Joensuun kaupunki uusi strategian viime vuoden marraskuussa. Alusta saakka oli selvää, että strategiatyön aikana hypätään syvään päätyyn ja etsitään vastauksia perimmäisiin kysymyksiin: mitkä ovat Joensuun yhteiset arvot, mikä tekee meidät onnellisiksi ja miten joensuulainen mielenlaatu eroaa muista. Mutta miksi kaikki tämä työ?
Mielenlaadun ja arvojen luotaaminen kaupunkilaisten, kaupunginvaltuutettujen ja kaupungin työntekijöiden kanssa kesti koko viime vuoden. Meillä jokaisella on nimittäin mielikuva Joensuusta. Kaupunkibrändi muodostuu meidän jokaisen yhteisestä mielikuvasta, millainen Joensuu on ja millaisena haluamme Joensuun tulevaisuudessa nähdä.
Valmistelussa kuultiin kuntalaisten ääniä runsaasti. Tuhannet antoivat mielipiteensä kyselyissä ja tutkimuksissa. Edelleen sadat työskentelivät kanssamme kymmenissä erilaisissa työpajoissa, ryhmätöissä ja keskustelutilaisuuksissa joensuulaisen mielenlaadun ja arvojen kiteyttämiseksi.
Joensuun kaupunkibrändin ytimeksi kiteytyi ajatus: ”Meillä arki sujuu ja luonto voimaannuttaa. Jokainen voi olla aidosti oma itsensä tietäen olevansa hyväksytty sellaisena kuin on. Silloin on helppo hengittää.”
Kaupungin strategiassa näkyy brändistä vain jäävuoren huippu. Strategiahan näyttää meille suunnan, valitsee painopisteet sekä osoittaa keskeisimmät toimet. Ja viisasta on tarkistaa strategian toimenpiteitä, kun maailma ympärillä muuttuu. Yhdessä muodostetut arvot ja kaupunkibrändi ovat kuitenkin sitä strategian muuttumatonta osaa, peruskalliota, jonka päälle menestyvän kaupungin valinnat, teot ja tulevaisuus rakentuvat. Niitä ei noin vain vaihdeta.
Jos siis pohdiskelet tutustuvasi Joensuun strategiaan, kannattaa kertarysäyksellä perehtyä yhteen strategian keskeisimpään asiaan: arvoihin ja kaupunkibrändin ytimeen.