Joensuu täyttää pyöreitä marraskuun lopulla. Ohjelmaa on luvassa ympäri kaupunkia, etenkin loppuvuonna juhlapäivän lähestyessä. Juhlavuosi näkyy myös kaupungin ulkoisessa ilmeessä, juhlavuoden ajaksi suunnitellussa logossa.
Juhlavuoden logo muistuttaa kaupunkimme pitkästä historiasta ja sillä myös merkitään juhlavuoden tapahtumat. Logon on toteuttanut ja suunnitellut Outi Vornanen mainostoimisto Fabrikista yhteistyössä Joensuun kaupungin kanssa.
Logosta pyrittiin tekemään arvokkaan ja samalla tyylikkään näköinen
Logoa lähdettiin suunnittelemaan vaihe vaiheelta kaupungin kanssa. Aluksi kartoitettiin muun muassa logon käyttötarkoitukset, jonka jälkeen logon suunnittelua jatkettiin sen käytettävyys mielessä pitäen.
Lisäksi logosta pyrittiin tekemään arvokkaan ja samalla tyylikkään näköinen. Tämän takia juhlalogon väreiksi valikoitui kaupungin viralliset värit: punainen, musta ja valkoinen.
- Ajatuksena oli se, että muistetaan tehdä logosta arvokkaan ja tyylikkään näköinen, sekä sopivasti kaupungin normaalista linjasta poikkeava, toteaa Vornanen.
Juhlavuoden tapahtumat alkavat rakentua
Juhlavuoden ohjelmisto karttuu vielä, mutta mielenkiintoisia tärppejä on monia:
Suomen suven avaus on tänä vuonna joensuulaistakin joensuulaisempi. Monen suosikkilaulu Suvilaulu Joensuulle tekee comebackin ja juhlavuotta varten on sävelletty myös ihan uusi kappale Kesä-Joensuu.
Syyskuussa avautuu Pohjois-Karjalan museo Hilman juhlanäyttely Joensuun torista. Kaupungintalolla pidetään avoimet ovet marraskuussa ja kansalaisopisto järjestää kolme luentoa kotikaupunkimme historiasta, sen merkkihenkilöistä ja arkkitehtuurista.
Yksi juhlavuoden päätapahtumista on 24.11. järjestettävä koko perheen piirroselokuvamusiikin konsertti Viidakosta jääpalatsiin. Joensuu Areenan lavalla nähdään silloin muun muassa Diandra ja Itä-Suomen yliopiston kuoro JOY kaupunginorkesterin kanssa.