päälliköt lavalla louhelasali tiedepuisto 2024

Val­loi­te­taan­ko USA:n mark­ki­nat kar­ja­lai­sel­la välit­tö­myy­del­lä?

Joensuussa keskusteltiin Yhdysvaltain vientimarkkinoiden mahdollisuuksista

Useis­sa Suo­men kau­pun­geis­sa vie­rail­lut Pääl­li­köt laval­la ‑kier­tue pysäh­tyi hel­mi­kuun alus­sa Joen­suus­sa. Tilai­suu­des­sa jaet­tiin tie­toa suo­ma­lais­yri­tys­ten mah­dol­li­suuk­sis­ta ja haas­teis­ta Yhdys­val­tain mark­ki­noil­la. Laval­le nousi­vat Was­hing­to­nin suur­lä­het­ti­läs Mik­ko Hau­ta­la, Los Ange­le­sin pää­kon­su­li Okko-Pek­ka Sal­mi­mies, New Yor­kin pää­kon­su­li Jar­mo Sare­va sekä Busi­ness Fin­lan­din Poh­jois-Ame­ri­kan alue­joh­ta­ja Juha­ni Sirén.

Ren­nos­ti kes­kus­tel­len eden­nyt tilai­suus kes­kit­tyi eri­tyi­ses­ti sii­hen, mil­lai­sia kau­pal­li­sia mah­dol­li­suuk­sia Yhdys­val­lat tar­jo­aa Poh­jois-Kar­ja­lan vien­tiy­ri­tyk­sil­le, ja mil­lai­sin toi­men­pi­tein mark­ki­na avau­tuu uudel­le toi­mi­jal­le. Tapah­tu­maan osal­lis­tui laa­ja jouk­ko maa­kun­nan elin­kei­noe­lä­män kehit­tä­jiä ja yri­tys­ten edus­ta­jia.

Valt­ti­kort­ti­na sosi­aa­li­suus

Was­hing­to­nin suur­lä­het­ti­läs Mik­ko Hau­ta­lan mukaan Yhdys­val­tain talous­kas­vu ja sen syn­nyt­tä­mä kysyn­tä teke­vät mark­ki­nas­ta eri­tyi­sen mie­len­kiin­toi­sen juu­ri nyt.

– Venä­jän mark­ki­nan pysäh­dyt­tyä uut­ta kaup­paa hae­taan nyt län­nes­tä, joten halusim­me ehdot­to­mas­ti tul­la kes­kus­te­le­maan ja ker­to­maan aihees­ta maa­kun­tiin, Hau­ta­la ker­too.

päälliköt lavalla 2024
Pääl­li­köt laval­la ‑kier­tu­een puhu­ja­kaar­ti tii­vis­ti Yhdys­val­tain mark­ki­noil­le aset­tu­mi­sen haas­teet ja mah­dol­li­suu­det sel­keäs­ti ja kan­nus­ta­vas­ti.

Los Ange­le­sin pää­kon­su­li Okko-Pek­ka Sal­mi­mie­hen mukaan eri­tyi­ses­ti vih­reä ja digi­taa­li­nen siir­ty­mä luo­vat täl­lä het­kel­lä uusia lii­ke­toi­min­ta­mah­dol­li­suuk­sia.

– Esi­mer­kik­si Kali­for­nias­sa vih­reän siir­ty­män ja digi­taa­li­suu­den tavoit­teis­sa ollaan kun­nian­hi­moi­sia. Alu­een auto­kan­nas­ta täys­säh­kö­au­to­ja on jo nyt noin 20 pro­sent­tia, ja vuon­na 2035 osa­val­tios­sa astuu voi­maan polt­to­moot­to­ri­kiel­to. Myös raken­ta­mi­ses­sa etsi­tään entis­tä kes­tä­väm­piä kei­no­ja ja sii­hen liit­ty­vää osaa­mis­ta, Sal­mi­mies ker­too.

New Yor­kin pää­kon­su­li Jar­mo Sare­va muis­tut­ti, että Yhdys­val­tain mark­ki­na on sosio­eko­no­mi­ses­ti, kult­tuu­ri­ses­ti ja maan­tie­teel­li­ses­ti moni­puo­li­nen mosaiik­ki, ja mark­ki­nan suu­ren koon ansios­ta pie­ni­kin koh­de­ryh­mä voi muo­dos­tua mer­kit­tä­väk­si.

– Yksi Yhdys­val­tain mark­ki­nas­sa menes­ty­mi­nen perus­pi­la­ri on sosi­aa­li­suus. Poh­jois­kar­ja­lai­nen väli­tön sosi­aa­li­suus on suu­ri etu kau­pan­käyn­nis­sä yhdys­val­ta­lais­ten kans­sa, Sare­va tote­aa.

Tari­na ja arvo­lu­paus kes­ki­öön

Busi­ness Fin­lan­din Poh­jois-Ame­ri­kan alue­joh­ta­ja Juha­ni Sirén arvioi, että mark­ki­noil­le aset­tu­mi­nen kes­tää kes­ki­mää­rin kol­mes­ta vii­teen vuot­ta.

– Eri­tyi­sen mer­kit­tä­väs­sä roo­lis­sa on arvo­lu­paus. Yhdys­val­lois­sa ei oste­ta tuo­tet­ta, vaan rat­kai­su ongel­maan, joten brän­diin ja tari­nan­ker­ron­taan tulee kiin­nit­tää huo­mio­ta, Sirén koros­taa.

Yleen­sä suu­rim­mat kom­pas­tus­ki­vet liit­ty­vät myyn­tiin ja mark­ki­noin­tiin. Peri­suo­ma­lai­sen vaa­ti­mat­to­muu­den sijaan pitäi­si pys­tyä välit­tä­mään vah­vaa tari­naa tar­joa­man­sa rat­kai­sun erin­omai­suu­des­ta. Tuot­tei­den laa­tu ja kil­pai­lu­ky­ky on kor­keal­la tasol­la, mut­ta lois­ta­vat tek­ni­set omi­nai­suu­det eivät rii­tä, jos kau­pal­lis­ta­mi­nen ja esi­mer­kik­si mark­ki­noil­le aset­tu­mi­sen rahoi­tus tuot­ta­vat haas­tei­ta. Myös pai­kal­li­siin rek­ry­toin­tei­hin kan­nat­taa panos­taa aikaa ja rahaa.

– Iso­kin pörs­siyh­tiö Suo­mes­sa on Yhdys­val­tain mit­ta­kaa­vas­sa pk-yri­tys, joten brän­din­ra­ken­nus vaa­tii aikaa, rahaa ja osaa­vaa hen­ki­lö­kun­taa. Yhdys­val­tain mark­ki­noil­le ei kan­na­ta yrit­tää yksin. Esi­mer­kik­si Busi­ness Fin­lan­din tukea on saa­ta­vil­la sekä Suo­mes­sa että pai­kan pääl­lä Yhdys­val­lois­sa, Sirén muis­tut­taa.

päälliköt lavalla louhelasali tiedepuisto
Tilai­suu­teen osal­lis­tui lähes 100 elin­kei­noe­lä­män ja yri­tys­ten edus­ta­jaa pää­asias­sa Joen­suun seu­dul­ta.

Joen­suun seu­dul­la toi­mii usei­ta mer­kit­tä­viä yhdys­val­ta­lai­so­mis­tei­sia yri­tyk­siä, kuten John Dee­re, Ther­mo Fis­her Scien­ti­fic sekä Phil­lips-Medi­size. Myös tilai­suu­teen osal­lis­tu­nei­den jou­kos­sa oli usei­ta yri­tyk­siä, jot­ka jo toi­mi­vat Yhdys­val­lois­sa, vie­vät tuot­tei­taan Yhdys­val­toi­hin tai suun­nit­te­le­vat uusil­le mark­ki­noil­le laa­jen­tu­mis­ta.

Kysy­myk­siä ja kes­kus­te­lua herä­si muun muas­sa oikean sijain­nin löy­tä­mi­seen, tuot­teen kil­pai­lu­ky­kyyn sekä rahoi­tuk­seen liit­tyen. Kes­kus­te­lu­jen perus­teel­la moni yri­tys sai uut­ta tie­toa ja intoa Ame­ri­kan val­loi­tuk­seen, ja neu­vot­te­lut jat­ku­vat kun­kin yri­tyk­sen yksi­löl­li­sen tilan­teen mukaan. Vaik­ka alku­vai­hees­sa kysy­myk­siä voi olla ilmas­sa enem­män kuin vas­tauk­sia, apua on tar­jol­la moni­puo­li­ses­ti myös pai­kal­li­sel­la tasol­la.

Tilai­suu­den jär­jes­ti­vät yhteis­työs­sä Busi­ness Fin­land, Finn­ve­ra, Ulko­mi­nis­te­riö, Poh­jois-Kar­ja­lan ELY-kes­kus, Busi­ness Joen­suu, Poh­jois-Kar­ja­lan kaup­pa­ka­ma­ri ja Joen­suun kau­pun­ki.

Artik­ke­li on tuo­tet­tu osa­na Joen­suun kau­pun­gin inno­vaa­tio­toi­min­nan eko­sys­tee­mi­so­pi­muk­sen (EAKR) toi­min­to­ja, joi­ta osa­ra­hoit­ta­vat Euroo­pan unio­ni sekä Joen­suun kau­pun­ki.