Mam­ma mia, mitä maku­ja – pai­kal­li­nen ruo­ka sai spon­taa­ne­ja kehu­ja ita­lia­lai­sil­ta­kin!

Alansa suurin konferenssi toi Joensuuhun osallistujia 27 maasta, mairittelevaa palautetta ja kosolti kansainvälisiä kontakteja.

Euroo­pan suu­rin vuo­sit­tai­nen met­sä­tek­no­lo­gia­kon­fe­rens­si hou­kut­te­li Joen­suu­hun lähes 300 tut­ki­jaa ja met­sä­alan asian­tun­ti­jaa 27 eri maas­ta.

Vuo­des­ta 1966 jär­jes­tet­ty FORMEC hou­kut­te­li tänä vuon­na tapah­tu­man his­to­rian kan­sain­vä­li­sim­män osal­lis­tu­ja­jou­kon. Kau­kai­sim­mat vie­raat saa­pui­vat Japa­nis­ta, Poh­jois-Ame­ri­kas­ta ja Uudes­ta-See­lan­nis­ta.

­— Osal­lis­tu­jia kiin­nos­ti, kuin­ka pit­käl­le met­sä­tek­no­lo­gia on tääl­lä vie­ty – mis­sä se on maa­il­man edis­ty­nein­tä. Met­sä­teol­li­suu­den toi­mi­tus­ket­jun inte­graa­tio on jota­kin, mitä ei muu­al­la koh­taa. Se toi­mii esi­ku­va­na tut­ki­joil­le eri puo­lil­ta maa­il­maa, perus­te­li kiin­nos­tus­ta yksi osal­lis­tu­jis­ta, apu­lais­pro­fes­so­ri Chris­tian Kanzian itä­val­ta­lai­ses­ta BOKU-yli­opis­tos­ta.

FOR­MEC-kon­fe­rens­sin aluk­si pari­sa­taa vie­ras­ta seu­ra­si uit­to­laut­taa Pie­lis­joes­sa. Kuva: Tom­mi Rau­tio

Pre­si­den­tin pal­kin­toa par­haim­mil­laan

Tapah­tu­man jär­jes­ti­vät Itä-Suo­men ja Hel­sin­gin yli­opis­tot, Luon­non­va­ra­kes­kus, Met­sä­te­ho, BOKU-yli­opis­to sekä kan­sain­vä­li­nen met­sän­tut­ki­musor­ga­ni­saa­tioi­den liit­to IUFRO.

Joen­suun kau­pun­ki ja Busi­ness Joen­suu oli­vat vah­vas­ti muka­na jär­jes­te­lyis­sä ja vies­tin­näs­sä.

Luon­non­va­ra­kes­kuk­sen ryh­mä­pääl­lik­kö Lau­ri Sika­nen näki FOR­MECin erin­omai­se­na esi­merk­ki­nä työs­tä, jota Forest Joen­suu ‑ver­kos­to tekee.

Vii­me tal­ve­na tasa­val­lan pre­si­den­tin vien­ni­ne­dis­tä­mis­pal­kin­non saa­nut ver­kos­to yhdis­tää Joen­suun seu­dul­la toi­mi­vat met­sä­bio­ta­lou­den yri­tyk­set sekä tut­ki­muk­sen yhtei­sek­si brän­dik­si ja toi­min­ta­ver­kos­tok­si.

— Kun jokai­nen FOR­MEC-osal­lis­tu­ja käyt­ti majoi­tuk­seen ja pal­ve­lui­hin noin tuhat euroa, niin kysees­sä on 300 000 euron talous­vai­ku­tus. Joen­suu yhdis­ti met­sä­osaa­mis­taan ja sai vien­ti­tu­lo­ja – täl­lai­ses­ta hyö­tyy koko seu­tu­kun­ta, Sika­nen sanoo.

Jär­jes­te­lyt oli­vat man­naa myös ylei­sel­le Suo­mi-kuval­le. Ruo­ka sai poik­keuk­sel­li­sen pal­jon kehu­ja niin palau­te­ky­se­lys­sä kuin pai­kan pääl­lä­kin.

— Palau­te on ollut kiit­tä­vää, ylis­tä­vää – ja yllät­tä­vää­kin. Ohjel­man lisäk­si esi­mer­kik­si ita­lia­lai­sil­ta tuli ruo­as­ta spon­taa­ne­ja kehu­ja, Sika­nen iloit­see.   

Tapah­tu­man kat­to­tee­ma­na oli­vat uudet tek­no­lo­giat vähä­hii­li­sen ja kes­tä­vän puu­huol­lon tuke­na. Vie­raat pereh­tyi­vät aihee­seen niin semi­naa­ri­sa­leis­sa kuin maas­tos­sa. Kuva: Niko Jouhkimainen/UEF. 

Japa­ni kut­suu Kar­ja­laa

Elin­kei­no- ja kehi­tys­yh­tiö Busi­ness Joen­suun Vil­le Kor­te­lai­nen vas­ta­si yhdes­tä FOR­MEC-vii­kon tapah­tu­mas­ta, Suo­la-Kus­tin puis­tos­sa ja Ceder­ber­gin aukiol­la jär­jes­te­tys­tä ilta­ti­lai­suu­des­ta.

Ylei­söl­le­kin avoi­mes­sa tilai­suu­des­sa vie­raat pää­si­vät muun muas­sa seu­raa­maan kau­pun­gin läpi kul­ke­vaa uit­to­laut­taa, tuk­ki­lais­näy­tös­tä sekä tutus­tu­maan pai­kal­lis­ten, met­sään kyt­key­ty­vien yri­tys­ten tuot­tei­siin. 

— Idea­na oli aut­taa pai­kal­li­sia yri­tyk­siä löy­tä­mään kan­sain­vä­li­siä kon­tak­te­ja ja uut­ta lii­ke­toi­min­taa. Kuten yri­tys­ken­täl­tä kuu­lui: on hyvä olla aktii­vi­nen, kun maa­il­ma tulee meil­le kylään, Kor­te­lai­nen sanoo.  

Yksi tuot­tei­taan esi­tel­lyt yri­tys oli toh­ma­jär­ve­läi­nen, luon­non­kos­me­tiik­ka­tuot­tei­ta val­mis­ta­va Pura Nor­dica.

— Met­sä­alal­ta on tul­lut uusia raa­ka-ainei­ta ja inno­va­tii­vi­sia jut­tu­ja. Pai­kan pääl­lä oli hyvä olla esil­lä, jos vaik­ka jat­kos­sa tuli­si yhteis­työ­mah­dol­li­suuk­sia tut­ki­muk­sen­kin puo­lel­le, sanoo yrit­tä­jä Nina Kekä­läi­nen.

Myös kas­san kili­nä yllät­ti Kekä­läi­sen iloi­ses­ti. Hänen jut­tusil­laan kävi kym­me­niä vie­rai­ta – muu­ta­ma jopa useam­paan ker­taan.

— Aika monet otti­vat käyn­ti­kort­te­ja. Joku kävi ostok­sil­la, toi koh­ta ystä­vän­sä­kin ostok­sil­le ja liit­tyi vie­lä some­seu­raa­jak­si. Sain kysy­myk­siä, toi­mi­tan­ko tuot­tei­ta hei­dän maa­han­sa – ja Japa­niin sain jopa alus­ta­van kut­sun tul­la esit­te­le­mään tuot­tei­ta.

Pura Nor­dica ‑luon­non­kos­me­tiik­ka­tuot­tei­den esit­te­ly­pis­te oli yrit­tä­jä Nina Kekä­läi­sel­le (oik.) menes­tys. Kuva: Tom­mi Rau­tio. 

Aiheeseen liittyviä uutisia