Mei­jän Kult­su tuli kau­pun­kiin!

Koulujen yhteinen kulttuurikasvatussuunnitelma käyttöön syksyllä 2019

Kult­tuu­ri on posi­tii­vi­sia tun­tei­ta, elä­myk­siä, ajat­te­le­mis­ta, maa­il­man­ku­van laa­je­ne­mis­ta.
Kult­tuu­ri on tur­val­li­nen jut­tu.
Kult­tuu­ri on elä­män kan­nal­ta tär­ke­ää.
Kult­tuu­ri on jokai­sel­le oma­koh­tai­nen asia.
Kult­tuu­ri on eri­lais­ten ihmis­ten tapo­ja ja eri­lai­sia ihmi­siä.
Kult­tuu­ris­ta tulee mie­leen ihmi­nen.

Poi­min­to­ja seu­dun kou­luil­le lähe­te­tys­tä oppi­las­ky­se­lys­tä, jos­sa kysyt­tiin oppi­lai­den mie­li­pi­tei­tä kult­tuu­ris­ta ja toi­vei­ta kou­lu­jen kult­tuu­ri­kas­va­tuk­sel­le.

Kun­tien yhtei­nen kult­tuu­ri­kas­va­tus­suun­ni­tel­ma

Joen­suun ja kuu­den seu­tu­kun­nan (Ilo­mant­si, Juu­ka, Kon­tio­lah­ti, Lipe­ri, Outo­kum­pu ja Pol­vi­jär­vi) kou­luil­le on laa­dit­tu yhtei­nen kult­tuu­ri­kas­va­tus­suun­ni­tel­ma, joka ote­taan kou­luil­la käyt­töön syk­syl­lä 2019. Sen tar­koi­tuk­se­na on edis­tää oppi­mis­ta ja luo­da kou­luil­le hyvin­voin­tia tai­de- ja kult­tuu­ri­kas­va­tuk­sen avul­la.

Lii­kun­nan oppi­mis­ta edis­tä­vät vai­ku­tuk­set ovat jo hyvin tie­dos­sa. Tut­ki­mus­ten mukaan myös tai­teel­li­nen toi­min­ta edis­tää oppi­mis­ta samal­la taval­la, mm. opet­ta­mal­la itse­tun­te­mus­ta, tun­ne­tai­to­ja ja vuo­ro­vai­ku­tus­ky­kyä. Kult­tuu­rin har­ras­ta­mi­sel­la on vah­va yhteys eli­ni­käi­seen oppi­mi­seen ja luo­vaan ajat­te­luun.

Mei­jän Kult­sun tavoit­tei­ta, sisäl­tö­jä ja toteut­ta­mis­ta ohjaa arvo­poh­ja, johon hyvin­voin­nin lisäk­si kuu­lu­vat itseil­mai­su, pai­kal­li­suus ja tasa-arvo. Luo­va itseil­mai­su raken­taa itse­tun­toa ja roh­kai­see muo­dos­ta­maan ja ker­to­maan oman mie­li­pi­teen­sä. Pai­kal­li­suus on omien juur­ten tun­te­mis­ta ja arvos­ta­mis­ta. Hyvin­voin­ti läh­tee yhtei­söl­li­syy­des­tä, omien tun­tei­den käsit­te­lys­tä ja empa­tias­ta. Tasa-arvo taas tar­koit­taa sitä, että kai­kil­la on oikeus kokea ja tuot­taa kult­tuu­ria asuin­pai­kas­ta, iäs­tä tai taus­tas­ta huo­li­mat­ta.

Mei­jän Kult­su on teh­ty yhteis­työ­nä seu­dun kou­lu­jen opet­ta­jien, oppi­lai­den ja tai­teen ammat­ti­lais­ten kans­sa. Opet­ta­jien peda­go­gis­ta osaa­mis­ta on hyö­dyn­net­ty arvo­poh­jan ja tee­ma­ko­ko­nai­suuk­sien raken­ta­mi­ses­sa. Oppi­lai­den toi­veet ja ideat on otet­tu huo­mioon kult­tuu­ri­kas­va­tus­suun­ni­tel­man sisäl­löis­sä. Tai­teen ammat­ti­lais­ten kans­sa on poh­dit­tu uuden­lai­sia tapo­ja teh­dä yhteis­työ­tä kou­lu­jen kans­sa. Poh­jois-Kar­ja­lan las­ten­kult­tuu­ri­ver­kos­ton Kult­tuu­rin vir­ta –kult­tuu­ri­pol­ku on osa kult­tuu­ri­kas­va­tus­suun­ni­tel­maa ver­kos­toon kuu­lu­vis­sa kun­nis­sa.

Aiheeseen liittyviä uutisia