Kaupungin viestintäuudistusta avitti kaupunkilaisista koottu viestintäraati. Parinkymmenen hengen joukko on kokoontunut muutaman kuukauden välein kahvikupin ääreen viestintää veivaamaan. Joukossa on opiskelijoita, pikkulasten vanhempia, työssäkäyviä ja eläkeläisiä. Osa on kantakaupungista, osa kauempaa.

On ollut tosi mukavaa päästä viestintäraatilaisena kulissien taakse, kurkistamaan mitä virkamiehet tekevät. (Tuula Nylander)

Raadin kanssa on pohdittu muun muassa uudistuvan lehden kirjasintyyliä ja juttutyyppejä. Välillä on ruodittu kunkin suosikkikanavia somessa ja analysoitu esimerkkejä onnistuneista ja epäonnistuneista viestintätilanteista. Raatia on puhuttanut paljon myös se, miten kuntalaisia voisi paremmin ottaa kuulolle heitä koskevia päätöksiä tehtäessä.

Koin, etten yrityksestäni huolimatta pystynyt raadin jäsenenä
vaikuttamaan kuntalaisten kuulemiseen. (Maija Vuorjoki)

Raati vaihtoi väriä

Verkkolehdestä saatiin ensimmäiset maistiaiset raadille jo talvella. Samoin uuden paperilehden taitto kävi raadin syynissä ennen ketään muita.

Palaute vaikutti lehteen konkreettisesti, hyvänä esimerkkinä otsikoiden värit. Alun perin otsikossa oli valkoisia kirjaimia keltaisella pohjalla. Se näytti hyvältä ja sopi lehteen, mutta heikkonäköiset saavat paljon paremmin selvää mustasta. Ja niinpä valkoisesta tuli mustaa, kiitos viestintäraadin.

viestintaraati_otsikot

 

Muidenkin napa kiinnostaa

Raadin työlle tyypillistä on ollut muistaa muutkin kuin itselle tutut mediat. Myös erityisryhmien huomioimista viestinnässä on pohdittu laajemminkin kuin vain kirjasintyyppien osalta. Näkö- ja kuulovammaisilta oli raadissa omat edustajat ja yhteistyötä oli myös paikallisten yhdistysten kanssa.

Osa ei käytä digimediaa ja osa ei lue mitään paperilta. Lisäksi on erityisryhmät, kuten näkö- ja kuulovammaiset. Kaikille kuitenkin pitäisi pystyä viestimään. Ei ole helppoa! (Sinikka Ratilainen)

Paperia ei saa unohtaa

Ensimmäisestä tapaamisesta lähtien raadin vahva viesti oli, että paperista viestintää ei saisi unohtaa. Kun kaupunkilaisia on kymmeniä tuhansia, viestiä täytyy osata välittää useilla keinoilla. Viestintäuudistuksen myötä Joensuun Uutiset ilmestyy nyt kerran kuussa, ennen lehti tehtiin neljästi vuodessa.

Olen huomannut, miten tärkeää on saada lukijat kiinnostumaan lehdestä. Paperi- ja verkkolehden yhteistoiminta avaa uusia mahdollisuuksia. (Heikki Keränen)

Raadilta hyvää palautetta

Saadun palautteen perusteella raati on ”työstään” pitänyt. Yhteydenpito raatilaisten kanssa on ollut aktiivista myös tapaamisten välillä. Viestinnän ihmisten puhelin on soinut ja sähköpostia kilahdellut. Ideoita syntyy ja niitä jaetaan. Raati on ollut liikkeellä hienolla asenteella.

Meitä on kuunneltu. Ei ole kertaakaan tullut sellainen tunne, että täällä ollaan muodon vuoksi. (Airi Leskelä)