Kiin­teis­tön­hoi­to on tär­ke­ää taus­ta­työ­tä

Miten varmistetaan, että Joensuun kiinteistöt pysyvät turvallisina ja toimivina?

Kiin­teis­tön­hoi­to on päi­vit­täis­tä teke­mis­tä, jol­la pide­tään kiin­teis­tön olo­suh­teet halu­tul­la tasol­la. Näin var­mis­te­taan, että kiin­teis­tö säi­lyy tur­val­li­se­na, toi­mi­va­na ja arvon­sa säi­lyt­tä­vä­nä.

Kiin­teis­tön­hoi­don moni­nai­nen arki

Niin kiin­teis­tön­hoi­ta­jat kuin kiin­teis­tön­hoi­don esi­hen­ki­löt­kin pää­se­vät teke­mään työ­tä ken­täl­lä. Kiin­teis­tön­hoi­to­jär­jes­tel­mä Gran­lund Mana­ger näyt­tää kiin­teis­töis­tä tule­vat pal­ve­lu­pyyn­nöt. 

– Aamut aloi­te­taan vari­kol­ta. Avaam­me tie­to­ko­neet ja kat­som­me kiin­teis­tö­nau­to­maa­tio­jär­jes­tel­mää, joka näyt­tää noin 170 koh­det­ta sekä mah­dol­li­set yön tai edel­li­sen illan aika­na tul­leet häly­tyk­set. Näis­tä prio­ri­soi­daan kii­rei­sim­mät teh­tä­vät, joi­ta läh­de­tään hoi­ta­maan, ker­too Joen­suun kau­pun­gin tila­kes­kuk­sen kiin­teis­tön­työn joh­ta­ja Ari Ryhä­nen

Kiin­teis­tön­hoi­dos­sa puu­tu­taan usein taval­li­siin arjen ongel­miin. 

– Ylei­sin tilan­ne on ves­san­pyt­ty­jen ja lavu­aa­rien avaus. Mel­kein päi­vit­täin tulee ilmoi­tus niis­tä. Lisäk­si käyn kat­so­mas­sa myös ilmas­toin­tiin ja läm­mi­tyk­seen liit­ty­viä tilan­tei­ta, ker­too tila­kes­kuk­sen kiin­teis­tön­hoi­ta­ja Mik­ko Varis

Kiin­teis­tö­jen tur­val­li­suus ei ole itses­tään­sel­vyys. Niis­tä­kin pide­tään huol­ta sään­nöl­li­ses­ti. 

– Huo­leh­dim­me myös kiin­teis­tön tur­val­li­suu­des­ta. Näis­sä on kuu­kausi­huol­lot. Esi­mer­kik­si paloil­moi­tin­jär­jes­tel­mät, sam­mu­tus­jär­jes­tel­mät ja palo­pos­tit kuu­lu­vat vas­tuu­alu­eel­lem­me, ker­too tila­kes­kuk­sen kiin­teis­tön­työn­joh­ta­ja Leo Tuo­no­nen.

Leo Tuo­no­nen mai­nit­see, että kiin­teis­tön­hoi­toon kuu­luu kiin­teis­tö­jen tur­val­li­suu­des­ta huo­leh­ti­mi­nen.

Työ­tä teh­dään taus­tal­la yllät­tä­vän mones­sa tär­keäs­sä eri koh­tees­sa. Kun asiat teh­dään hyvin, kiin­teis­tön­hoi­to on usein näky­mä­tön­tä. 

– Meil­lä on myös pal­jon päi­vä­ko­te­ja ja kou­lu­ja kiin­teis­tön­hoi­don alla. Työm­me ei vält­tä­mät­tä näy taval­li­sel­le asuk­kaal­le tai kiin­teis­tön­käyt­tä­jäl­le, Tuo­no­nen avaa. 

Kiin­teis­töis­sä ei aina puu­tu­ta ainoas­taan esil­le nouse­viin ongel­miin. 

– Työ­höm­me kuu­luu myös kiin­teis­tö­jen ennal­taeh­käi­syn tark­kai­lu. Käym­me esi­mer­kik­si usein kone­huo­neis­sa tar­kas­ta­mas­sa pai­kat, huo­maut­taa Varis.

Gran­lund Mana­ger näyt­tää kiin­teis­töis­tä tule­vat pal­ve­lu­pyyn­nöt.

Ei kah­ta saman­lais­ta päi­vää

Kiin­teis­tön­hoi­to on työ­nä moni­puo­lis­ta ja vaih­te­le­vaa. 

– Mikään päi­vä ei ole saman­lai­nen. Sii­tä olen pitä­nyt täs­sä teh­tä­väs­sä. Nyt olen ollut yli 14 vuot­ta täs­sä hom­mas­sa. Joka päi­vä voi tul­la eri­lai­sia keik­ko­ja ja eri­lai­sia ihmi­siä, tote­aa Ryhä­nen. 

Moni yllät­tyy sii­tä, kuin­ka mones­ta raken­nuk­ses­ta kiin­teis­tön­hoi­ta­ja voi olla vas­tuus­sa. 

– Kiin­teis­tön­hoi­ta­jal­la hoi­det­ta­via raken­nuk­sia on monia. Osal­la ihmi­sis­tä on kuvi­tel­ma, että olem­me vain yhdes­sä raken­nuk­ses­sa töis­sä, ker­too Varis.

Mik­ko Varis mai­nit­see, että moni kuvit­te­lee kiin­teis­tön­hoi­ta­jien työs­ken­te­le­vän vain yhdes­sä raken­nuk­ses­sa.

Mer­ki­tyk­sel­lis­tä työ­tä

Kiin­teis­töis­sä ilman laa­tu on mer­kit­tä­väs­sä roo­lis­sa, mis­tä kiin­teis­tön­hoi­dos­sa huo­leh­di­taan. 

– Huo­nos­ta ilman­vaih­dos­ta voi seu­ra­ta ener­gia­kus­tan­nus­ten nousua ja ilmoi­tuk­sia huo­nos­ta sisäil­man laa­dus­ta. Jos ilma on tunk­kai­nen, oppi­laat ja hen­ki­lö­kun­ta voi­vat huo­nos­ti. Huo­no sisäil­ma voi aiheut­taa väsy­mys­tä ja kärt­tyi­syyt­tä, pal­jas­taa Tuo­no­nen.

Kun on hyvä asia­kas­pal­ve­lu­hen­ki­nen ihmi­nen, ei ole mitään hätää 

Kiin­teis­tön­hoi­toon liit­tyy pal­jon koh­taa­mi­sia ihmis­ten kans­sa. 

– Työ on pit­käl­ti sel­lais­ta, että menet mihin tahan­sa paik­kaan niin menet jut­te­le­maan ilmoi­tuk­sen teh­nei­den ihmis­ten kans­sa. Hei­dän kans­saan on tul­ta­va toi­meen. Kun on hyvä asia­kas­pal­ve­lu­hen­ki­nen ihmi­nen, ei ole mitään hätää, avaa Ryhä­nen. 

Kiin­teis­tön­hoi­ta­jien roo­li on kriit­ti­nen. 

– Jos kiin­teis­tön­hoi­ta­jia ei oli­si, niin eihän toi­mi­si nämä kiin­teis­töt­kään, tote­aa Varis.

Tilakeskuksen tehtävänä on järjestää kaupunkikonsernille tarkoituksenmukaiset ja turvalliset toimitilat sekä tuottaa tilojen tarvitsemat kiinteistö- ja kunnossapitopalvelut. Tilaomaisuuden ylläpidon tuottavuuden edellytyksenä on tilaomaisuuden arvon säilyminen. Hyvin järjestetty kiinteistönhoito ja kunnossapito on ensisijaisessa asemassa arvon säilymisen kannalta.

Tilakeskus osallistui vuonna 2023 KTI Kiinteistötiedon tekemään toimitilavuokralaisten asiakastyytyväisyystutkimukseen. Tutkimuksessa mitattiin tilakeskuksen hallinnoimia tiloja käyttävien asiakkaiden tyytyväisyyttä vuoden 2022 toimintaan. Saatuja tuloksia verrattiin tutkimuksessa viiteen muuhun verrokkikaupunkiin ja tyytyväisyyttä arvioitiin asteikolla 1–5.

Kokonaistyytyväisyys kaikkiin tiloihin oli tilakeskuksen osalta 3,70; kun vertailuaineisto oli 3,67. Tilakeskuksen tulos ylitti vertailuaineiston keskiarvon. Joensuussa erityisen tyytyväisiä oltiin kouluihin, joista tilakeskus sai parhaan arvosanan 3,90; kun vertailuaineisto oli 3,70.

Asiakastyytyväisyys kertoo laadukkaasta kiinteistöjen hoidosta ja ylläpidosta. Tilakeskuksen johto käyttää tutkimustuloksia toiminnan edelleen kehittämiseen. Huolimatta niin taloudellisten kuin henkilöresurssien nykyisestä niukkuudesta huolimatta pyritään löytämään tasapaino asiakastyytyväisyyden ja toiminnan tehokkuuden välimaastosta. Osaltaan mahdolliset leikkaukset tilakeskuksen resursseihin sekä toisaalta tilaomaisuuden laajuuden muutokset haastavat toiminnan laadun ylläpidon.

Aiheeseen liittyviä uutisia