Pyö­räi­lyn ja jalan­ku­lun kehit­tä­mi­nen

Verkkochat maanantaina 6.3. kello 17-19.

Joen­suul­le on val­mis­tel­tu pyö­räi­lyn ja jalan­ku­lun kehit­tä­mis­suun­ni­tel­ma 2030. Sii­nä mää­ri­tel­lään muun muas­sa pyö­räi­ly­rei­tit ja väy­lä­tyy­pit sekä jalan­ku­lun edis­tä­mi­sa­lu­eet. Suun­ni­tel­ma käsit­tää kaik­ki Joen­suun taa­ja­mat.

Suun­ni­tel­ma löy­tyy osoit­tees­ta www.joensuu.fi/kavely-pyoraily-mopoilu.

Suun­ni­tel­maa on käsi­tel­ty myös verk­ko­leh­den jutus­sa.

Pyö­räi­lyn ja jalan­ku­lun kehit­tä­mis­suun­ni­tel­ma on nyt esi­tys­vai­hees­sa. Kau­pun­ki­ra­ken­ne­lau­ta­kun­nan on tar­koi­tus käsi­tel­lä suun­ni­tel­maa tou­ko­kuun aika­na, jol­loin suun­ni­tel­ma lopul­li­ses­ti hyväk­sy­tään.

Kau­pun­ki­lai­set voi­vat kysel­lä ja kom­men­toi­da suun­ni­tel­maa jo 6.3. maa­nan­tai­na  cha­tis­sa. Verk­ko­kes­kus­te­lu on kai­kil­le avoin ja se käy­dään kel­lo 17–19. Kau­pun­gil­ta ovat muka­na kaa­voi­tus­pääl­lik­kö Juha-Pek­ka Var­tiai­nen, kau­pun­gi­nin­si­nöö­ri Ari Varo­nen ja lii­ken­nein­si­nöö­ri Jar­mo Tih­ma­la.

Näin se kes­kus­te­lu meni:

18.59.04 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Ilta­päi­vää! Joko aloi­te­taan?

19.00.19 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Näkö­jään ser­ve­rin kel­lo käy puu­ta­hei­nää — ei vai­ku­ta kes­kus­te­luun. Kak­si tun­tia käy­tet­tä­vis­sä.

19.02.59 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Pyö­rä­ka­tu? Onko tut­tu käsi­te? Mitä olet­te miel­tä? Kaup­pa­ka­tu val­mis­tuu ensim­mäi­se­nä, jo tule­va­na kesä­nä.

19.04.38 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Onko suun­ni­tel­mas­sa esi­te­tyt laa­tu­käy­tä­vä­osuu­det koh­dal­laan?

19.06.39 Juha­na Vena­lai­nen: Pyö­rä­ka­dul­le­han on jo oma lii­ken­ne­merk­ki­kin uuden tie­lii­ken­ne­lain luon­nok­ses­sa: sini­sel­lä suo­ra­kul­mio­poh­jal­la pyö­rä isol­la, auto pie­nel­lä. Vies­tii, että molem­mat sal­lit­tu­ja, mut­ta pyö­räi­lyn ehdoil­la (ja nopeuk­sil­la) men­nään. Mie­tin, että pitäi­si­kö pyö­rä­ka­dul­la käyt­tää tun­nis­tee­na punai­sen asfal­tin lisäk­si myös jotain “vies­tiä tuke­vaa” ajo­ra­ta­mer­kin­tää. Mitä miel­tä olet­te?

19.06.39 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Heit­tä­kää vaan roh­keas­ti kom­ment­te­ja, niin saam­me tämä cha­tin vauh­tiin.

19.07.43 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Juha­nal­ta ihan hyvä idea. Voi­sim­me har­ki­ta pyö­räi­li­jä­sym­bo­lin käyt­töä, mut­ta sot­kee­ko se autoi­li­joi­ta.

19.08.35 Juha­na Vena­lai­nen: Pelk­kä pyö­räi­li­jä­sym­bo­li sekoit­tai­si sen eril­li­seen pyö­rä­tie­hen, joten jotain muu­ta pitäi­si kek­siä. Auton ja pyö­rän sym­bo­lit peräk­käin? Laki­luon­nok­seen­kin ehtii kai vie­lä lausua, jos kau­pun­ki on lausun­non jät­tä­mäs­sä?

19.08.43 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Pelk­kä pyö­rä­sym­bo­li ei ole hyvä. Pitäi­si saa­da näky­mään, että autoi­lu­kin on sal­lit­tu, mut­ta pyö­räi­li­jät etuoi­keu­tet­tu­ja.

19.09.09 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Kau­pun­ki on val­mis­te­le­mas­sa lausun­toa laki­luon­nok­seen. Pitää miet­tiä tätä sym­bo­lia­si­aa­kin sii­nä.

19.10.33 Juha­na Vena­lai­nen: Aina­kin Yhdys­val­lois­sa ja Kana­das­sa on käy­tet­ty “sharrow”-merkkiä, jos­sa on pyö­rä­sym­bo­lin edes­sä kak­si “suun­tä­vä­käs­tä” (löy­tyy Googlen kuva­haul­la). Tosin sii­tä­kin on moi­tit­tu, että sekoit­tuu hel­pos­ti pyö­rä­tie­hen.

19.10.47 Juha­na Vena­lai­nen: *suun­ta­vä­käs­tä, piti kir­joit­ta­ma­ni

19.11.36 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Voi­si olla loo­gi­sin­ta kehit­tää mer­kin­tä pyö­rä­ka­tu ‑lii­ken­ne­mer­kin poh­jal­ta. Tai vaik­ka suo­raan merk­ki “crazy­ai­net­tu­na” katuun

19.11.54 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Google­tin tuon shar­row’n .… jää­kä­ria­li­kes­su!

19.11.56 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Ei ollut tar­koi­tus käyt­tää emo­jia…

19.12.08 Juha­na Vena­lai­nen: Joo, mer­kin­hän saa ilmei­ses­ti sel­lai­se­naa “crazy­ai­naa” katuun, joten se voi­si toi­mia.

19.12.16 Juha­na Vena­lai­nen: (ihmeel­li­siä emo­je­ja)

19.13.18 Juha­na Vena­lai­nen: Onko Kaup­pa­ka­dun val­mis­tu­mi­sai­ka­tau­lus­ta mitään tar­kem­paa arvioi­ta? Ja miten pyö­rä­ka­tu­ver­kos­ton kans­sa jat­ke­taan, onko Rau­han­ka­tu sii­tä sit­ten loo­gi­ses­ti seu­raa­va?

19.14.11 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Kaup­pa­ka­tu val­mis­tuu juhan­nuk­seen 2017 men­nes­sä. Kesäl­lä 2017 aloi­te­taan ran­ta­väy­län raken­ta­mi­nen Sirk­ka­lan sil­lan ja Nur­mek­sen­tien välil­lä

19.15.28 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Rau­han­ka­tu — Kou­lu­ka­tu ‑liit­ty­män muut­ta­mi­nen edel­lyt­tää kaa­va­muu­tos­ta. Se käyn­nis­tyy täs­sä kuus­sa. Sii­nä on muka­na Kou­lu­ka­dun yli­tyk­sen “crazy­aran­ta­mi­nen pyö­räi­li­jän vink­ke­lis­tä. Rau­han­ka­dun itä­pään muu­tos ei ole mah­dol­li­nen ennen kuin Kou­lu­ka­tu­liit­ty­mä on rat­kais­tu.

19.16.17 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Onko siel­lä “crazy­aki­se­mas­sa ketään mui­ta kuin Juha­na?

19.17.05 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Kaup­pa­ka­tu välil­lä Nis­ka­ka­tu — Ylä­sa­ta­ma­ka­tu on tar­koi­tus toteut­taa v. 2018

19.18.09 Jarmo_jns: Pidän todel­la sii­tä että pyö­räi­lyä tul­laan hel­pot­ta­maan alu­eel­la mut­ta esim täl­lä het­kel­lä monen pai­kan tal­vi­hoi­to on aivan lii­an huo­nol­la tasol­la (esim kar­sik­ko ja sen takai­set aluet) kun suun­ni­tel­laan uut­ta ei van­haa sai­si unoh­taa ja perus jut­tut pitäis koit­taa lait­taa kun­toon ensin

19.19.29 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Kehit­tä­mis­suun­ni­tel­mas­sa on myös tal­vi­hoi­don laa­tu mää­ri­tel­ty. Laa­tu­käy­tä­vil­lä nos­te­taan edel­leen laa­tu­ta­soa, vaik­ka se mie­les­tä­ni onkin jo mel­koi­sen hyvä. Esim. Kar­si­kon suun­nas­sa laa­tu­käy­tä­vä ulo­te­taan jo ensi tal­vi­kau­del­la Mul­ti­mä­keen saak­ka.

19.21.02 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Tal­vi­hoi­to on todel­la tär­keä. Sii­hen panos­ta­mi­nen nos­taa kyl­lä pyö­räi­ly­kult­tuu­ria täs­sä kau­pun­gis­sa. Onnek­si tuo kau­pun­gi­nins­si pyö­räi­lee töi­hin joen itä­puo­lel­ta…

19.21.40 -timp­pa: Tuo suun­ni­tel­ma­han on iso koko­nai­suus ja aika­jän­ne pit­kä… tär­ke­ää oli­si vält­tää pien­ten eril­lis­ten “uutuuk­sien” koros­ta­mis­ta esim. juu­ri nor­maa­lin kun­nos­sa­pi­den kus­tan­nuk­sel­la.

19.21.55 Jarmo_jns: Kum­man mone­na aamu­na kis­sä­mäen takaa pitää tul­la auto­tei­tä pit­kin kun kuu­dek­si koit­taa töi­hin ehtiä. Tämä ongel­ma on pahen­tu­nut parin vii­me vuo­sie­nen aika­na

19.22.51 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Päi­vit­täi­nen kun­nos­sa­pi­to on toki tär­ke­ää ja sitä koros­te­taan myös suun­ni­tel­mas­sa.

19.23.28 Pii­roi­nen: Kun ver­kos­toa suun­ni­tel­laan. Ote­taan­ko rul­la luis­te­li­jat kuin­ka huo­mioon? Lii­an kar­ke­aa tien­pin­taan on lähes mah­do­ton­ta hyö­dyn­tää liik­ku­mi­seen, sekä on toi­vot­ta­vaa ettei luis­te­li­jat aiheu­ta ns. Kesäis­tä latu­rai­voa har­ras­ta­mal­la liik­ku­mis­ta niil­le fokusoi­duil­la koh­teil­la.

19.23.32 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Ensi tal­vek­si viri­te­tään laa­tu­ta­soa paremmaksi.…siis jos kehit­tä­mis­suun­ni­tel­ma saa­daan hyväk­syt­tyä.

19.24.45 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Rul­la­luis­te­li­joi­ta ei ole täs­sä kehit­tä­mis­suun­ni­tel­mas­sa ole miten­kään käy­ty läpi. Siel­lä, mis­sä on hyvät pyö­räi­ly­olo­suh­teet, on myös hyvät rul­la­luis­te­luo­lo­suh­teet, mut­ta pyö­räi­ly prio­ri­soi­daan ensin.

19.25.16 Pert­sa: Val­voo­ko kau­pun­ki ura­koit­si­jan NCC ?? aurauk­sen tasoa pyö­rä­teil­lä

19.26.38 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): NCC ei ole täl­lä het­kel­lä kau­pun­gil­la ura­koit­si­ja­na. Kau­pun­ki val­voo kaik­kien ura­koit­si­joi­den­sa toi­min­taa samal­la tavoin ja aurauk­sen taso pyö­rä­teil­lä on täs­sä muka­na. Itse pyö­räi­len päi­vit­täin ja sii­nä samal­la tulee myös arvioi­tua laa­tu­ta­soa.

19.27.05 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Yllät­tä­vän hyvin sel­vit­tiin vii­me päi­vien kelion­gel­mis­ta; polan­teen pet­tä­mi­ses­tä, soh­jos­ta ja taas jää­ty­mi­ses­tä. Ajoin itse per­jan­tai­na 3.3. noin 20 km, mis­sään ei tar­vin­nut hypä­tä jal­ka­mie­hek­si.

19.28.15 Jarmo_jns: Min­ne voi taval­li­nen kan­sa­lai­nen lähet­tää esim kuvia mil­lä tasol­la on tiet­ty­jen aluei­den kun­nos­sa pito mihin­kin aikaan tal­ves­ta. Ymmär­rän hyvin että joka paik­kaan ei pys­ty­tä kovan lumi­sa­teen jäl­keen tule­maan vält­tä­mät­tä sovi­tus­sa aika­tau­lus­sa. Monen aikaan Ari Varo­nen pyö­räi­let töi­hin

19.28.30 Juha­na Vena­lai­nen: Tuo soh­jon jää­ty­mi­nen on mie­les­tä­ni kriit­ti­sin koh­ta kun­nos­sa­pi­dos­sa. Uuden lumen läpi voi aina joten kuten ajaa, mut­ta pahas­ti jää­ty­neet urat tuot­ta­vat jos­kus lähes pyö­räi­ly­kel­vot­to­mia päi­viä — ei toki kovin mon­taa kap­pa­let­ta tal­vea koh­den.

19.28.47 Pert­sa: Mik­si noi­den pyö­rä­tei­den auraus on niiiin vai­ke­aa. Trak­to­ri ajaa aura n. 5 cm kohol­la kovas­ta pin­nas­ta ja sitä taka­na ole­vaa lanaa ei käy­te­tä.

19.29.34 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Palaut­tei­ta ja kuvia voi lähet­tää Joen­suun kau­pun­gin net­ti­si­vuil­ta löy­ty­väl­le palau­te­lo­mak­keel­le osoit­tees­sa www.joensuu.fi/palaute. Itse tulen töi­hin klo 7 — 8 väli­se­nä aika­na

19.30.14 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Täy­tyy myön­tää, että esi­mer­kik­si tänään piti olla tark­ka­na jää­ty­neen pin­nan epä­ta­sai­suuk­sien vuok­si. Ei ollut kovin paha, mut­ta uskon, että arim­mat pyö­räi­li­jät eivät läh­de. Lana puree tähän.

19.30.57 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Pyö­rä­tei­den aurauk­sen ei pitäi­si olla vai­ke­aa. Trak­to­rin peräs­sä ole­van “ras­pin” käyt­tö pitäi­si olla sään­nön­mu­kais­ta.

19.30.59 Pert­sa: Otta­kaa­pas ja läh­te­kää pyö­rä­retr­kel­le sen Des­tian pomo­jen kans­sa siel­tä toi­mis­to­pöy­dän takaa niin näet­tie kun­non ihan itse.

19.31.53 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Täs­sä pöy­dän taka­na istu­vat pyö­räi­le­vät kyl­lä päi­vit­täin.

19.31.53 -timp­pa: Onko pyö­räi­ly­väy­lien aurauk­sen prio­ri­soin­ti tai luo­ki­tus kirk­kaa­na kaik­kien toi­mi­joi­den mie­les­sä?

19.32.28 Jarmo_jns: Kii­tos Ari vas­tauk­ses­ta. Tois­sa vii­kol­la kar­si­kos­sa ja osal­la Nii­ni­vaa­ra pois­tet­tiin polan­net­ta näkö­jään kai­vin­ko­neen avul­la.. Mik­si ei alun ura­koit­si­jat käy­tä aina Taka­la­naa polan­teen pois­toon vaan eril­li­nen ura­koit­si­ja tekee sitä muu­na töi­tä.

19.32.56 Pert­sa: Mitä tar­koit­taa “sään­nän­mu­kai­nen” sitä se ewi kyl­lä ole. Nyt­kin jää­ty­nyt soh­jo on pyö­rä­tien pin­nas­sa.

19.33.07 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Luo­ki­tus on hyvin kirk­kaa­na teki­jöil­lä mie­les­sä. Täs­tä on tie­tys­ti seu­rauk­se­na se, että laa­tue­rot näky­vät ja se har­mit­taa nii­tä, joi­den reit­ti kul­kee esim. B‑hoitoluokan väy­liä pit­kin.

19.34.30 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Taka­la­nal­la ei pys­ty “crazy­ai­nat­ta­maan” kovin­kaan pal­jon, joten se ei pure kovaan polan­tee­seen. Sik­si eril­li­nen alus­te­räl­lä työs­ken­te­ly on pai­kal­laan ja tämä on usein nopein tapa saa­da pin­ta tasai­sek­si.

19.35.43 Pert­sa: Mut­ta jos ura­koit­si­ja ei uskal­la las­kea auraa maa­han kun asfalt­ti on niin möyk­kyi­nen, että aura sär­kyy..

19.35.51 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Mikä­li täl­lä het­kel­lä on vie­lä jää­ty­nyt soh­jo pyö­rä­tien pin­nas­sa niin, että väy­lä on pahas­ti urai­nen, on sil­lä väy­län osuu­del­la laa­tu­ta­so heik­ko. Mis­sä­hän täl­lai­nen nyt löy­tyy?

19.36.50 Pert­sa: Kas­ki­tien vie­res­sä ole­va pyö­rä­tie

19.37.58 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Kas­ki­tien vie­res­sä ole­va pyö­rä­tie on täl­lä het­kel­lä kun­nos­sa­pi­to­luo­kas­sa B, joten siel­lä sal­li­taan hie­man enem­män epä­ta­sai­suut­ta kuin esim. laa­tu­käy­tä­vil­lä. Ensi tal­vek­si tämä­kin väy­lä on tar­koi­tus nos­taa luok­kaan A.

19.38.35 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Oli­si hie­noa saa­da kom­ment­te­ja kehit­tä­mis­suun­ni­tel­mas­ta.

19.39.11 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Nämä cha­tin kom­men­tit jää­vät kaik­ki tal­teen, joten saam­me kai­ken tämän palaut­teen myös doku­men­toi­tua.

19.39.38 Pert­sa: Kau­pun­ki teki ensin Kas­ki­tien vcie­rei­sen pyö­rä­tien, asfal­toi ja kun­nos­ti. Seu­raa­va­na kesä­nä alkoi Kas­ki­tien katu­re­mont­ti soraa­utot ajoi­vat pyö­rä­tie­tä pit­kin ja sii­nä se pin­ta särkyi.…a

19.40.05 Jarmo_jns: Poh­jo­lan­ka­tu kar­si­kon lii­ken­ne ympy­räs­tä suvan­to­sil­lan alkuun. Esim sil­ta joka kul­kee ohi­tus­tien yli. Aurin­ko on sulat­ta­maan lun­ta sil­lan pääl­lä ja se on nyt jää­ty­nyt uudes­taan

19.40.25 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Noin­kin voi jos­kus käy­dä. Kas­ki­tie­tä on raken­net­tu aika kau­an aikaa sit­ten.

19.40.43 -timp­pa: Nuo suun­ni­tel­mat var­maan perus­tu­vat ennus­tee­seen pyö­räi­ly­mää­rän kehi­tyk­ses­tä… miten tuo­ta kehi­tys­tä seu­ra­taan?

19.40.48 Pert­sa: Ja pyö­rä­tie on edel­leen rik­ki

19.41.19 Pert­sa: Voi­si käyt­tää jär­keä työ­jär­jes­tyk­ses­sä.

19.41.36 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Kas­ki­tien pyö­rä­tie on jos­kus raken­net­tu puut­tel­li­sin raken­tein, joka oli vali­tet­ta­van yleis­tä sil­loin jos­kus.

19.42.05 Pert­sa: Ja puut­teel­li­sin tai­doin­kin..

19.42.55 Jar­mo Tih­ma­la (Joen­suun kau­pun­ki): Pyö­räi­li­jöi­den mää­rien kehi­tys­tä seu­ra­taan auto­maat­ti­sin las­ki­min sekä otan­ta­las­ken­noin.

19.43.00 Pert­sa: Sii­nä veroeu­rot menee­kin kun teh­dään ja sit­ten sär­je­tään

19.43.11 Jarmo_jns: Kyl­lä hyväl­lä asial­la olet­te ja kehi­tyk­ses­sä on oikea suun­ta kyl­lä.. mut aja­tus oli se että kun uut­ta kehi­te­tään niin ikä­vä kyl­lä mones­ti van­ha unoh­tuu.. mut­ta olen erit­täin tyy­ty­väi­nen että lupaus parem­mas­ta hoi­to tasos­ta on tulos­sa kii­tos sii­tä

19.43.46 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Auto­maat­ti­set jk+pp-liiikenteen las­ki­met löy­ty­vät tääl­tä: http://www.eco-public.com/ParcPublic/?id=251

19.44.14 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Pert­sal­le: Nykyi­sin pyrim­me parem­paan niin raken­tei­den kuin työ­jär­jes­tyk­sen­kin kans­sa. Kas­ki­tie tai­taa olla 1980-luvun lopun töi­tä.

19.44.34 Pert­sa: Kevyen­lii­ken­teen väy­liä käy­te­tään ras­kaan lii­ken­teen kul­ku­väy­li­nä. Noin on Pent­ti­läs­sä­kin.

19.45.31 Pert­sa: Olis­ko aika sit kor­ja­ta tuo Kas­ki­tien kevyen­lii­ken­teen väy­lä

19.45.41 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Las­ku­reil­le on toi­nen­kin link­ki: www.joensuu.fi/liikennelaskurit

19.46.30 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Kas­ki­tien väy­lä odot­taa rahoi­tus­ta, sil­lä täl­lä het­kel­lä kau­pun­gil­la on kor­jat­ta­va­na vie­lä­kin kii­reel­li­sem­piä koh­tei­ta.

19.46.44 Otto: Kos­ki­ka­tu ran­nan ja Yli­opis­ton­ka­dun välil­lä on vil­kas pyö­räi­ly- ja käve­ly­väy­lä aamui­sin. Käve­li­jät ja pyö­räi­li­jät mene­vät sekai­sin. Onko sitä mah­dol­lis­ta saa­da tur­val­li­semm­mak­si?

19.47.50 Tero Taa­ti­nen: Kii­tos las­ku­ri­lin­kis­tä. Nyt tie­dän, että pää­sen itse­kin muu­ton ansios­ta uudel­la työ­mat­ka­pät­käl­lä kan­ta­maan kor­te­ni kekoon mit­ta­rei­hin smi­le

19.48.07 -timp­pa: Onko tuos­sa kehi­tys­oh­jel­mas­sa muka­na mui­ta aktii­vi­pyö­räi­li­jöi­tä kau­pun­gin oman väen lisäk­si… sii­si sel­lai­sia, jot­ka aje­lee työ­mat­ka­vauh­tia.. smi­le

19.48.16 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Kos­ki­ka­dus­ta on teh­ty yleis­ta­soi­nen suun­ni­tel­ma. Sii­nä on kak­si pää­ta­voi­tet­ta — paran­taa jouk­ko­lii­ken­teen olo­suh­tei­ta ja pyö­räi­lynh olo­suh­tei­ta. Muu­tok­sia teh­dään nyt 2017–18 välil­lä Ran­ta­ka­tu-Kirk­ko­ka­tu.

19.48.33 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Kos­ki­ka­dun muut osat ovat vie­lä ajoit­ta­mat­ta.

19.48.49 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Kehit­tä­mis­suun­ni­tel­mas­sa oli muka­na Joen­suun Pol­ki­joi­den edus­tus ja Pol­ki­jat ovat nime­no­maan arki­pyö­räi­li­jöi­tä edus­ta­va yhdis­tys

19.49.40 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Timp­pa! Mikä on sinun käsi­tyk­se­si työ­mat­ka­vauh­dis­ta?

19.50.27 Juha­na Vena­lai­nen: ‑timp­pa: Minä olin Joen­suun Pol­ki­jois­ta suun­ni­tel­ma­työs­sä muka­na. Minus­ta suun­ni­tel­man mukai­sil­la toi­men­pi­teil­lä pys­ty­tään tosi pal­jon kas­vat­ta­maan pyö­räi­lyn “kil­pai­lu­ky­kyä” (nopeut­ta, suju­vuut­ta, tur­val­li­suut­ta) työ­mat­ka­lii­ken­tees­sä.

19.50.29 Jar­mo Tih­ma­la (Joen­suun kau­pun­ki): Säh­kö­avus­tei­ses­ti nopeus on 25 km/h tun­tu­mas­sa…

19.50.42 -timp­pa: No tar­koi­tan ei sel­lai­sia, joil­le “kaik­ki muut” on vain hidas­tei­ta.. smi­le

19.52.10 -timp­pa: Alle lail­lis­ten säh­kö­avus­teis­ten vauh­te­ja siis.

19.52.53 Juha­na Vena­lai­nen: Pyö­räi­lys­tä puhues­sa pitäi­si aina muis­taa, että ei ole vain yhden­lais­ta pyö­räi­li­jää tai pyö­räi­lyä. Nopeu­det voi olla mitä tahan­sa 10–30 km/h, kui­ten­kin tyy­pil­li­ses­ti yli kak­sin­ker­tai­sia jalan­kul­kuun näh­den (mikä puol­taa pyö­räi­lyn erot­te­lua jalan­ku­lus­ta sil­loin kun jalan­kul­ki­joi­ta on rei­til­lä pal­jon).

19.53.27 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Juha­na puhuu asi­aa — pitää hyväk­syä monen­lai­nen pyö­räi­ly.

19.54.50 -timp­pa: Juu­ri sitä tar­koi­tan, ettei hyvää väy­lää omi­ta vain huip­pu­vauh­ti­sil­le.… ei pyö­räi­ly­rai­voa smi­le

19.58.14 Juha­na Vena­lai­nen: Nyt kun meil­le tulee ennal­ta Joen­suus­sa tun­te­mat­to­mia väy­lä­tyyp­pe­jä (jalan­ku­lus­ta ero­tet­tu pyö­rä­tie, pyö­rä­ka­tu) niin se vaa­tii myös pyö­räi­ly­kult­tuu­rin kehit­tä­mis­tä. Esim. autoi­li­joi­den pitää tot­tua pyö­rä­ka­dun kon­sep­tiin ja toi­saal­ta toi­voi­si, että pyö­räi­li­jät oppi­si­vat käyt­tä­mään uusia hyviä reit­te­jä ja vält­täi­si­vät jal­ka­käy­tä­vil­lä pyö­räi­lyä.

19.59.21 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Minä olen miet­ti­nyt useam­paan ker­taan kam­pan­jaa, jos­sa kädes­tä pitäen puu­tut­tai­siin jal­ka­käy­tä­vil­lä pyö­räi­lyyn. Välil­lä kyl­lä nolot­taa olla pyö­räi­li­jä, kun kat­soo ytuo­ta tou­hua…

20.00.22 Tobias: Ois tosi kiva että vähän uut­ta tai jopa leveäm­pää käve­ly­kais­taa ois saa­ta­vil­la muu­al­la­kin ko auto­tiel­lä, ala­mä­kia­je­lu rul­la­lau­dal­la tulee heti vaa­ral­li­sek­si jos mitään käve­li­jää leveäm­pää osuu tiel­le samaan aikaan :/

20.01.50 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Siel­lä, mis­sä on pal­jon jalan­kul­ki­joi­ta, tul­laan myös tilaa varaa­maan enem­män.

20.02.29 -timp­pa: Onko pyö­rien pysä­köin­tiä kes­kus­tas­sa mie­tit­ty miten… hol­tit­to­mal­la pysä­köin­nil­lä (jal­ka­käy­tä­vil­le) saa aikaan hel­pos­ti krä­nää mui­den liik­ku­jien kans­sa…

20.03.25 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Pyö­rä­py­sä­köin­tiä lisä­tään toril­la ja Sil­ta­ka­dul­la, toteu­tuu nyt Kaup­pa­to­rin rem­pan yhtey­des­sä 2017–18. Uudel­le tasol­le.

20.04.44 Jar­mo Tih­ma­la (Joen­suun kau­pun­ki): Katet­tu­ja pyö­rä­py­sä­köin­ti­paik­ko­ja…

20.06.21 Juha­na Vena­lai­nen: Sai­si­ko­han Cent­ru­min kul­mil­le myös mah­tu­maan vie­lä lisää pyö­rä­py­sä­köin­tiä? Joku koh­ta, johon Kaup­pa­ka­dun pyö­rä­ka­tua pit­kin tule­vat voi­vat jät­tää pyö­rän­sä, kun asioi­vat (kävel­len) lähis­tön liik­keis­sä.

20.07.02 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Cent­ru­min koh­dal­le on jo tilat­tu lisää teli­nei­tä sii­hen nykyis­ten teli­nei­den väliin.

20.07.50 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Kaup­pa­ka­dul­le toteu­te­taan Nis­ka­ka­tu-Ylä­sa­ta­ma­ka­tu välil­le myös toteu­te­taan pyö­rä­py­sä­köin­tiä.

20.10.27 Juha­na Vena­lai­nen: Kes­kus­ta-alu­een pyö­rä­py­sä­köin­nis­sä oli­si hyvä olla jon­kin ver­ran tilaa myös pyörä+pyöräperäkärry-tyyppisille yhdis­tel­mil­le.

20.11.10 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Tuo pyö­rä­pe­rä­kär­ry-yhdis­tel­mä tuo kyl­lä lisää haas­tet­ta.

20.11.45 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Mitäs miel­tä olet­te suun­ni­tel­man sivul­la 47 ole­vas­ta alus­ta­vas­ta kii­reel­li­syys­jär­jes­tyk­ses­tä?

20.12.34 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Olen kyl­lä onnis­tu­nut pysä­köi­mään kär­ryn kans­sa ihan mai­nios­ti. Tie­ten­kin jos muut­kin alkaa kär­ryi­le­mään, tilan­ne muut­tuu.

20.16.05 Juha­na Vena­lai­nen: Avaat­ko Ari vähän tuo­ta kii­reel­li­syys­jär­jes­tys­tä tän­ne cha­tin puo­lel­le, jos kai­kil­la kes­kus­te­lun seu­raa­jil­la ei ole rapor­tin kuva edes­sään?

20.16.25 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Avaa se.

20.16.34 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Har­mi, kun tähän ei saa kuvaa mukaan, mut­ta yri­te­tään.…

20.18.35 JM: Tulee­ko Joen­suun kes­kus­taan ns.lainattavia pyö­riä joil­la voi teh­dä lyhyi­tä mat­ko­ja ja palaut­taa takai­sin.

20.18.49 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Ykkös­kii­reel­li­syys­luo­kas­sa ovat: Sil­ta­ka­tu rau­ta­tie­a­se­mal­ta-Län­si­ka­dul­le, ran­ta­rait­ti Sirk­ka­lan sil­lal­ta Ran­ta­ky­lään, Kaup­pa­ka­dun poh­jois­osa, Rau­han­ka­tu välil­lä Ran­ta­ka­tu-Län­si­ka­tu ja yhteys Nii­ni­vaa­ran­tie-Kar­ja­lan­ka­tu-rau­ta­tie­a­se­ma

20.19.52 Heli: Sil­ta­ka­tu kii­rel­li­sim­pä­nä vai­kut­taa jär­ke­väl­tä, sii­nä­hän leveyt­tä on jo vaik­ka kuin­ka kun ole­mas­sa ole­va toi­nen “kais­ta” pui­den välis­sä ote­taan kun­nol­la käyt­töön, nyt sitä ei käy­tä kukaan..

20.20.14 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Kak­kos­kii­reel­li­syys sisäl­tää: Nii­ni­vaa­ran­tie Kar­hun­mäes­tä Kar­ja­lan­ka­dul­le, Papin­ka­tu, Län­si­ka­tu, Rau­han­ka­tu Län­si­ka­dus­ta län­teen, Ket­tu­vaa­ran­tie ja Nol­ja­kan­tie

20.20.45 JM: Niit­ty­lah­den ja Rei­jo­lan pyö­rä­tiet kai­paa­vat kyl­lä uut­ta päällystettä.Etenkin tuo van­han val­ta­tien vie­rel­lä kul­ke­va , onko kor­kaus­ta tulos­sa tule­va­na kesä­nä?

20.21.07 Pii: Onko Papin­ka­tu-Kou­lu­ka­tu-ris­teyk­seen suun­nit­teil­la min­kään­lais­ta jär­keis­tä­mis­tä? Koh­ta­lai­sen suu­ri auto- ja kevyt­lii­ken­ne­mää­rä, jok­seen­kin pimeä ris­teys sekä hyvin moni­nai­set näke­myk­set väis­tä­mis­vel­vol­li­suuk­sis­ta aiheut­ta­vat lähes päi­vit­täin hyvin­kin pal­jon häm­men­nys­tä, oli liik­keel­lä sit­ten autol­la, kävel­len tai pyö­räl­lä.

20.21.32 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Ensi kesän pääl­lys­tys­oh­jel­ma teh­dään vas­ta lumien sula­mi­sen jäl­keen.

20.22.08 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): JM:lle! Olem­me muu­ta­man saman koko­luo­kan kau­pun­gin kans­sa virit­te­le­mäs­sä lai­na­pyö­rä­jär­jes­tel­mää. Hel­sin­gimn koke­muk­set ovat todel­la roh­kai­se­via.

20.22.14 Alek­si: Onko kau­pun­gil­la mitään ideoi­ta kuin­ka saa­da pent­ti­län ammat­ti­kou­lun koh­dal­ta tupa­koit­si­jat pois pyörä/jalkatieltä, sii­nä on useas­ti vaa­ra­ti­lan­tei­ta kun isol­la poru­kal­la ovat kou­lu­lai­set tupa­kal­la ja yri­te­tään pyö­räil­lä molem­piin suun­tiin ohi. En tie­dä onko vas­taa­via ongel­ma­koh­tia muu­al­la mut­ta näi­den­kin varal­le voi­si jotain suun­ni­tel­la

20.23.41 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Papinkatu/Koulukatu ‑ris­teyk­ses­sä auto­jen lii­ken­ne­mää­rä vähe­nee mer­kit­tä­väs­ti sen jäl­keen, kun Papin­ka­tu kat­kais­taan Ran­ta­ka­dun ja Kaup­pa­ka­dun välil­tä.

20.24.55 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Alek­sil­le: Samaa mur­het­ta on vähän Tul­li­por­tin­ka­dul­la­kin. Pitää ottaa puheek­si Kou­lu­tus­kun­tayh­ty­män kans­sa. Pitäi­si pys­tyä löy­tä­mään mah­dol­li­suus tupa­koi­da raja­tuis­sa koh­dis­sa kou­lua­lu­eel­la?

20.26.11 JM: Kos­ki­ka­dul­la on muu­ta­mia vaa­ran­paik­ko­ja aina­kin aamuliikenteessä.Bussin kyy­dis­tä jos jää lyseon koh­dal­la tai aivan yli­opis­ton kadun tun­tu­mas­sa, on varot­ta­va jää­mäs­sä pyö­räi­le­vien ihmis­ten alle..busdimatkaajat kun pelas­ta­vat autos­ta ker­ral­la pyörätielle.olisiko täl­le jota­kin teh­tä­vis­sä?.

20.27.11 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Kos­ki­ka­dul­le on teh­ty yleis­suun­ni­tel­ma ja kun se aika­naan saa­daan toteu­tet­tua, niin nämä­kin ongel­mat aina­kin vähe­ne­vät mer­kit­tä­väs­ti. Tosin Kos­ki­ka­dun remont­ti ei ole lähi­vuo­sien ohjel­mis­sa.

20.28.38 Juha­na Vena­lai­nen: Sil­ta­ka­dun baa­nas­ta pitää teh­dä niin hou­kut­te­le­va, että suu­ri osa kes­kus­tan hal­ki pyö­räi­le­vis­tä nyky­ään Kos­ki­ka­tua käyt­tä­vis­tä siir­tyy sin­ne. Problem sol­ved!

20.29.39 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Juu­ri näin, kuten Juha­na kir­joit­taa. Yleen­sä­kin pyö­räi­lyn pää­rei­teis­tä on tar­koi­tus teh­dä sel­lai­sia, että ne hou­kut­te­le­vat pyö­räi­li­jöi­tä siir­ty­mään niil­le.

20.29.58 Juha­na Vena­lai­nen: Kii­reel­li­syys­jär­jes­tyk­ses­tä: 1) On var­maan jär­ke­vää yrit­tää toteut­taa yhte­näi­siä reit­te­jä mah­dol­li­sim­man pit­käl­le, pikem­min­kin kuin pät­kiä siel­tä tääl­tä. 2) Suun­ni­tel­mas­sa on jon­kin ver­ran alue­reit­te­jä, jot­ka eivät kai­paa kovin järei­tä toi­men­pi­tei­tä ja joi­den ei sik­si kan­na­ta antaa tur­haan odot­taa. Esim. alue­rei­tik­si mer­kit­ty Meri­mie­hen­ka­dun poh­jois­pää on sel­lai­nen,

20.30.03 Juha­na Vena­lai­nen: jos­sa riit­täi­si pit­käl­ti kun­nos­sa­pi­to­luo­ki­tuk­sen nos­to, muu­ta­man reu­na­ki­ven madal­lus sekä väis­tä­mis­vel­vol­li­suuk­sien / ris­teys­nä­ky­mien tar­kas­te­lu.

20.30.51 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Pie­niä toi­men­pi­tei­tä var­mas­ti teh­dään tuos­ta kii­reel­li­syys­jär­jes­tyk­ses­tä poi­ke­ten.

20.31.44 Lii­sa: Moik­ka! Suun­ni­tel­mat näyt­tä­vät todel­la hyväl­tä ja hyvään suun­taan ollaan siis mat­kal­la. Mie­tin täs­sä sitä, että onko naa­pu­ri­kun­tien kans­sa teh­ty yhteis­työ­tä näis­sä asiois­sa? Itse kul­jen Leh­mos­ta pyö­räl­lä ja ongel­mak­si on koi­tu­nut se, että Leh­mon pääs­sä auraus tapah­tuu pal­jon myö­hem­min, kun taas Joen­suun kun­nan rajal­le pääs­tes­sä baa­na on parem­mas­sa kun­nos­sa. Palau­tet­ta on

20.32.36 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Suun­ni­tel­man laa­ti­mi­ses­sa oli­vat muka­na Joen­suun kau­pun­gin ja Joen­suun Pol­ki­joi­den lisäk­si Kon­tio­lah­den kun­ta, Lipe­rin kun­ta ja ELY-kes­kus.

20.33.13 -timp­pa: Ja vaik­ka onkin hyvä, vai­heis­tet­tu suun­ni­tel­ma, niin herk­kyyt­tä seu­ra­ta mihin pyö­rä­lii­ken­ne kes­kit­tyy ja huo­leh­tia nime­no­maan niis­tä väy­lis­tä..(?)

20.33.30 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Tavoit­tee­na on, että kun­nos­sa­pi­don laa­tu säi­lyi­si sama­na, vaik­ka vas­tuu­ta­ho vaih­tuu­kin.

20.34.37 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Juu­ri niis­tä väy­lis­tä huo­leh­di­taan eri­tyi­ses­ti, mis­sä on eni­ten pyö­räi­li­jöi­tä.

20.35.54 Lii­sa: Hyvä jut­tu!

20.37.11 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Leh­mo­lai­se­na kan­nat­taa toki muis­tu­tel­la Kon­tio­lah­den kun­taa hoi­to­ta­sos­ta.

20.38.43 Lii­sa: Joo lai­toin sin­ne vies­tiä. Kir­joi­tin tuo­hon edel­li­seen, mut­ta ei mah­tu­nut mukaan. smi­le

20.41.29 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Meil­lä oli­si vie­lä 20 min jäl­jel­lä, joten vie­lä ehtii vies­ti­tel­lä

20.43.22 Lii­sa: Yri­tin tuo­ta mate­ri­aa­lia nopeas­ti lukea, mut­ta ei osu­nut sil­mään. Eli sel­lai­nen kysy­mys tuli vie­lä mie­leen, että valo-ohjaus­ta tar­koi­tus muut­taa pyö­räi­li­jöi­tä suo­si­vam­mak­si.

20.44.07 Lii­sa: Muu­ta­mia ris­teyk­siä on, jois­sa jou­tuu odot­ta­maan todel­la pit­kää, että valot vaih­tuu pyö­räi­li­jöil­le ja jalan­kul­ki­joil­le.

20.44.27 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Valo-ohjauk­ses­ta ei ole eril­lis­tä mai­nin­taa. On tar­koi­tus, että kehi­täm­me myös valo-ohjaus­ta, mis­sä se on mah­dol­lis­ta. Kier­to­liit­ty­mät tuo­vat tähän­kin paran­nus­ta.

20.44.37 Pera Tuos­sa on van­han rau­ta­ti­sil­lan ja Pent­ti­län­ka­dun ris­teyk­ses­sä on vaa­ral­li­nen paik­ka kun pyö­räl­lä ala­mä­keä tul­laan vauh­dil­la ja aje­taan Pent­ti­län­ka­dun yli. Ei sii­nä autoi­li­ja ehdi huma­ta pyö­rää kun tulee mut­kaas­ta kyl­keen.

20.45.57 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Tuo­hon Van­han­rai­tin ja Pent­ti­län­ka­dun ris­teyk­seen on myös tulos­sa kier­to­liit­ty­mä parin vuo­den pääs­tä. Pyö­räi­li­jöi­den on muis­tet­ta­va, että pyö­rän on väis­tet­tä­vä suo­raan mene­vää autoa. Ei siis kan­na­ta mis­sään nimes­sä “sujaut­taa” yli.

20.47.32 Pera Eihän ne nuo­ret opis­ke­li­jat kat­so sivul­leen ja kun puhe­lu­kin on kes­ken

20.48.24 Juha­na Vena­lai­nen: Sii­nä Van­ha­rai­til­ta sil­loil­le kui­ten­kin kul­kee pyö­räi­lyn pää­reit­ti. Oli­si­ko mah­dol­lis­ta ohja­ta pyö­räi­li­jät kään­ty­mään ala­mäen jäl­keen oikeal­le (Penttilänkadun=Itärannan itä­puo­lel­le) ja toteut­taa kadun yli­tys vas­ta lähem­pä­nä sil­to­ja, kun vauh­ti on tasau­tu­nut?

20.48.31 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Näin vali­tet­ta­vas­ti on ja tähän pyö­räi­ly­käyt­täy­ty­mi­seen pitäi­si­kin valis­tuk­ses­sa kes­kit­tyä.

20.49.19 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Juha­nal­le: Juu­ri noin on suun­ni­tel­tu. Ase­man­seu­dun ellin kaa­vas­sa on tila­va­raus liit­ty­mä­muu­tok­sel­le, kaa­va-aineis­tos­sa on muka­na luon­nos­suun­ni­tel­ma liit­ty­mäs­tä.

20.50.07 Juha­na Vena­lai­nen: J‑P: Hyvä jut­tu! Toi­vot­ta­vas­ti saa­daan tuo­ta kaut­ta suju­va ja tur­val­li­nen rat­kai­su.

20.50.16 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Jat­koa Juha­nal­le: Pyö­räi­li­jät on tar­koi­tus ohja­ta ylit­tä­mään Itä­ran­ta Sil­ta­ka­dun koh­dal­la — eli Itä­sil­lan itä­pääs­sä. Samas­sa koh­das­sa jalan­kul­ki­joi­den ja pyö­räi­li­jöi­den ykkö­sy­li­tys ase­mal­le.

20.52.08 Pera: Tar­koit­taa­ko se B‑alue että aura­taan hunos­ti vai aura­taan kun A alu­eet on aurat­tu

20.52.28 Pera: huo­nos­ti

20.53.27 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): B‑kunnossapitoluokassa aurauk­sen läh­tö­ra­ja on suu­rem­pi kuin A‑luokassa ja työl­le anne­taan enem­män aikaa. Sil­loin kun on aurauk­sen aika, niin aura­taan hyvin.

20.53.58 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Aurauk­sen läh­tö­ra­ja tar­koit­taa sitä, kuin­ka pal­jon lun­ta saa enin­tään olla ennen kuin työt on aloi­tet­ta­va.

20.54.40 Pera: Niin olen ymmä­tä­nyt, mut­ta se laa­tu­ta­soa ei voi sanoa hyväk­si

20.55.32 Pera: Ei se kova vauh­ti trak­to­ril­la lupaa hyvää laa­tua

20.55.41 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Suo­mek­si: A — hyvä laa­tu­ta­so, B — tyy­dyt­tä­vä laa­tu­ta­so.

20.56.14 Pera: Ja mie asun sii­nä B‑rapussa

20.56.26 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Yksi trak­to­ri­kus­ki lai­tet­tiin aina­kin het­kel­li­ses­ti ojen­nuk­seen vt9:n var­res­sa — jäl­ki ei ole nyt yhtä nyp­pyis­tä kuin pari viik­ko­sa sit­ten.

20.56.31 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Ai Bees­sä…

20.57.22 Pera: En tun­ne ark­ki­teh­ti­kiel­tä..

20.57.45 Juha­na Vena­lai­nen: Nyt kun kehit­tä­mis­suun­ni­tel­man myö­tä toi­vot­ta­vas­ti nousee uusia väy­liä parem­piin kun­nos­sa­pi­to­luok­kiin, niin yksi haas­te on tiet­ty tie­do­tus: miten saa­daan vies­ti läpi sii­tä, mit­kä rei­tit kuu­lu­vat pyö­räi­lyn tavoi­te­ver­kos­toon.

20.58.07 Juha­na Vena­lai­nen: Asi­aan liit­tyy tie­ten­kin opas­tuk­sen kehit­tä­mi­nen, mah­dol­li­nen reit­tien “brän­däys” jne.

20.58.20 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Par­haat rei­tit kuu­lu­vat, aja­mal­la huo­maa.

20.58.49 Juha­na Vena­lai­nen: Ihan samaa miel­tä sii­tä, että raken­net­tu ympä­ris­tö on täs­sä paras vies­tin­tä­kei­no. Mut­ta mui­ta­kin voi käyt­tää.

20.59.04 Juha-Pek­ka Var­tiai­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Vil­le Moi­la­nen kuu­li.

20.59.12 Vil­le Moi­la­nen: Näin tein

20.59.39 Pera: Kyl­lä­hän se niin on että nois­sa ulkoi­te­tus­sa töis­sä koi­te­taan raha ottaa mah­dol­li­sim­man vähäl­lä työl­lä

20.59.53 Pera: ulkois­te­tuis­sa

21.00.48 Ari Varo­nen (Joen­suun kau­pun­ki): Kes­kus­te­luai­ka alkaa olla täyn­nä. Kii­tos kai­kil­le aktii­vi­ses­ti kes­kus­tel­leil­le.

21.01.35 Pera: Kii­tos teil­lek­kin, älkää näh­kö pai­na­jai­sia cha­tis­ta

21.01.57 Juha­na Vena­lai­nen: Kii­tok­set!

Aiheeseen liittyviä uutisia