Kela ja Joensuun kaupunki aloittavat kolme kuukautta kestävän Kelan etäpalvelukokeilun Tuupovaaran ja Kiihtelysvaaran palvelupisteillä helmikuun alussa. Etäpalvelussa Kelan palveluneuvoja neuvoo asiakasta kuvayhteyden välityksellä ja palvelu vastaa Kelan palvelupisteessä annettavaa palvelua.
– Kelan etäpalvelussa asiakas saa neuvontaa kasvokkain ihan oikealta kelalaiselta, eli koneiden kanssa ei tarvitse keskustella, kertoo Joensuun kaupungin aluekoordinaattori Anni Koskeli-Ratamaa.
– Kaupungin palvelupisteiden henkilöstö auttaa etäpalvelun käytössä. Asiakkaan tarvitsee vain tulla paikalle ja meidän henkilöstömme neuvoo siitä eteenpäin. Palvelu on hieno lisä Tuupovaaran ja Kiihtelysvaaran asukkaille, Koskeli-Ratamaa iloitsee.
Asiakkaan tarvitsee vain tulla paikalle ja meidän henkilöstömme neuvoo siitä eteenpäin.
Tammikuussa kaupunginvaltuustossa hyväksytyn maaseutuohjelman tausta-aineistoksi toteutettiin vuonna 2021 maaseutukysely, jossa ilmeni, että maaseutualueilla ollaan huolissaan palveluiden säilymisestä tulevaisuudessa. Kaupunki haluaa kehittää palvelupisteitään alueen asukkaiden tarpeiden mukaisiksi ja yhtenä ratkaisuna palveluiden turvaamiseksi haetaan digitaalisia palveluita.
Etäpalvelupisteellä voi hoitaa samoja asioita kuin Kelan palvelupisteessä. Lisäksi asiakkaalle annetaan apua verkkoasioinnissa. Palvelu on ensisijaisesti tarkoitettu niille, jotka tarvitsevat laajempaa neuvontaa Kela-asioissa ja joille verkkoasiointi on syystä tai toisesta hankalaa.
Kelan etäpalvelupiste toimii Tuupovaarassa ja Kiihtelysvaarassa kaupungin palvelupisteillä ensin kokeiluna 1.2.–30.4.
Kelan etäpalvelupiste toimii Tuupovaarassa ja Kiihtelysvaarassa kaupungin palvelupisteillä ensin kokeiluna 1.2.–30.4. Kelan palvelua saa palvelupisteiden normaaleina aukioloaikoina. Etäpalveluun ei tarvitse varata aikaa etukäteen, mutta aivan kuten millä tahansa muullakin palvelupisteellä, omaa vuoroa voi joutua odottamaan hetken.
– Tuupovaara ja Kiihtelysvaara valikoituivat kokeiluun käytännön syistä. Enon palvelupisteellä on kokeilun aikaan käynnissä iso remontti ja Pyhäselän palvelupisteen tilat ovat kokeilulle vähän haastavat, taustoittaa Koskeli-Ratamaa.
Jatkosta ja laajentamisesta muille kaupungin palvelupisteille keskustellaan siinä vaiheessa, kun nähdään, miten palvelu toimii ja onko sille kysyntää.
Lisätietoja:
Joensuun kaupungin aluekoordinaattori Anni Koskeli-Ratamaa
[email protected]
puh. 050 312 1268