Joensuulle on valmisteltu pyöräilyn ja jalankulun kehittämissuunnitelma 2030. Siinä määritellään muun muassa pyöräilyreitit ja väylätyypit sekä jalankulun edistämisalueet. Suunnitelma käsittää kaikki Joensuun taajamat.
Suunnitelma löytyy osoitteesta www.joensuu.fi/kavely-pyoraily-mopoilu.
Suunnitelmaa on käsitelty myös verkkolehden jutussa.
Pyöräilyn ja jalankulun kehittämissuunnitelma on nyt esitysvaiheessa. Kaupunkirakennelautakunnan on tarkoitus käsitellä suunnitelmaa toukokuun aikana, jolloin suunnitelma lopullisesti hyväksytään.
Kaupunkilaiset voivat kysellä ja kommentoida suunnitelmaa jo 6.3. maanantaina chatissa. Verkkokeskustelu on kaikille avoin ja se käydään kello 17–19. Kaupungilta ovat mukana kaavoituspäällikkö Juha-Pekka Vartiainen, kaupungininsinööri Ari Varonen ja liikenneinsinööri Jarmo Tihmala.
Näin se keskustelu meni:
18.59.04 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Iltapäivää! Joko aloitetaan?
19.00.19 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Näköjään serverin kello käy puutaheinää — ei vaikuta keskusteluun. Kaksi tuntia käytettävissä.
19.02.59 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Pyöräkatu? Onko tuttu käsite? Mitä olette mieltä? Kauppakatu valmistuu ensimmäisenä, jo tulevana kesänä.
19.04.38 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Onko suunnitelmassa esitetyt laatukäytäväosuudet kohdallaan?
19.06.39 Juhana Venalainen: Pyöräkadullehan on jo oma liikennemerkkikin uuden tieliikennelain luonnoksessa: sinisellä suorakulmiopohjalla pyörä isolla, auto pienellä. Viestii, että molemmat sallittuja, mutta pyöräilyn ehdoilla (ja nopeuksilla) mennään. Mietin, että pitäisikö pyöräkadulla käyttää tunnisteena punaisen asfaltin lisäksi myös jotain “viestiä tukevaa” ajoratamerkintää. Mitä mieltä olette?
19.06.39 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Heittäkää vaan rohkeasti kommentteja, niin saamme tämä chatin vauhtiin.
19.07.43 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Juhanalta ihan hyvä idea. Voisimme harkita pyöräilijäsymbolin käyttöä, mutta sotkeeko se autoilijoita.
19.08.35 Juhana Venalainen: Pelkkä pyöräilijäsymboli sekoittaisi sen erilliseen pyörätiehen, joten jotain muuta pitäisi keksiä. Auton ja pyörän symbolit peräkkäin? Lakiluonnokseenkin ehtii kai vielä lausua, jos kaupunki on lausunnon jättämässä?
19.08.43 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Pelkkä pyöräsymboli ei ole hyvä. Pitäisi saada näkymään, että autoilukin on sallittu, mutta pyöräilijät etuoikeutettuja.
19.09.09 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Kaupunki on valmistelemassa lausuntoa lakiluonnokseen. Pitää miettiä tätä symboliasiaakin siinä.
19.10.33 Juhana Venalainen: Ainakin Yhdysvalloissa ja Kanadassa on käytetty “sharrow”-merkkiä, jossa on pyöräsymbolin edessä kaksi “suuntäväkästä” (löytyy Googlen kuvahaulla). Tosin siitäkin on moitittu, että sekoittuu helposti pyörätiehen.
19.10.47 Juhana Venalainen: *suuntaväkästä, piti kirjoittamani
19.11.36 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Voisi olla loogisinta kehittää merkintä pyöräkatu ‑liikennemerkin pohjalta. Tai vaikka suoraan merkki “crazyainettuna” katuun
19.11.54 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Googletin tuon sharrow’n .… jääkärialikessu!
19.11.56 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Ei ollut tarkoitus käyttää emojia…
19.12.08 Juhana Venalainen: Joo, merkinhän saa ilmeisesti sellaisenaa “crazyainaa” katuun, joten se voisi toimia.
19.12.16 Juhana Venalainen: (ihmeellisiä emojeja)
19.13.18 Juhana Venalainen: Onko Kauppakadun valmistumisaikataulusta mitään tarkempaa arvioita? Ja miten pyöräkatuverkoston kanssa jatketaan, onko Rauhankatu siitä sitten loogisesti seuraava?
19.14.11 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Kauppakatu valmistuu juhannukseen 2017 mennessä. Kesällä 2017 aloitetaan rantaväylän rakentaminen Sirkkalan sillan ja Nurmeksentien välillä
19.15.28 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Rauhankatu — Koulukatu ‑liittymän muuttaminen edellyttää kaavamuutosta. Se käynnistyy tässä kuussa. Siinä on mukana Koulukadun ylityksen “crazyarantaminen pyöräilijän vinkkelistä. Rauhankadun itäpään muutos ei ole mahdollinen ennen kuin Koulukatuliittymä on ratkaistu.
19.16.17 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Onko siellä “crazyakisemassa ketään muita kuin Juhana?
19.17.05 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Kauppakatu välillä Niskakatu — Yläsatamakatu on tarkoitus toteuttaa v. 2018
19.18.09 Jarmo_jns: Pidän todella siitä että pyöräilyä tullaan helpottamaan alueella mutta esim tällä hetkellä monen paikan talvihoito on aivan liian huonolla tasolla (esim karsikko ja sen takaiset aluet) kun suunnitellaan uutta ei vanhaa saisi unohtaa ja perus juttut pitäis koittaa laittaa kuntoon ensin
19.19.29 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Kehittämissuunnitelmassa on myös talvihoidon laatu määritelty. Laatukäytävillä nostetaan edelleen laatutasoa, vaikka se mielestäni onkin jo melkoisen hyvä. Esim. Karsikon suunnassa laatukäytävä ulotetaan jo ensi talvikaudella Multimäkeen saakka.
19.21.02 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Talvihoito on todella tärkeä. Siihen panostaminen nostaa kyllä pyöräilykulttuuria tässä kaupungissa. Onneksi tuo kaupungininssi pyöräilee töihin joen itäpuolelta…
19.21.40 -timppa: Tuo suunnitelmahan on iso kokonaisuus ja aikajänne pitkä… tärkeää olisi välttää pienten erillisten “uutuuksien” korostamista esim. juuri normaalin kunnossapiden kustannuksella.
19.21.55 Jarmo_jns: Kumman monena aamuna kissämäen takaa pitää tulla autoteitä pitkin kun kuudeksi koittaa töihin ehtiä. Tämä ongelma on pahentunut parin viime vuosienen aikana
19.22.51 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Päivittäinen kunnossapito on toki tärkeää ja sitä korostetaan myös suunnitelmassa.
19.23.28 Piiroinen: Kun verkostoa suunnitellaan. Otetaanko rulla luistelijat kuinka huomioon? Liian karkeaa tienpintaan on lähes mahdotonta hyödyntää liikkumiseen, sekä on toivottavaa ettei luistelijat aiheuta ns. Kesäistä laturaivoa harrastamalla liikkumista niille fokusoiduilla kohteilla.
19.23.32 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Ensi talveksi viritetään laatutasoa paremmaksi.…siis jos kehittämissuunnitelma saadaan hyväksyttyä.
19.24.45 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Rullaluistelijoita ei ole tässä kehittämissuunnitelmassa ole mitenkään käyty läpi. Siellä, missä on hyvät pyöräilyolosuhteet, on myös hyvät rullaluisteluolosuhteet, mutta pyöräily priorisoidaan ensin.
19.25.16 Pertsa: Valvooko kaupunki urakoitsijan NCC ?? aurauksen tasoa pyöräteillä
19.26.38 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): NCC ei ole tällä hetkellä kaupungilla urakoitsijana. Kaupunki valvoo kaikkien urakoitsijoidensa toimintaa samalla tavoin ja aurauksen taso pyöräteillä on tässä mukana. Itse pyöräilen päivittäin ja siinä samalla tulee myös arvioitua laatutasoa.
19.27.05 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Yllättävän hyvin selvittiin viime päivien keliongelmista; polanteen pettämisestä, sohjosta ja taas jäätymisestä. Ajoin itse perjantaina 3.3. noin 20 km, missään ei tarvinnut hypätä jalkamieheksi.
19.28.15 Jarmo_jns: Minne voi tavallinen kansalainen lähettää esim kuvia millä tasolla on tiettyjen alueiden kunnossa pito mihinkin aikaan talvesta. Ymmärrän hyvin että joka paikkaan ei pystytä kovan lumisateen jälkeen tulemaan välttämättä sovitussa aikataulussa. Monen aikaan Ari Varonen pyöräilet töihin
19.28.30 Juhana Venalainen: Tuo sohjon jäätyminen on mielestäni kriittisin kohta kunnossapidossa. Uuden lumen läpi voi aina joten kuten ajaa, mutta pahasti jäätyneet urat tuottavat joskus lähes pyöräilykelvottomia päiviä — ei toki kovin montaa kappaletta talvea kohden.
19.28.47 Pertsa: Miksi noiden pyöräteiden auraus on niiiin vaikeaa. Traktori ajaa aura n. 5 cm koholla kovasta pinnasta ja sitä takana olevaa lanaa ei käytetä.
19.29.34 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Palautteita ja kuvia voi lähettää Joensuun kaupungin nettisivuilta löytyvälle palautelomakkeelle osoitteessa www.joensuu.fi/palaute. Itse tulen töihin klo 7 — 8 välisenä aikana
19.30.14 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Täytyy myöntää, että esimerkiksi tänään piti olla tarkkana jäätyneen pinnan epätasaisuuksien vuoksi. Ei ollut kovin paha, mutta uskon, että arimmat pyöräilijät eivät lähde. Lana puree tähän.
19.30.57 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Pyöräteiden aurauksen ei pitäisi olla vaikeaa. Traktorin perässä olevan “raspin” käyttö pitäisi olla säännönmukaista.
19.30.59 Pertsa: Ottakaapas ja lähtekää pyöräretrkelle sen Destian pomojen kanssa sieltä toimistopöydän takaa niin näettie kunnon ihan itse.
19.31.53 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Tässä pöydän takana istuvat pyöräilevät kyllä päivittäin.
19.31.53 -timppa: Onko pyöräilyväylien aurauksen priorisointi tai luokitus kirkkaana kaikkien toimijoiden mielessä?
19.32.28 Jarmo_jns: Kiitos Ari vastauksesta. Toissa viikolla karsikossa ja osalla Niinivaara poistettiin polannetta näköjään kaivinkoneen avulla.. Miksi ei alun urakoitsijat käytä aina Takalanaa polanteen poistoon vaan erillinen urakoitsija tekee sitä muuna töitä.
19.32.56 Pertsa: Mitä tarkoittaa “säännänmukainen” sitä se ewi kyllä ole. Nytkin jäätynyt sohjo on pyörätien pinnassa.
19.33.07 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Luokitus on hyvin kirkkaana tekijöillä mielessä. Tästä on tietysti seurauksena se, että laatuerot näkyvät ja se harmittaa niitä, joiden reitti kulkee esim. B‑hoitoluokan väyliä pitkin.
19.34.30 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Takalanalla ei pysty “crazyainattamaan” kovinkaan paljon, joten se ei pure kovaan polanteeseen. Siksi erillinen alusterällä työskentely on paikallaan ja tämä on usein nopein tapa saada pinta tasaiseksi.
19.35.43 Pertsa: Mutta jos urakoitsija ei uskalla laskea auraa maahan kun asfaltti on niin möykkyinen, että aura särkyy..
19.35.51 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Mikäli tällä hetkellä on vielä jäätynyt sohjo pyörätien pinnassa niin, että väylä on pahasti urainen, on sillä väylän osuudella laatutaso heikko. Missähän tällainen nyt löytyy?
19.36.50 Pertsa: Kaskitien vieressä oleva pyörätie
19.37.58 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Kaskitien vieressä oleva pyörätie on tällä hetkellä kunnossapitoluokassa B, joten siellä sallitaan hieman enemmän epätasaisuutta kuin esim. laatukäytävillä. Ensi talveksi tämäkin väylä on tarkoitus nostaa luokkaan A.
19.38.35 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Olisi hienoa saada kommentteja kehittämissuunnitelmasta.
19.39.11 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Nämä chatin kommentit jäävät kaikki talteen, joten saamme kaiken tämän palautteen myös dokumentoitua.
19.39.38 Pertsa: Kaupunki teki ensin Kaskitien vciereisen pyörätien, asfaltoi ja kunnosti. Seuraavana kesänä alkoi Kaskitien katuremontti soraautot ajoivat pyörätietä pitkin ja siinä se pinta särkyi.…a
19.40.05 Jarmo_jns: Pohjolankatu karsikon liikenne ympyrästä suvantosillan alkuun. Esim silta joka kulkee ohitustien yli. Aurinko on sulattamaan lunta sillan päällä ja se on nyt jäätynyt uudestaan
19.40.25 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Noinkin voi joskus käydä. Kaskitietä on rakennettu aika kauan aikaa sitten.
19.40.43 -timppa: Nuo suunnitelmat varmaan perustuvat ennusteeseen pyöräilymäärän kehityksestä… miten tuota kehitystä seurataan?
19.40.48 Pertsa: Ja pyörätie on edelleen rikki
19.41.19 Pertsa: Voisi käyttää järkeä työjärjestyksessä.
19.41.36 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Kaskitien pyörätie on joskus rakennettu puuttellisin rakentein, joka oli valitettavan yleistä silloin joskus.
19.42.05 Pertsa: Ja puutteellisin taidoinkin..
19.42.55 Jarmo Tihmala (Joensuun kaupunki): Pyöräilijöiden määrien kehitystä seurataan automaattisin laskimin sekä otantalaskennoin.
19.43.00 Pertsa: Siinä veroeurot meneekin kun tehdään ja sitten särjetään
19.43.11 Jarmo_jns: Kyllä hyvällä asialla olette ja kehityksessä on oikea suunta kyllä.. mut ajatus oli se että kun uutta kehitetään niin ikävä kyllä monesti vanha unohtuu.. mutta olen erittäin tyytyväinen että lupaus paremmasta hoito tasosta on tulossa kiitos siitä
19.43.46 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Automaattiset jk+pp-liiikenteen laskimet löytyvät täältä: http://www.eco-public.com/ParcPublic/?id=251
19.44.14 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Pertsalle: Nykyisin pyrimme parempaan niin rakenteiden kuin työjärjestyksenkin kanssa. Kaskitie taitaa olla 1980-luvun lopun töitä.
19.44.34 Pertsa: Kevyenliikenteen väyliä käytetään raskaan liikenteen kulkuväylinä. Noin on Penttilässäkin.
19.45.31 Pertsa: Olisko aika sit korjata tuo Kaskitien kevyenliikenteen väylä
19.45.41 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Laskureille on toinenkin linkki: www.joensuu.fi/liikennelaskurit
19.46.30 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Kaskitien väylä odottaa rahoitusta, sillä tällä hetkellä kaupungilla on korjattavana vieläkin kiireellisempiä kohteita.
19.46.44 Otto: Koskikatu rannan ja Yliopistonkadun välillä on vilkas pyöräily- ja kävelyväylä aamuisin. Kävelijät ja pyöräilijät menevät sekaisin. Onko sitä mahdollista saada turvallisemmmaksi?
19.47.50 Tero Taatinen: Kiitos laskurilinkistä. Nyt tiedän, että pääsen itsekin muuton ansiosta uudella työmatkapätkällä kantamaan korteni kekoon mittareihin smile
19.48.07 -timppa: Onko tuossa kehitysohjelmassa mukana muita aktiivipyöräilijöitä kaupungin oman väen lisäksi… siisi sellaisia, jotka ajelee työmatkavauhtia.. smile
19.48.16 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Koskikadusta on tehty yleistasoinen suunnitelma. Siinä on kaksi päätavoitetta — parantaa joukkoliikenteen olosuhteita ja pyöräilynh olosuhteita. Muutoksia tehdään nyt 2017–18 välillä Rantakatu-Kirkkokatu.
19.48.33 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Koskikadun muut osat ovat vielä ajoittamatta.
19.48.49 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Kehittämissuunnitelmassa oli mukana Joensuun Polkijoiden edustus ja Polkijat ovat nimenomaan arkipyöräilijöitä edustava yhdistys
19.49.40 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Timppa! Mikä on sinun käsityksesi työmatkavauhdista?
19.50.27 Juhana Venalainen: ‑timppa: Minä olin Joensuun Polkijoista suunnitelmatyössä mukana. Minusta suunnitelman mukaisilla toimenpiteillä pystytään tosi paljon kasvattamaan pyöräilyn “kilpailukykyä” (nopeutta, sujuvuutta, turvallisuutta) työmatkaliikenteessä.
19.50.29 Jarmo Tihmala (Joensuun kaupunki): Sähköavusteisesti nopeus on 25 km/h tuntumassa…
19.50.42 -timppa: No tarkoitan ei sellaisia, joille “kaikki muut” on vain hidasteita.. smile
19.52.10 -timppa: Alle laillisten sähköavusteisten vauhteja siis.
19.52.53 Juhana Venalainen: Pyöräilystä puhuessa pitäisi aina muistaa, että ei ole vain yhdenlaista pyöräilijää tai pyöräilyä. Nopeudet voi olla mitä tahansa 10–30 km/h, kuitenkin tyypillisesti yli kaksinkertaisia jalankulkuun nähden (mikä puoltaa pyöräilyn erottelua jalankulusta silloin kun jalankulkijoita on reitillä paljon).
19.53.27 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Juhana puhuu asiaa — pitää hyväksyä monenlainen pyöräily.
19.54.50 -timppa: Juuri sitä tarkoitan, ettei hyvää väylää omita vain huippuvauhtisille.… ei pyöräilyraivoa smile
19.58.14 Juhana Venalainen: Nyt kun meille tulee ennalta Joensuussa tuntemattomia väylätyyppejä (jalankulusta erotettu pyörätie, pyöräkatu) niin se vaatii myös pyöräilykulttuurin kehittämistä. Esim. autoilijoiden pitää tottua pyöräkadun konseptiin ja toisaalta toivoisi, että pyöräilijät oppisivat käyttämään uusia hyviä reittejä ja välttäisivät jalkakäytävillä pyöräilyä.
19.59.21 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Minä olen miettinyt useampaan kertaan kampanjaa, jossa kädestä pitäen puututtaisiin jalkakäytävillä pyöräilyyn. Välillä kyllä nolottaa olla pyöräilijä, kun katsoo ytuota touhua…
20.00.22 Tobias: Ois tosi kiva että vähän uutta tai jopa leveämpää kävelykaistaa ois saatavilla muuallakin ko autotiellä, alamäkiajelu rullalaudalla tulee heti vaaralliseksi jos mitään kävelijää leveämpää osuu tielle samaan aikaan :/
20.01.50 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Siellä, missä on paljon jalankulkijoita, tullaan myös tilaa varaamaan enemmän.
20.02.29 -timppa: Onko pyörien pysäköintiä keskustassa mietitty miten… holtittomalla pysäköinnillä (jalkakäytäville) saa aikaan helposti kränää muiden liikkujien kanssa…
20.03.25 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Pyöräpysäköintiä lisätään torilla ja Siltakadulla, toteutuu nyt Kauppatorin rempan yhteydessä 2017–18. Uudelle tasolle.
20.04.44 Jarmo Tihmala (Joensuun kaupunki): Katettuja pyöräpysäköintipaikkoja…
20.06.21 Juhana Venalainen: Saisikohan Centrumin kulmille myös mahtumaan vielä lisää pyöräpysäköintiä? Joku kohta, johon Kauppakadun pyöräkatua pitkin tulevat voivat jättää pyöränsä, kun asioivat (kävellen) lähistön liikkeissä.
20.07.02 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Centrumin kohdalle on jo tilattu lisää telineitä siihen nykyisten telineiden väliin.
20.07.50 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Kauppakadulle toteutetaan Niskakatu-Yläsatamakatu välille myös toteutetaan pyöräpysäköintiä.
20.10.27 Juhana Venalainen: Keskusta-alueen pyöräpysäköinnissä olisi hyvä olla jonkin verran tilaa myös pyörä+pyöräperäkärry-tyyppisille yhdistelmille.
20.11.10 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Tuo pyöräperäkärry-yhdistelmä tuo kyllä lisää haastetta.
20.11.45 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Mitäs mieltä olette suunnitelman sivulla 47 olevasta alustavasta kiireellisyysjärjestyksestä?
20.12.34 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Olen kyllä onnistunut pysäköimään kärryn kanssa ihan mainiosti. Tietenkin jos muutkin alkaa kärryilemään, tilanne muuttuu.
20.16.05 Juhana Venalainen: Avaatko Ari vähän tuota kiireellisyysjärjestystä tänne chatin puolelle, jos kaikilla keskustelun seuraajilla ei ole raportin kuva edessään?
20.16.25 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Avaa se.
20.16.34 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Harmi, kun tähän ei saa kuvaa mukaan, mutta yritetään.…
20.18.35 JM: Tuleeko Joensuun keskustaan ns.lainattavia pyöriä joilla voi tehdä lyhyitä matkoja ja palauttaa takaisin.
20.18.49 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Ykköskiireellisyysluokassa ovat: Siltakatu rautatieasemalta-Länsikadulle, rantaraitti Sirkkalan sillalta Rantakylään, Kauppakadun pohjoisosa, Rauhankatu välillä Rantakatu-Länsikatu ja yhteys Niinivaarantie-Karjalankatu-rautatieasema
20.19.52 Heli: Siltakatu kiirellisimpänä vaikuttaa järkevältä, siinähän leveyttä on jo vaikka kuinka kun olemassa oleva toinen “kaista” puiden välissä otetaan kunnolla käyttöön, nyt sitä ei käytä kukaan..
20.20.14 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Kakkoskiireellisyys sisältää: Niinivaarantie Karhunmäestä Karjalankadulle, Papinkatu, Länsikatu, Rauhankatu Länsikadusta länteen, Kettuvaarantie ja Noljakantie
20.20.45 JM: Niittylahden ja Reijolan pyörätiet kaipaavat kyllä uutta päällystettä.Etenkin tuo vanhan valtatien vierellä kulkeva , onko korkausta tulossa tulevana kesänä?
20.21.07 Pii: Onko Papinkatu-Koulukatu-risteykseen suunnitteilla minkäänlaista järkeistämistä? Kohtalaisen suuri auto- ja kevytliikennemäärä, jokseenkin pimeä risteys sekä hyvin moninaiset näkemykset väistämisvelvollisuuksista aiheuttavat lähes päivittäin hyvinkin paljon hämmennystä, oli liikkeellä sitten autolla, kävellen tai pyörällä.
20.21.32 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Ensi kesän päällystysohjelma tehdään vasta lumien sulamisen jälkeen.
20.22.08 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): JM:lle! Olemme muutaman saman kokoluokan kaupungin kanssa virittelemässä lainapyöräjärjestelmää. Helsingimn kokemukset ovat todella rohkaisevia.
20.22.14 Aleksi: Onko kaupungilla mitään ideoita kuinka saada penttilän ammattikoulun kohdalta tupakoitsijat pois pyörä/jalkatieltä, siinä on useasti vaaratilanteita kun isolla porukalla ovat koululaiset tupakalla ja yritetään pyöräillä molempiin suuntiin ohi. En tiedä onko vastaavia ongelmakohtia muualla mutta näidenkin varalle voisi jotain suunnitella
20.23.41 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Papinkatu/Koulukatu ‑risteyksessä autojen liikennemäärä vähenee merkittävästi sen jälkeen, kun Papinkatu katkaistaan Rantakadun ja Kauppakadun väliltä.
20.24.55 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Aleksille: Samaa murhetta on vähän Tulliportinkadullakin. Pitää ottaa puheeksi Koulutuskuntayhtymän kanssa. Pitäisi pystyä löytämään mahdollisuus tupakoida rajatuissa kohdissa koulualueella?
20.26.11 JM: Koskikadulla on muutamia vaaranpaikkoja ainakin aamuliikenteessä.Bussin kyydistä jos jää lyseon kohdalla tai aivan yliopiston kadun tuntumassa, on varottava jäämässä pyöräilevien ihmisten alle..busdimatkaajat kun pelastavat autosta kerralla pyörätielle.olisiko tälle jotakin tehtävissä?.
20.27.11 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Koskikadulle on tehty yleissuunnitelma ja kun se aikanaan saadaan toteutettua, niin nämäkin ongelmat ainakin vähenevät merkittävästi. Tosin Koskikadun remontti ei ole lähivuosien ohjelmissa.
20.28.38 Juhana Venalainen: Siltakadun baanasta pitää tehdä niin houkutteleva, että suuri osa keskustan halki pyöräilevistä nykyään Koskikatua käyttävistä siirtyy sinne. Problem solved!
20.29.39 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Juuri näin, kuten Juhana kirjoittaa. Yleensäkin pyöräilyn pääreiteistä on tarkoitus tehdä sellaisia, että ne houkuttelevat pyöräilijöitä siirtymään niille.
20.29.58 Juhana Venalainen: Kiireellisyysjärjestyksestä: 1) On varmaan järkevää yrittää toteuttaa yhtenäisiä reittejä mahdollisimman pitkälle, pikemminkin kuin pätkiä sieltä täältä. 2) Suunnitelmassa on jonkin verran aluereittejä, jotka eivät kaipaa kovin järeitä toimenpiteitä ja joiden ei siksi kannata antaa turhaan odottaa. Esim. aluereitiksi merkitty Merimiehenkadun pohjoispää on sellainen,
20.30.03 Juhana Venalainen: jossa riittäisi pitkälti kunnossapitoluokituksen nosto, muutaman reunakiven madallus sekä väistämisvelvollisuuksien / risteysnäkymien tarkastelu.
20.30.51 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Pieniä toimenpiteitä varmasti tehdään tuosta kiireellisyysjärjestyksestä poiketen.
20.31.44 Liisa: Moikka! Suunnitelmat näyttävät todella hyvältä ja hyvään suuntaan ollaan siis matkalla. Mietin tässä sitä, että onko naapurikuntien kanssa tehty yhteistyötä näissä asioissa? Itse kuljen Lehmosta pyörällä ja ongelmaksi on koitunut se, että Lehmon päässä auraus tapahtuu paljon myöhemmin, kun taas Joensuun kunnan rajalle päästessä baana on paremmassa kunnossa. Palautetta on
20.32.36 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Suunnitelman laatimisessa olivat mukana Joensuun kaupungin ja Joensuun Polkijoiden lisäksi Kontiolahden kunta, Liperin kunta ja ELY-keskus.
20.33.13 -timppa: Ja vaikka onkin hyvä, vaiheistettu suunnitelma, niin herkkyyttä seurata mihin pyöräliikenne keskittyy ja huolehtia nimenomaan niistä väylistä..(?)
20.33.30 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Tavoitteena on, että kunnossapidon laatu säilyisi samana, vaikka vastuutaho vaihtuukin.
20.34.37 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Juuri niistä väylistä huolehditaan erityisesti, missä on eniten pyöräilijöitä.
20.35.54 Liisa: Hyvä juttu!
20.37.11 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Lehmolaisena kannattaa toki muistutella Kontiolahden kuntaa hoitotasosta.
20.38.43 Liisa: Joo laitoin sinne viestiä. Kirjoitin tuohon edelliseen, mutta ei mahtunut mukaan. smile
20.41.29 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Meillä olisi vielä 20 min jäljellä, joten vielä ehtii viestitellä
20.43.22 Liisa: Yritin tuota materiaalia nopeasti lukea, mutta ei osunut silmään. Eli sellainen kysymys tuli vielä mieleen, että valo-ohjausta tarkoitus muuttaa pyöräilijöitä suosivammaksi.
20.44.07 Liisa: Muutamia risteyksiä on, joissa joutuu odottamaan todella pitkää, että valot vaihtuu pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
20.44.27 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Valo-ohjauksesta ei ole erillistä mainintaa. On tarkoitus, että kehitämme myös valo-ohjausta, missä se on mahdollista. Kiertoliittymät tuovat tähänkin parannusta.
20.44.37 Pera Tuossa on vanhan rautatisillan ja Penttilänkadun risteyksessä on vaarallinen paikka kun pyörällä alamäkeä tullaan vauhdilla ja ajetaan Penttilänkadun yli. Ei siinä autoilija ehdi humata pyörää kun tulee mutkaasta kylkeen.
20.45.57 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Tuohon Vanhanraitin ja Penttilänkadun risteykseen on myös tulossa kiertoliittymä parin vuoden päästä. Pyöräilijöiden on muistettava, että pyörän on väistettävä suoraan menevää autoa. Ei siis kannata missään nimessä “sujauttaa” yli.
20.47.32 Pera Eihän ne nuoret opiskelijat katso sivulleen ja kun puhelukin on kesken
20.48.24 Juhana Venalainen: Siinä Vanharaitilta silloille kuitenkin kulkee pyöräilyn pääreitti. Olisiko mahdollista ohjata pyöräilijät kääntymään alamäen jälkeen oikealle (Penttilänkadun=Itärannan itäpuolelle) ja toteuttaa kadun ylitys vasta lähempänä siltoja, kun vauhti on tasautunut?
20.48.31 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Näin valitettavasti on ja tähän pyöräilykäyttäytymiseen pitäisikin valistuksessa keskittyä.
20.49.19 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Juhanalle: Juuri noin on suunniteltu. Asemanseudun ellin kaavassa on tilavaraus liittymämuutokselle, kaava-aineistossa on mukana luonnossuunnitelma liittymästä.
20.50.07 Juhana Venalainen: J‑P: Hyvä juttu! Toivottavasti saadaan tuota kautta sujuva ja turvallinen ratkaisu.
20.50.16 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Jatkoa Juhanalle: Pyöräilijät on tarkoitus ohjata ylittämään Itäranta Siltakadun kohdalla — eli Itäsillan itäpäässä. Samassa kohdassa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ykkösylitys asemalle.
20.52.08 Pera: Tarkoittaako se B‑alue että aurataan hunosti vai aurataan kun A alueet on aurattu
20.52.28 Pera: huonosti
20.53.27 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): B‑kunnossapitoluokassa aurauksen lähtöraja on suurempi kuin A‑luokassa ja työlle annetaan enemmän aikaa. Silloin kun on aurauksen aika, niin aurataan hyvin.
20.53.58 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Aurauksen lähtöraja tarkoittaa sitä, kuinka paljon lunta saa enintään olla ennen kuin työt on aloitettava.
20.54.40 Pera: Niin olen ymmätänyt, mutta se laatutasoa ei voi sanoa hyväksi
20.55.32 Pera: Ei se kova vauhti traktorilla lupaa hyvää laatua
20.55.41 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Suomeksi: A — hyvä laatutaso, B — tyydyttävä laatutaso.
20.56.14 Pera: Ja mie asun siinä B‑rapussa
20.56.26 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Yksi traktorikuski laitettiin ainakin hetkellisesti ojennukseen vt9:n varressa — jälki ei ole nyt yhtä nyppyistä kuin pari viikkosa sitten.
20.56.31 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Ai Beessä…
20.57.22 Pera: En tunne arkkitehtikieltä..
20.57.45 Juhana Venalainen: Nyt kun kehittämissuunnitelman myötä toivottavasti nousee uusia väyliä parempiin kunnossapitoluokkiin, niin yksi haaste on tietty tiedotus: miten saadaan viesti läpi siitä, mitkä reitit kuuluvat pyöräilyn tavoiteverkostoon.
20.58.07 Juhana Venalainen: Asiaan liittyy tietenkin opastuksen kehittäminen, mahdollinen reittien “brändäys” jne.
20.58.20 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Parhaat reitit kuuluvat, ajamalla huomaa.
20.58.49 Juhana Venalainen: Ihan samaa mieltä siitä, että rakennettu ympäristö on tässä paras viestintäkeino. Mutta muitakin voi käyttää.
20.59.04 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Ville Moilanen kuuli.
20.59.12 Ville Moilanen: Näin tein
20.59.39 Pera: Kyllähän se niin on että noissa ulkoitetussa töissä koitetaan raha ottaa mahdollisimman vähällä työllä
20.59.53 Pera: ulkoistetuissa
21.00.48 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Keskusteluaika alkaa olla täynnä. Kiitos kaikille aktiivisesti keskustelleille.
21.01.35 Pera: Kiitos teillekkin, älkää nähkö painajaisia chatista
21.01.57 Juhana Venalainen: Kiitokset!