Kaupunki haluaa tarjota palveluita asukkaille monipuolisesti ja niillä välineillä, joita he muutenkin käyttävät. Viime aikoina on kehitetty erityisesti sähköisiä palveluita. Välineitä on tulossa lisää sekä omien päivittäisten asioiden hoitoon että vaikuttamiseen ja osallistumiseen.
Joensuulaisilla on paljon mahdollisuuksia hoitaa asioita sähköisesti jo nyt. Joku hakee lupaa tapahtumalleen, toinen ilmoittaa vesimittarilukemansa, kolmas varaa kesäleiripaikan ja neljäs anoo oikaisua parkkisakkoon. Nuo ja monta muuta asiaa pääsee hoitamaan samasta osoitteesta www.miunpalvelut.fi.
Huhtikuussa palvelurepertuaari täydentyi kaupungin rakennusvalvonnan otettua käyttöön sähköisen Lupapiste.fi-asiointipalvelun rakentamisen lupakäsittelyjä tehostamaan.
Myös päivähoidossa loppuu pian turha paperin pyörittäminen, kun uusi sähköinen asiointikanava tulee käyttöön kaikille perheille elokuussa. Kolmas ajankohtainen avaus on joensuulaisten mobiilisovellus Puro. Lataa Puro maksutta puhelimeesi ja pääset kertomaan kantasi kaupungin asioihin ja saat myös vinkkejä palveluista tuoreeltaan.
Kohti paperitonta byrokratiaa
Kaupunki ottaa monella tapaa loikkia kohti paperitonta byrokratiaa myös talon sisällä; sähköistä allekirjoittamista pilotoidaan pian ja valtuuston kokoukset ovat jatkossa paperittomia. Paperia ja työtunteja säästyisi myös siinä, jos kaupungin laskuista suurempi osa maksettaisiin e‑laskuina.
Osa toki haluaa tuoda lomakkeen tai laskun tiskille niin kuin aina ennenkin ja vaihtaa palvelupisteellä samalla sanan tai kaksi ja hyvä niin. Tämä on mahdollista jatkossakin, vaikka isolle osalle verkko ja mobiililaitteet mieluisin tapa asioiden hoitoon olisikin. Kaupunki haluaa olla helposti tavoitettava ja joustava – palveltiinpa fyysisesti tai sähköisesti.