Hyvinvointiohjaajat eli hyvikset toimivat helposti lähestyttävinä ja turvallisina aikuisina lasten ja nuorten parissa kouluissa. Hyvisten työnkuvaan kuuluu oppilaiden hyvinvoinnin tukeminen ja yhteistyö koulun henkilöstön, vanhempien ja muiden tukevien tahojen kanssa.
Arvokas tuki kouluarjen keskellä
Hyvisten perustehtävä on mahdollistaa lasten, nuorten ja heidän perheidensä kuulluksi tulemista arjessa ja päästä tätä kautta vaikuttamaan tukiprosessien kehityskulkuihin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
– Aamulla saatan mennä pihalle oppilaita vastaan ennen koulun alkua ja kysellä fiiliksiä ja kuulumisia. Joskus olen yhteydessä koteihin, jos koulupäivän aikana on tapahtunut jotain mistä vanhempien on hyvä tietää, kertoo Marjalan koulun hyvinvointiohjaaja Fanni Myllylahti.
Hyviksillä on tärkeä rooli oppilaiden hyvinvoinnin tukemisessa.
– Heidän tehtävänään ei ole tukea suoraan opiskelua, vaan auttaa lasta tai nuorta voimaan paremmin, jotta oppiminen olisi mahdollista, kertoo Joensuun kaupungin hyvinvointiohjaajien esihenkilö ja hyvinvointipedagogi Mikko Vauhkonen.
Hyvikset tekevät yhteistyötä koulun henkilökunnan kanssa.
– Meillä on todella tiivistä yhteistyötä oppilashuoltoryhmän kanssa. Mietimme koulukuraattorin kanssa yhteisiä asioita ja meillä saattaa olla yhteisiä asiakkaita eli lapsia. Sekä opettajien että terveydenhoitajien kanssa vaihdamme myös ajatuksia, kertoo Myllylahti.
Hyviksiä yhdistävät vahvat sosiaaliset taidot ja koulumaailmassa tarvittava pelisilmä. Koulutustaustaa on monenlaista.
– Aika monet ovat sosionomeja. Osa on myös sairaanhoitajia, terveydenhoitajia ja yhteisöpedagogeja, kertoo Vauhkonen.
Keväällä 2024 tehdystä hyvinvointiohjaajien työtä kartoittavasta kyselystä ilmenee huoltajien kokemukset hyviksistä.
– Huoltajapalautteen mukaan hyvinvointiohjaaja on lapsille turvallinen ja helposti lähestyttävä aikuinen, jolle voi puhua erilaisista mieltä painavista asioista. Toiminnan nähtiin myös auttavan lapsia ja nuoria kaveriasioissa, koulunkäynnissä ja jaksamisessa sekä ehkäisevän syrjäytymistä ja yksinäisyyttä, kertoo Vauhkonen.
Marjalan koululla hyviksestä on ollut paljon apua.
– Hyvinvointiohjaajat ovat paras kehitysasia kouluissa, mitä arjessa on tapahtunut KiVa Koulu ja Liikkuva koulu –toiminnan ohessa lähes 35-vuotisen rehtoriurani varrella, kertoo Marjalan koulun rehtori Jari Huusko.
– Koulumme hyvinvointiohjaaja Fanni on koulumme henkilökunnan kokemana oikea aarre. Opettajat haluaisivat kohdata oppilaat mahdollisimman yksilökeskeisesti. Valitettavasti se ei käytännössä ole ajan puutteen vuoksi mahdollista. Hyvinvointiohjaaja Fanni täyttää tämän puutteen ja paljon muutakin, kehuu Huusko.
Marjalan koulun hyviksen kokemuksia
Fanni Myllylahti toimii hyvinvointiohjaajana Marjalan koulussa. Hänelle työssä tärkeintä ovat saavutettavuus ja läsnäolo.
Ammattitaitoinen hyvis tarjoaa erilaisia aktiviteetteja ja tukitoimia oppilaille.
– Saatan käydä kaveritaito‑, tunne- tai vuorovaikutusharjoitteita läpi. Joskus lapsilla voi olla tilanne, että monikin asia on solmussa. Silloin hyödynnetään Lapset puheeksi ‑menetelmäkeskustelua, johon kutsutaan huoltajatkin koululle. Siinä käydään läpi erilaisia teemoja, joilla päästään paremmin perille lapsen arjesta ja mitä kaikkea sinne kuuluu sekä mitä vahvuuksia sieltä voidaan nostaa, kertoo Myllylahti.
Myllylahti kokee kiitollisuutta työtään kohtaan.
– Palkitsevinta on se, että voin olla lapsille helposti lähestyttävä aikuinen. Olen todella kiitollinen siitä, kun lapsi uskaltaa avautua minulle. Siitä tulee fiilis, että olen ehkä osannut kysyä oikealla hetkellä oikeilla sanoilla ja pystynyt olemaan läsnä, avaa Myllylahti.
Viimeisenä Myllylahti korostaa kiireettömyyttä lasten kanssa.
– Vaikka kouluarki saattaa näyttäytyä kiireisenä ja vauhdikkaana, niin on tärkeää ymmärtää, että pysähtymistäkin voi jokainen harjoitella. Lapselle pitäisi pystyä tarjoamaan hetki, jolloin ei ole kiire, kertoo Myllylahti.