Kuopiontie kulki ennen Joensuun keskustaan ja sieltä Lappeenrantaan, Ilomantsiin, Nurmekseen. Se rakennettiin 60-luvun lopussa ”moottoritieksi” Noljakasta Länsikadulle. Vuonna 1984 maantieliikenne siirtyi kehätielle, jolla ajaa nyt 30 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Hulppean väylän välityskyky Siilaisen ja Länsikadun välillä jäi vajaakäytölle.
Vuonna 2020 tuo osuus rakennetaan Siltakaduksi. Toinen ajorata jää autoliikenteelle, toinen käytetään melusuojan ja pyörätien rakentamiseen. Euroja ja maata säästäen rakennetaan moottoritien perustuksille. Suunnitelmat ja kaava ovat valmiit. Valtuusto hyväksyi hankkeen talousarvioon.
Väylän liikenteenvälityskykyä on epäilty. Katu, jossa on kaista suuntaansa eikä liittymiä, kykenee välittämään reilusti yli 20 000 ajoneuvon vuorokausiliikenteen. Länsikadulta Siilaisille on 1,3 kilometriä ilman liittymiä. Liikennemäärä on nyt 9 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja suunnittelussa varaudutaan 15 000 ajoneuvoon. Enemmänkin mahtuu.
Välityskyky ratkaistaan liittymissä, ei suorilla osuuksilla. Siltakatu–Länsikatu-risteykseen rakennetaan kiertoliittymä. Siilaisen eritasoliittymän merkittävää parantamista 2020-luvulla suunnitellaan. Nimenomaan näillä toimilla varmistetaan liikekeskustan sisääntulon sujuvuus.