Pataluodon koulussa pitkän uran terveystiedon opettajana tehnyt Seija Naumanen on valittu vuoden terveystiedon opettajaksi. Valinnan teki Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat LIITO ry. marraskuun 3. päivä.
Vastikään eläkkeelle jäänyt, Pataluodossa vuodesta 1998 työskennellyt Naumanen kertoo opettajan työssä hänelle tärkeintä olleen nimenomaan kasvattamisen. Vaikka Naumasella on kokemusta muunkin ikäisten ohjaamisesta, juuri yläkouluikäisten parissa hän koki olevansa asian ytimessä.
– Nuoret ovat vielä kasvatettavissa. Ja jos jotain toivon heille jäävän aikuisuuteen asti opetuksestani mieleen, se on itsensä arvostaminen, Naumanen sanoo.
Oppilaisiin panostaminen näkyy myös huomionosoituksen perusteluissa:
– Seijan terveystiedon opetus on ollut toiminnallista ja oppilaslähtöistä. Oppilaiden terveyden edistäminen on toiminut Seijan kannustimena niin perustyöhön kun muihinkin projekteihin. Myös työyhteisön taitojen sekä oppilaiden kasvun, kehityksen ja terveysosaamisen edistäminen on ollut lähellä sydäntä. Seija on painottanut koulussa aina oppilaan etua, perusteista sanotaan.
Seija on painottanut koulussa aina oppilaan etua
Naumasella on aina ollut myös halu kehittyä ja kehittää omaa terveystiedon osaamistaan ja opetustaan. Hän on osallistunut paljon täydennyskoulutuksiin. Hän on menestyksekkäästi liittänyt terveystiedon sisältöjä myös liikunnan valinnaisaineopintoihin.
Lisäksi Naumanen on vienyt suomalaista terveystiedon opetusta yhteistyökouluihin Espanjassa, Italiassa ja Puolassa Erasmus-ohjelman Healthy Town ‑projektissa.
– Terveystieto on hurjan laaja oppiaine, siellä on laajat vaatimukset. Meillä on siinä mielessä hieno tilanne moneen muuhun maahan verrattuna, että meillä terveystieto on oma oppiaineensa. Myös muutoin esimerkiksi liikunnan vaikutuksesta puhutaan nykyään paljon. Terveyslukutaitoa tarvittaisiin kuitenkin myös, pohtii Naumanen oppiaineensa roolia.
Tein pohjaa, johon oppilaat voivat aikuisena tukeutua
Vuoden terveystiedon opettaja on iloinen ja yllättynyt huomionosoituksesta.
– Olen juuritason vaikuttaja, vakuuttaja ja kannustaja. Tein työssäni tavallaan rautalankamalleja. Jos saan oppilaat ymmärtämään, sitten alkaa tapahtua. Minä tein pohjaa, mihin he voivat aikuisena tukeutua.