Vuo­den ter­veys­tie­don opet­ta­ja Sei­ja Nau­ma­nen

Tärkeintä työssä oli kasvattaminen ja rohkaisu

Pata­luo­don kou­lus­sa pit­kän uran ter­veys­tie­don opet­ta­ja­na teh­nyt Sei­ja Nau­ma­nen on valit­tu vuo­den ter­veys­tie­don opet­ta­jak­si. Valin­nan teki Lii­kun­nan ja Ter­veys­tie­don Opet­ta­jat LIITO ry. mar­ras­kuun 3. päi­vä.

Vas­ti­kään eläk­keel­le jää­nyt, Pata­luo­dos­sa vuo­des­ta 1998 työs­ken­nel­lyt Nau­ma­nen ker­too opet­ta­jan työs­sä hänel­le tär­kein­tä olleen nime­no­maan kas­vat­ta­mi­sen. Vaik­ka Nau­ma­sel­la on koke­mus­ta muun­kin ikäis­ten ohjaa­mi­ses­ta, juu­ri ylä­kou­lui­käis­ten paris­sa hän koki ole­van­sa asian yti­mes­sä.

– Nuo­ret ovat vie­lä kas­va­tet­ta­vis­sa. Ja jos jotain toi­von heil­le jää­vän aikui­suu­teen asti ope­tuk­ses­ta­ni mie­leen, se on itsen­sä arvos­ta­mi­nen, Nau­ma­nen sanoo.

Oppi­lai­siin panos­ta­mi­nen näkyy myös huo­mio­no­soi­tuk­sen perus­te­luis­sa:

– Sei­jan ter­veys­tie­don ope­tus on ollut toi­min­nal­lis­ta ja oppi­las­läh­töis­tä. Oppi­lai­den ter­vey­den edis­tä­mi­nen on toi­mi­nut Sei­jan kan­nus­ti­me­na niin perus­työ­hön kun mui­hin­kin pro­jek­tei­hin. Myös työyh­tei­sön tai­to­jen sekä oppi­lai­den kas­vun, kehi­tyk­sen ja ter­veys­osaa­mi­sen edis­tä­mi­nen on ollut lähel­lä sydän­tä. Sei­ja on pai­not­ta­nut kou­lus­sa aina oppi­laan etua, perus­teis­ta sano­taan.

Sei­ja on pai­not­ta­nut kou­lus­sa aina oppi­laan etua

Nau­ma­sel­la on aina ollut myös halu kehit­tyä ja kehit­tää omaa ter­veys­tie­don osaa­mis­taan ja ope­tus­taan. Hän on osal­lis­tu­nut pal­jon täy­den­nys­kou­lu­tuk­siin. Hän on menes­tyk­sek­kääs­ti liit­tä­nyt ter­veys­tie­don sisäl­tö­jä myös lii­kun­nan valin­nai­sai­neo­pin­toi­hin.

Lisäk­si Nau­ma­nen on vie­nyt suo­ma­lais­ta ter­veys­tie­don ope­tus­ta yhteis­työ­kou­lui­hin Espan­jas­sa, Ita­lias­sa ja Puo­las­sa Eras­mus-ohjel­man Healt­hy Town ‑pro­jek­tis­sa.

– Ter­veys­tie­to on hur­jan laa­ja oppiai­ne, siel­lä on laa­jat vaa­ti­muk­set. Meil­lä on sii­nä mie­les­sä hie­no tilan­ne moneen muu­hun maa­han ver­rat­tu­na, että meil­lä ter­veys­tie­to on oma oppiai­neen­sa. Myös muu­toin esi­mer­kik­si lii­kun­nan vai­ku­tuk­ses­ta puhu­taan nyky­ään pal­jon. Ter­veys­lu­ku­tai­toa tar­vit­tai­siin kui­ten­kin myös, poh­tii Nau­ma­nen oppiai­neen­sa roo­lia.

Tein poh­jaa, johon oppi­laat voi­vat aikui­se­na tukeu­tua

Vuo­den ter­veys­tie­don opet­ta­ja on iloi­nen ja yllät­ty­nyt huo­mio­no­soi­tuk­ses­ta.

– Olen juu­ri­ta­son vai­kut­ta­ja, vakuut­ta­ja ja kan­nus­ta­ja. Tein työs­sä­ni taval­laan rau­ta­lan­ka­mal­le­ja. Jos saan oppi­laat ymmär­tä­mään, sit­ten alkaa tapah­tua. Minä tein poh­jaa, mihin he voi­vat aikui­se­na tukeu­tua.

Aiheeseen liittyviä uutisia