Pyöräilyä Joensuussa, kuvituskuva

Emme ole pyö­räi­lyn ympä­ri­vuo­ti­nen mah­ti­kau­pun­ki sat­tu­mal­ta

Joensuu satsaa pyöräilyyn

Joen­suus­sa on teh­ty roh­kei­ta ja iso­ja sat­sauk­sia pyö­räi­lyyn. On kau­as­kan­toi­set suun­ni­tel­mat, Suo­men ensim­mäi­nen pyö­rä­ka­tu, aiem­paa vähem­mäl­lä lumi­mää­räl­lä lii­ken­tee­seen läh­te­vät aurat – ja Suo­men eni­ten pyö­räi­le­vät asuk­kaat.

Joen­suu­lai­set kul­ke­vat kau­pun­gin sisäi­sis­tä mat­kois­taan lähes puo­let kävel­len tai pyö­räil­len. Hil­li­tön mää­rä! Lyhyet väli­mat­kat, sopi­van tasai­nen maas­to ja pyö­räi­ly­ver­kos­toon sat­saa­mi­nen sata­vat kaik­ki samaan laa­riin.

Meil­lä on Suo­men eni­ten pyö­räi­le­vät asuk­kaat

Pyö­räi­ly tun­ne­tus­ti vir­kis­tää ja pitää kun­toa yllä, ei lisää pääs­tö­jä ja pyö­räl­lä yksin­ker­tai­ses­ti pää­see
lyhyet väli­mat­kat nopeim­min.

Joen­suus­sa on halut­tu tukea pyö­räi­lyä monin kei­noin. Meil­lä on sat­sat­tu lois­ta­viin pyö­rä­tei­hin niin ruu­tu­kaa­val­la kuin vaik­ka­pa pit­kin Pie­lis­joen ran­to­ja ja raken­net­tu tai­de­museon koh­dal­le Suo­men ensim­mäi­nen hol­lan­ti­lais­tyyp­pi­nen kier­to­liit­ty­mä, jos­sa pyö­räi­li­jä­kin ajaa ympy­rää eikä moni­kul­mio­ta.

Olem­me sat­san­neet kau­pun­ki­pyö­räi­lyn lisäk­si esi­mer­kik­si sato­jen kilo­met­rien maas­to­pyö­räi­ly­reit­tiin naa­pu­ri­kun­tien kans­sa.

Papin­ka­dun sanee­raus ja Yli­opis­ka­dun kier­to­liit­ty­mä tar­peen

Joen­suul­la on vuo­teen 2030 yltä­vä jalan­ku­lun ja pyö­räi­lyn kehit­tä­mis­suun­ni­tel­ma. Vii­mei­sim­pä­nä on saa­tu val­miik­si parem­mat lii­ken­neo­lo­suh­teet ase­man seu­dul­le, jos­sa Itä­ran­nan remont­ti val­mis­tui juu­ri.

Nyt on tekeil­lä katusuun­ni­tel­ma Utran­tien puna-asfalt­ti­sen pyö­rä­rei­tin jat­ka­mi­ses­ta Muta­lan ali­ku­lun koh­dal­ta Ran­ta­ky­län ostos­kes­kuk­sel­le asti. Lii­ken­nein­si­nöö­ri Jar­mo Tih­ma­la ker­too, että sen raken­ta­mi­nen alkaa ensi vuon­na.

– Ensi vuo­del­le on tar­koi­tus saa­da myös kii­reel­lä teh­tyä katusuun­ni­tel­ma ja toteu­tus kier­to­liit­ty­mäs­tä Yli­opis­to­ka­dun ja Län­si­ka­dun valo­ris­teyk­sen tilal­le. Nykyi­sel­lään ris­teyk­sen valo-ohjaus hait­taa kort­te­lin pääs­sä ole­van Sil­ta­ka­dun ympy­rän lii­ken­net­tä ruuh­ka-aikoi­na, Tih­ma­la ker­too.

Tih­ma­la jat­kaa, että ris­teys on vält­tä­mä­tön kor­ja­ta, ennen kuin pääs­tään sanee­raa­maan Papin­ka­tua. Se on kes­kus­tas­sa yksi tär­keim­mis­tä väy­lis­tä niin jalan­kul­ki­joil­le, pyö­räi­li­jöil­le kuin ajo­neu­vo­lii­ken­teel­le eikä tila siel­lä enää rii­tä.

– Papin­ka­dun lii­ken­ne lisään­tyy Pent­ti­län raken­tu­mi­sen myö­tä koko ajan. Yli­sou­ta­jan sil­lal­la on jo nyt yli mil­joo­na ylit­tä­jää vuo­des­sa, ja alu­eel­le tuo­vat lii­ken­net­tä lähel­lä ole­vat lukiot, Meh­ti­mä­ki ja Tie­de­puis­to.

Tal­vel­la pyö­räil­les­sä koros­tuu rei­tin valin­ta. Aivan joka katua ei aura­ta ensim­mäi­se­nä eikä yhtä usein.

Aurat liik­keel­le aiem­min

Tal­vel­la pyö­räil­les­sä koros­tuu rei­tin valin­ta. Aivan joka katua ei aura­ta ensim­mäi­se­nä eikä yhtä usein.

Pyö­rä­tiet on jaet­tu ensin aurat­ta­viin pää­väy­liin, kuten ran­ta­reit­ti Pie­lis­joen var­rel­la, Kaup­pa­ka­dun pyö­rä­ka­tu ja Sil­ta­ka­tu käve­ly­ka­tui­neen. A- ja B‑luokan pyö­rä­teil­lä taas aurat läh­te­vät liik­keel­le, kun lun­ta on kol­me sent­tiä.

– Aiem­min B‑teillä odo­tel­tiin pak­sum­paa lumi­ker­ros­ta. Niil­lä teil­lä oli ongel­mia ja sik­si aurauk­sen lumi­mää­rää tipu­tet­tiin niil­lä­kin ja liik­keel­le läh­de­tään riva­kam­min. Tämä on ollut mer­kit­tä­vä paran­nus tal­vi­pyö­räi­lyl­le, Tih­ma­la tote­aa.

Tal­vi­pyö­räi­lyä on hel­po­tet­tu Joen­suus­sa myös siten, pyö­rä­reit­tei­hin kuu­lu­vat asun­to­ka­tuo­suu­det on lisät­ty pyö­rä­tie­ver­kon laa­tu­luo­ki­tuk­seen ja parem­man aurauk­sen pii­riin. Näi­tä osuu esi­mer­kik­si kou­lu­rei­teil­le.

– Papin­ka­tu taas, vaik­ka vil­kas onkin, ei täy­tä laa­tu­käy­tä­vän kri­tee­rei­tä miten­kään, kos­ka siel­lä ajo kat­ke­aa ris­teyk­sis­sä koko ajan. Papin­ka­dun sanee­rauk­ses­ta ei ole vie­lä pää­tet­ty, kehi­te­tään­kö sitä ero­tel­tu­na pyö­rä­tie­nä vai vaik­ka Kaup­pa­ka­dun tapaan pyö­rä­ka­tu­na. Sil­loin sin­ne sai­si aina­kin lumet aurat­tua parem­min.

Vinkkejä talvipyöräilyyn



  1. Varaa muutama minuutti enemmän aikaa. Olet silti todennäköisesti perillä aiemmin, koska kaupungeissa alle 5 km matkalla pyörä on nopein.

  2. Millainen on hyvä pyörä talviajoon? No se oma pyörä. Et tarvitse mitään erikoisvälineitä. Et edes nastarenkaita, jollet halua.

  3. Miten pukeutua? Samoin kuin pukeutuisit talvella ulos muutenkin. Tärkeimmät ovat takki, kengät, päähine ja käsineet. (Ei toki housuistakaan haittaa ole.)

  4. Eihän talvi kesä ole – ennakoi liukkaat paikat ja vältä nopeita käännöksiä.

  5. Näy eli käytä heijastimia ja valoja – jo hämärässä, ei vasta pimeässä.


Vinkit: Suomen Pyöräliiton koordinoima #pyöräilytalvikampanja

Aiheeseen liittyviä uutisia