Räppäri Pure

Äidinkielen tunnilla räpätään

Koulunuorisotyöstä on todellakin moneksi

Nepenmäen koulunuorisotyössä 6.–9. luokkien ja pienluokan oppilaat pääsevät harjoittelemaan riimittelyä ja omia räp-lyriikoitaan freestyle rapin SM-taiturin Puren eli Pyry Rasinmäen opastuksella maaliskuussa.

Pure johdattelee oppilaat haastamaan itsensä niin sanataiteessa kuin myös itseilmaisussa freestyle rapin keinoin.

Räp on runoutta ja vahvaa itseilmaisua

Kirjoittamisen muotona rap on runoutta ja samalla myös vahvaa itseilmaisua. Räp-musiikkiin liitetään usein mukaan myös itsevarmuus ja rehentely.

Räpin kirjoittaminen voi tuntua haasteelliselta, mutta samalla kiehtovalta. Kukapa ei haluaisi osata räpätä kuin parhain räp-artisti konsanaan. Mutta miten se onnistuisi, kun jo sanojen riimittelykin saa monelle kylmän hien nousemaan otsalle?

Niin hankalalta kuin räpin kirjoittaminen tuntuukin, sitä voi myös harjoitella.

Nepellä freestyle rap syntyy yhdessä

Nepenmäellä räppiä harjoitellaan osana äidinkielen tuntia, ja opitaan, miten freestyle rap syntyy yhdessä, kuinka sanat saadaan rimmaamaan sujuvasti kerta toisensa jälkeen.

Räp-artistit, nuo tämän päivän runebergit

– Räp-artistit, nuo tämän päivän runebergit, riimittelevät taitavasti nuorison mieliin rimmaavia sanoja ja lauseita rakkaudesta, elämästä ja nuoruudentuskasta. Räp on aina ollut myös kannanotto, suoria sanoja ja epäkohtien ruotimista yhteiskunnastamme. Huippua, että itseilmaisua ja rohkeaa sanojen käyttöä voi opetella koulussa myös räpin keinoin, sanoo Nepellä koulunuorisotyötä tekevä hanketyöntekijä Maria Puranen.

Ryhmätoiminta kehittää tunnetaitoja

Koulunuorisotyötä tehdään Nepenmäen koululla nuorisotyöllisellä näkökulmalla, mutta kuitenkin osana koulun omaa toimintakulttuuria.

– Olemme päässeet kokeilemaan uudenlaisia työskentelymuotoja nuorten parissa, kuten ryhmätuntien ja erilaisten teemojen ympärille rakennettujen aiheiden ohjaamista. Myös räp-työpajatoiminta on osa sekä itsetunnon vahvistamista kuin sanallista harjoittelua äidinkielessämme. Nuoren taitojen sekä kodin yhteistyön vahvistaminen ovat myös tärkeitä elementtejä koulunuorisotyössä, kertoo Puranen.

Koulunuorisotyön tarkoitus olla ennaltaehkäisevää ja samalla yhteisöllisyyttä edistävää toimintaa. Sosiaalisten ja tunnetaitojen kehittyminen erilaisten ryhmätoimintojen ja kerhojen avulla vahvistaa nuoria ja antaa eväitä tulevaan.

Sanataiteen alakulttuuriin tutustumisen ja Puren vierailun äidinkielen tunneilla mahdollistaa koulunuorisotyöhanke Yhdessä Sirkkalassa ja Nepenmäellä 2023–2024.

Nepenmäen koulun nuorisotila Nepelässä kokoontuu Räp-kerho joka tiistai kello 15–16.30 ja sinne ovat tervetulleita kaikki 6.–9.-luokkalaiset. Lisätietoa antaa Maria Puranen: [email protected].

Aiheeseen liittyviä uutisia