Joensuun kaupunki on hankkinut uuden tiehöylän vanhan tiehöylän tilalle. Moderni kone näkyy katukuvassa sekä talvisin lumen ja jään poistossa että kesäisin teiden pinnantasauksessa, parantaen Joensuun asukkaiden arkea ympäri vuoden.
Tiehöylän ominaisuudet
Uudessa tiehöylässä on päästövaatimusluokan täyttävä Stage 5 ‑moottori, joka on päästöiltään vanhaa tiehöylää ympäristöystävällisempi.
– Vanhan tiehöylän moottori ei täyttänyt nykyisiä päästövaatimuksia. Lisäksi 25 vuotta vanha kone pitkässä juoksussa ei ole enää työergonomian osalta tätä päivää. Uusi tiehöylä on myös paljon hiljaisempi, kertoo Joensuun kaupungin katujen hoidon työpäällikkö Petri Ratilainen.
Uusittu työkone parantaa talvihoidon laatua ja samalla on paljon ympäristöystävällisempi kuin vanha kone.
– Olen tyytyväinen siihen, että Joensuun kaupunki on ottanut työkoneen uusittavaksi. Tiehöylää käytetään seuraavat 15–20 vuotta ja kaupunki haluaa olla ympäristöasioissakin kehityksen mukana, kuvailee Ratilainen.
Järeää työkonetta on vaikea olla huomaamatta katukuvassa.
– Se on noin 13 metriä pitkä ja 21 000 kiloa painava kone. Tässä on kuusi rengasta ja takana kaksi vetävää akselia. Kone on koostaan huolimatta ketterä ja kääntyy melkein samassa tilassa kuin henkilöauto, kuvailee tiehöylänkuljettaja Tomi Sairanen.
Tiehöylää käytetään talvisin lumi- ja jääpolanteen poistossa sekä keskusta-alueen talvihoidossa. Kesäisin tiehöylää käytetään pinnantasauksissa ja infrarakentamisessa.
– Pääterä on keskellä tiehöylää, jolla tehdään itse työ. Terää painetaan tiehen, ja sillä irrotetaan polannetta talvisin. Kesäkäytössä tehdään esimerkiksi asfalttipohjia höylällä, kertoo Sairanen.
Tiehöylän merkitys katukuvassa
Tiehöylän ansiosta kaupunkialueilla ei käytetä kalsiumkloridia eli suolaa talvihoidossa. Sulanut suola talven jälkeen voi valua sade- ja sulamisveden mukana vesistöihin, joissa se voi kohottaa veden suolapitoisuutta haitaten veden eliöitä. Lisäksi suolan käytöstä voi tulla huomautuksia.
– Kiinteistön siistijöiltä voi tulla palautetta, että kenkiin tarttunut suola on kulkeutunut kiinteistöihin sisälle, kertoo Ratilainen.
Meidän missiomme on, että tiehöylä omalta osaltaan pitää pyörät pyörimässä
Tiehöylällä on merkityksellinen rooli liikenneväylien toiminnan kannalta.
– Meidän missiomme on, että tiehöylä omalta osaltaan pitää pyörät pyörimässä. Talvisin kymmenet tuhannet ihmiset käyttävät päivittäin kaupungin auraamia alueita. Ihmiset pääsevät töihin, kouluun ja lapset voi viedä päiväkotiin talvellakin, avaa Ratilainen.
– Omalta osaltamme varmistamme myös, että pelastuskunta ja ambulanssit pääsevät paikalle sekä viranomaiset muutenkin pystyvät toimimaan. Joensuun kaupungissa katujen talvikunnossapito on tärkeää palvelua kaikille, huomauttaa Ratilainen.
Talvisin liikenteen turvallisuus varmistetaan tiehöylällä.
– Jos tiehöylät eivät liikkuisi Joensuussa, niin autojen olisi hankalampi kulkea. Liike hidastuisi teillä ja jos teistä ei pidetä huolta, tulisi lisää vaaratilanteita, perustelee Ratilainen.
Koneohjausjärjestelmä jatkaa tiehöylän käyttöä kesäisin
Tiehöylässä on koneohjausjärjestelmä, jolla tehdään pinnan profilointi 3D-mallien mukaan. Kuljettaja kuljettaa konetta ja koneohjaus huolehtii tien muodon tasaisuudesta tai kaltevuudesta.
– Koneohjausjärjestelmä pystyy millin tarkkuudella määrittelemään, mihin korkoon tie tehdään, avaa Sairanen.
Tiehöylä soveltuu myös sorateiden hoitoon.
Otamme kuopat pois pohjia myöten ja muotoilemme tiet niin, että vesi pääsee valumaan pois. Tämä on tärkeä laite tien teossa, eikä tälle korvaajaa oikein löydy, kertoo Sairanen.
Riittävä perehtyminen takaa tiehöylän turvallisen käytön.
– Uuteen työkoneeseen sisältyi perehdytys. Lisäksi suoritin tiehöylävalmistajan järjestämiä kursseja. Tällä tiehöylällä voi saada vahinkoa aikaan, jos ei tiedä, mitä tekee, kertoo Sairanen.
Pääpaino tiehöylän käytössä on talviaikaan.
– Ensi talvena nähdään. Tämä tiehöylä näkyy katukuvassa talvella, tokaisee Ratilainen.