Mikä on Joensuun ydin? Mistä koostuu joensuulaisuus? Näitä kysymyksiä pohdittiin vuonna 2021, kun korona jylläsi ja aika oli pysähtynyt.
Joensuun kaupunki määrittelee aina valtuustokauden alussa kaupungin strategian neljälle seuraavalle vuodelle. Strategiassa kirjoitetaan auki painopistealueet ja tavoitteet, joita kohti kaupunkia halutaan ohjata.
Viime vuonna koronan pysäyttämässä maailmassa määrittelytyössä haluttiin mennä strategian ohella syvemmälle, ajattomaan joensuulaisuuden ytimeen.
Joensuun ydintä etsimässä
Korona muutti matkailun, työnteon, tapahtumat ja opiskelun. Oli selvää, että pandemian hellittäessä myöskään Joensuu ei palaisi täysin ennalleen.
Siispä oli täydellinen hetki miettiä, mikä Joensuussa on erityistä. Näin strategiatyön ohella päätettiin määritellä Joensuun arvot ja brändi, joensuulaisuuden ydin.
– Strategian otsikko on ”idän houkuttelevin”. Haluamme houkutella kaupunkiin opiskelijoita, matkailijoita, yrityksiä ja uusia asukkaita. Siksi täytyy osata kertoa, mikä Joensuussa oikein on houkuttelevaa. Sitä lähdimme brändityöllä jahtaamaan, selventää Joensuun kaupungin markkinointijohtaja Markku Pyykkönen.
Arvot ovat se osa Joensuuta, josta jokainen kaupunkilainen voi olla ylpeä
– Brändin ohella meille oli tärkeää kirjoittaa auki myös Joensuun arvot. Jos strategiassa pohditaan, miten Joensuu pidetään elinvoimaisena, arvot kertovat miksi Joensuu on tärkeä. Arvot ovat se osa Joensuuta, josta jokainen kaupunkilainen voi olla ylpeä, Pyykkönen jatkaa.
Helppous on se juttu
Joensuun ydintä ja arvoja pyydystettiin pitkin vuotta toteuttamalla tutkimuksia, kartoituksia, työpajoja ja teettämällä ennakkotehtäviä. Sanansa saivat sanoa asukkaat, kaupungin työntekijät, yritykset, järjestöt ja valtuutetut.
Kysyttiin, mikä tekee kaupunkilaiset onnelliseksi ja pyydettiin kuvailemaan joensuulaista mielenmaisemaa. Selvitettiin, mikä joensuulaisille on merkityksellistä.
Pitkän prosessin lopputuloksena syntyivät Joensuun arvot. Tutustu kaupungin arvoihin brändikäsikirjassa.
Lisäksi Joensuun ydin kiteytettiin muutamaan erilaiseen lauseeseen, joita lähdettiin testaamaan ihmisten pariin. Brändityöstä vastaavat työntekijät kiersivät toistakymmentä tapahtumaa, joissa he pyysivät kaupunkilaisia valitsemaan lauseista suosikkinsa. Ylivoimaiseksi suosikiksi nousi tokaisu ”helppo hengittää”.
Ylivoimaiseksi suosikiksi nousi tokaisu ”helppo hengittää”
– Helppo hengittää kuvaa mahtavasti Joensuun mutkattomuutta. Arki on täällä sujuvaa ja lähin retkireitti löytyy ikkunan alta. Joensuussa on helppoa olla juuri sellainen kuin on. Kukaan ei katso nenänvartta pitkin, vaikka marssisi kaupungintalolle reinot jaloissa. Täällä kuka vaan voi paukaista kaupunginjohtajan tai jonkun yritysviskaalin juttusille, ja ajatuksille löytyy aikaa. Joensuussa stressi laukeaa, Pyykkönen avaa Joensuun ydintä.
Arvot elettävä todeksi
Brändi ja arvot ovat pysyvä osa Joensuuta. Niiden avulla Joensuuta voi markkinoida ja ne toimivat ohjenuorana myös kaupungin palveluissa. Vaikka arvot on nyt määritelty, se ei tarkoita, että työ olisi ohi.
– Arvot ovat peili, joita vasten meidän pitää tarkastella omaa toimintaamme. Ei riitä, että teemme hienolta kuulostavia julistuksia. Arvot ovat lupaus, joka meidän pitää nyt lunastaa. Tiedostamme, ettei kaikki ole vielä valmista. Mutta suunta on selvä, Pyykkönen päättää.