Kaupungininsinööri Tero Toivanen

Asemanseutu muutoksessa

Joensuun rautatieaseman ympäristö on ollut muutaman viime vuoden melkoisessa muutoksessa. Alueelta on hävinnyt entinen linja-autoasema ja tuttu pysäköintialuekin on ympäröity työmaa-aidoilla. Näiden tilalle on rakennettu kokonaan uusi katu, Asemankaari, linja-autopysäkit odotuskatoksineen, katetut pyörien pysäköintitelineet, pysäköintitalo ja sen alle radanpuoleiseen päätyyn lyhytaikaiseen pysäköintiin tarkoitettu saattopysäköintialue ja taksien pysäköintipaikat. Onpa asemalle palannut myös toivottu R-kioski, josta matkalaiset…

Joensuun rautatieaseman ympäristö on ollut muutaman viime vuoden melkoisessa muutoksessa. Alueelta on hävinnyt entinen linja-autoasema ja tuttu pysäköintialuekin on ympäröity työmaa-aidoilla.

Näiden tilalle on rakennettu kokonaan uusi katu, Asemankaari, linja-autopysäkit odotuskatoksineen, katetut pyörien pysäköintitelineet, pysäköintitalo ja sen alle radanpuoleiseen päätyyn lyhytaikaiseen pysäköintiin tarkoitettu saattopysäköintialue ja taksien pysäköintipaikat. Onpa asemalle palannut myös toivottu R-kioski, josta matkalaiset voivat hankkia viime hetken eväät tai matkalukemista.

Kaupunki on saanut paljon palautetta uusista järjestelyistä. Erityisesti alueen liikennejärjestelyt, esteettömät kulkureitit ja opasteet tai niiden puuttuminen ovat vaivanneet matkustajia tai heidän saattajiaan.

Uudet kulkureitit eivät vielä ole aivan kaikille hahmottuneet. Uudet järjestelyt vaativat sekä käyttäjiltään että rakentajilta tottumista ja opettelua.

Monilta on jäänyt huomaamatta, että enää ei ole sallittua ajaa autolla vanhan asemarakennuksen eteen odottamaan saapuvaa junaa. Ajoivatpa jotkut aikaisemmin jopa asemalaiturille saakka.

Asemankaari on muuttunut vain linja-autoille ja inva-takseille sallituksi reitiksi. Kaikkien muiden tulee kulkea Itärannan ja Kettuvaarantien risteyksen kiertoliittymän kautta.

Vaikka paljon on jo tehty, on kuitenkin hyvä muistaa, että alue on edelleen keskeneräinen.

Opasteita lisätään kaupunkilaisilta saadun palautteen perusteella. Kaupunki on oman osansa lähes tehnyt tulevana kesänä rakennettavaa Asema-aukiota lukuun ottamatta, mutta muut asemanseudun yhteistyökumppanit vasta aloittelevat omaa osuuttaan.

Kerrostalorakentamista vanhan pysäköintialueen paikalle vielä suunnitellaan, mutta jo toukokuussa 2021 alkaa asemalaitureiden ja ratapihan täydellinen peruskorjaus.

Työt kestävät kaikkiaan noin kolme vuotta, mutta sen jälkeen erityisesti junalla matkustavia odottaa Joensuun asemalla kokonaan uusi aika.

Esteettömästi toteutetut, korotetut ja katetut asemalaiturit sekä hissi ja ylikulkusilta keskimmäiselle laiturille parantavat huomattavasti liikkumista asemalla.

Etelän suunnasta tuleva ja lähtevä juna pysähtyy nykyistä paikkaa hieman pohjoisemmaksi, aivan pysäköintitalon kohdalle, joten siirtyminen autosta junaan käy tulevaisuudessa helposti.

Kuten niin monesti aikaisemminkin, myös asemanseudulla hyvää kannattaa odottaa vielä jonkin aikaa. Ja lopuksi vielä erikseen tiedoksi, että kaupungin keskusta on edelleen entisellä paikallaan, vaikka sinne ei asemalta olekaan vielä opastusta.

Uudet järjestelyt vaativat sekä käyttäjiltään että rakentajilta tottumista ja opettelua.

Aiheeseen liittyviä uutisia