Joensuun kaupunki haluaa olla hiilineutraali viimeistään vuonna 2025. Kivan haastava tavoite, ja paljon on kaupungilla tehty sen saavuttamiseksi.

Aiheesta keskusteliin chatissa tiistaina 11.4. kello 17 -19. Mukana keskustelussa oli kaupungin ympäristönsuojelupäällikkö Jari Leinonen.

Aihetta taustoittavat myös verkkolehden juttu kaupungin ekoteoista sekä Leinosen kolumni Jokainen voi tehdä jotain.

Näin chatissa keskusteltiin

19.02.35 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Tervetuloa kaikki jotka tätä seuraatte. Olettehan muistaneet myös e-harava kyselymme liittyen ilmasto-ohjelman päivittämiseen. Kysely on auki kuun loppuun.
19.07.02 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Joensuun kaupungin kasvihuonekaasupäästöt ovat vähentyneet vuodesta 2007 31 %. Hiilineutraali Joensuun tavoite on siis saavutettavissa kun päästöjä vähennetään ja huolehditaan nieluista eli metsistä ja kasvillusuudesta.
19.09.52 honka: mites muut kajpungit, onko niillä sama tavote
19.11.02 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Suomessa muistaakseni Vaasalla on sama tavoite mutta muilla se on 2030 – 2050
19.12.20 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Eurooppalisita kaupungeista Kööpenhaminalla on sama tavoite. Yleisimmin tavoitteet euroopassa ovat tuolla 2030 – 2050
19.13.45 Maritta: Minusta se, että Joensuu muiden Suomen paikkakuntien lailla edesauttaa vaatteiden kuljettamisen satojen, jopa tuhansien kilometrien päähän, ei ole ekoteko. Kyseessä on alkujaan Puhaksen, nyk. Ringin tekemästä sopimuksesta, jossa Uff -niminen kierrätysfirma on asettanut vaatekeräyslaatikkonsa kaikkialle Pohjois-Karjalaan. Kyseessä on monella tavalla kyseenalainen tapa kierrättää.
19.15.36 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): UFF on kerännyt vaatteita kehitysapuun varmaan 30 vuotta. Vastaavaa työtä tekevät muutkin järjestöt. Ongelma on tietysti se että apu pitää saada perille jollain tavalla.
19.17.03 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Osa vaatteista kiertää myymälöiden kautta takaisin täällä Suomessa. Parasta tietysti olisi että vaatteiden myynnistä saatava raha menisi sinne kehtitysapuun sehän voidaan siirtää sähköisesti. Näin myös varmaan tapahtuu.
19.19.44 honka: tuleeko muovinkeräyspusteit lisää?
19.21.02 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): MUovinkeräyksestä huolehtii Rinki joka toteuttaa sitä jätelain mukaista tuottajavastuuta. Toivottavasti tullee mutta lopulliset päätökset tekee siis Rinki
19.22.26 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Palautetta asiasta siis sieltä Ringin sivujen kautta.
19.23.54 honka: ok, pitääpä laittaa, kun muovi, roudailu kauas on pyörällä vähän hankalaa…
19.24.48 Anonyymi käyttäjä672: Hei, Joensuun kaupungin politiikoilla oli valta päättää liikennebiokaasun tankkausaseman sijoittamisesta Joensuuhun. Miksi päätös tankkausasemasta oli kielteinen?
19.26.04 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): En muista että tällaisesta olisi ihan vasta päätetty vai tarkoitatko nyt niitä keskusteluja joita käytiin reili 10 vuotta sitten.
19.27.03 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Tankkauspiste on kuitenkin tulossa siitä kerrottiin 4.4. olleen liikenneseminaarin yhteydessä. Piste perustetaan sen jälkeen kun ensimmäinen rakennetaan vielä tänä vuonna. Kiteelle.
19.27.07 Anonyymi käyttäjä672: Pohjois-Karjalan liikennebiokaasun esiselvityshankkeesta puhun joka oli noin 2011. Puhas ja Joensuun Vesi voisi ruveta toimittamaan liikennebiokaasua mutta se päätös evättiin jostain syystä.
19.28.08 Anonyymi käyttäjä669: Työmatkapyöräilyn ja -kävelyn tukeminen bonuksilla, osallistumalla kustannuksiin tms. Tällä hetkell
19.28.28 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Kontiosuon biokaasun tuotanto hiipuu koko ajan. Joensuun biojätteet menevät Biokympille Kiteelle ja sitä kautta kun tankkauspiste perustetaan niin myös joensuulaisten käyttöön.
19.28.29 Anonyymi käyttäjä665: Miten Joensuussa on saatu aikaiseksi niinkin kunnianhimoinen tavoite kuin 2025, kun monet muut suomalaiset kaupungit ovat asettaneet varovaisempia tavoitteita?
19.28.32 Anonyymi käyttäjä669: Tällä hetkellä moni autoilee muutaman km työmatkat.
19.29.42 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Kuhasalon kaasu menee lämmitykseen ja sähköksi. Paras tapa lisätä biokaasun tuotantoa olisi ottaa lietelanta biokaasun valmistukseen maatiloilla tia niiden yhteislaitoksissa.
19.30.36 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Lähtökohtana oli Joensuun tekemä kasvusopimus jossa tavoite asetettiin vuonna 2013 sieltä se tuli mukaan ilmasto-ohjelmaan.
19.30.38 Anonyymi käyttäjä672: No tankkausasema Kiteellähän nyt ei selvästikkään hyödytä Joensuulaisia kun tankkausasema pitäisi olla edes lähimain Joensuun lähiötä. Gasumihan ilmoitti että haluttaessa toimittaisi konttijakelunakin Joensuuhun, miksi tätä ei ole otettu huomioon?
19.32.00 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Kuten varmaan tilaisuudessa olleena muistatte tankkausverkosto rakentuu Suomeen yksityisten toimioiden kautta. Kaupunki ei siin ryhdy niitä raknentamaan.
19.32.53 Anonyymi käyttäjä672: Eli teillä ei ole siis halua pyrkiä omiin tavotteisiinne, vaan lykkäätte Joensuun vähähiilisen tavoitteen yksityistoimijoille?
19.33.14 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Linjaus johtuu siitä että on katsottu ettei kaupunki toimi jakelijana. Liikenneseminaarin perusteella halukkuutta yksityisellä sektorilla on hyvä niin.
19.34.10 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Biokaasun tankkausasema ei yksin asiaa ratkaise. Tarvitaan muitakin toimenpiteitä. Kaikkia tarvitaan ja monessa asiassa.
19.34.58 Anonyymi käyttäjä672: Niin tätä syytä minä kysyinkin, että miksi on tehty sellainen linjaus että Joensuun Kaupunki ei rupea liikennebiokaasun jakelijaksi?
19.35.46 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Sitä pitää kysyä kaupunginhallitukselta joka asian linjasi tehdessään päätöksen olla mukana tankkausverkostossa. Minä en ole asian valmisteluun osallistunut.
19.37.38 Anonyymi käyttäjä672: Tuossa olisi samalla biokaasukäyttöiset bussitkin tulleet osana ratkaisua, vaikka kuluttajille ette olisi liikennebiokaasua jaelleetkaan ja halunneet niistä lisätuloja kaupungille.
19.38.10 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Päätös siis koski sitä liikenneviraston selvitystä jossa oli hahmoteltu eri vaihtoehtoisten polttoaineiden tankkausverkostoa Suomeen. Mukana ovat siis sähkö, biokaasu ja uusiutuvat fossiiliset polloaineet.
19.39.18 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Biokaasun käyttäjät varmaan tulevaisuudessa lisääntyvät ja ratkaisuja löytyy myös noille busseille ja jakeluliikenteelle.
19.40.03 Anonyymi käyttäjä672: No kyllähän ne lisääntyisivät jos sitä liikennebiokaasua ensin saisi jostain ylipäänsä, halua Joensuun alueella käyttää sitä liikenteessä on joka tapauksessa vähintään riittävästi.
19.41.32 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Kyllä se jakeluasema Joensuuhun tulee ja asia menee eteenpäin.
19.43.33 Anonyymi käyttäjä672: Toivotaan, sillä viimeiset 30 vuotta on osoittanut että markkinaehtoisesti toimimalla mitään kehitystä ei olla saatu eikä saamassa, vaan tarvitaan tukiaisia, tariffeja ja kuntien ja valtion avustusta näihin asioihin – joten siinä mielessä markkinaehtoisuuden kehuminen on lähinnä pötyä ja ilmoitus että kunta ei aio tehdä itse näiden asioiden suhteen mitään, mutta listaa kyllä tav
19.45.54 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Verotuksella ja valtion muillakin toimenpiteillä on suuri merkitys. Asioitahan hallitus juuri linjasi. Katsotaan mitä sieltä tulee. Asia on tärkeä ja toimenpiteitä varmaan valmistellaan linjausten tueksi.
19.47.12 Anonyymi käyttäjä672: No hallitus kyllä on linjannut asioita, siitä millaisia EU-direktiivejä on mitä pitäisi täyttää, mutta hallitus ei linjannut keinoja eikä instrumentteja että miten ne toteutetaan, eikä 4.4 seminaarissakaan niitä ilmoittanut vaan sysäsi kaiken kansalaisille ja yrittäjille.
19.48.53 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Valtion toimenpiteitä odotellessa voimme miettiä mitä muita tärkeitä näihin ilmasto tavoitteisiin liittyy.
19.51.18 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Uusiutuvan energian käytön lisäämisessä ja energiatehokkuudessa on vielä paljon mitä voidaan tehdä. LED teknologia on parantunut ja kehittyy. Aurinkosähkön rakentaminen on entistä kannattavampaa.
19.52.45 Anonyymi käyttäjä673: Joensuun kaupunki käyttää vihreää sähköä ja hyvä niin, olisiko mahdollista siirtyä EKOenergia-merkityn sähkön käyttöön?
19.53.25 Anonyymi käyttäjä672: Mutta parasta olisi aurinko- ja tuulimetaani niin kaiken saatavilla olevan uusiutuvan energian saisi talteen kun sitä olisi eniten saatavilla. Toivottavasti tälläisiä hankkeita rupeisi viriämään ja yrityksiä.
19.53.37 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Tätä on meillä mietitty ja tulemme sitä ilmasto-ohjelmaan esittämään. Lappeenrannan esimerkki on kannustava.
19.54.10 Anonyymi käyttäjä673: Mahtavaa!
19.55.00 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Uusille innovaatioille ha kokeiluille kyllä löytyy tällä hetkellä rahoitusta. Nyt pitäisi vaan löytää ne osaajat jotka lähtisivät viemään asiaa eteenpäin.
19.58.15 honka: se vähöhiiliben kuukausikokile viime (vsi toissa) vuonna. tuleeko toista yhtä konkreettista kokeilua johon jaupunkilaiset vois ite osallustua taas?
19.58.47 honka: sori typot, kirjotan puhelimella…
20.00.53 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Nyt selain heitti minut ulos mutta pääsin kirjaantumaan takaksin
20.01.48 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Ilmastotori hankkeessa asiaa voidaan miettiä. Voi olla ettei tänä vuonna ehditä mutta olemme ajatelleet hakea hankkeelle jatkoa.
20.02.27 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Ilmastotorihankehan on käynnissä tämän vuoden loppuun. Homma on kuitenkin toiminut niin mallikkaasti että jospa voisimme jatkaa.
20.05.20 H: Eläinperäisen ruoan tuotanto on yksi suurimpia kasvihuonepäästöjen ja muidenkin ympäristöongelmien aiheuttaja. Eikö kaupungin kannattaisi olla edelläkävijä ja siirtyä tarjoamaan kouluissa ja muissa laitoksissa kasvisruokaa?
20.07.24 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Kaupunki tarjoaa kouluissa ja laitoksissa kasvisruokaa. Viime syksynä ruokahävikkiviikolla oli laskettu ruokaloille paljonko esimerkkiannosten hiilijalanjälki oli.
20.08.13 H: Toki tarjoaa, mutta suurin osa ruoista taitaa yhä olla eläinperäisiä.
20.09.14 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Ruokapalvelut eli nykyinen Polkka Oy on ollut hyvin mukana sekä ruokahävikin pienentämisessä. Kokonaan ei kasvisruokaan ole mahdollista siirtyä mutta varmaan se lisäntyy. Nyt on hyviä tuotteita markkinoilla joiden käyttöä on mahdollisuus lisätä.
20.10.14 Anonyymi käyttäjä672: Niin siis mainittakoot että biokomponenttia fossiilipolttoaineisiin sekoittamalla ette kylläkään pääse tavoitteeseen, bensan maksimi on kaikella autokalustolla 10% ja Dieselin suhteenkin standardit ja tyyppihyväksyntätestit puuttuvat edelleen
20.10.15 H: Mikä estää siirtymästä kokonaan?
20.11.40 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Kasvisruokaan siirtyminen kokonaan ei ole mahdollista sillä mehän olemme erilaisia ja pakko ei ole oikea vaihtoehto.
20.12.20 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Liikennepolttoaineista varmaan riittäisi keskusteltavaa mutta mietitään välillä muita asioita.
20.14.58 H: Vaikka ihmiset ovat erilaisia, niin kaikki kyllä pystyvät elämään kasviravinnolla.
20.16.16 honka: voisiko kaupunki tukea bussilla matkustamista että lippujen hinnat dais kohtuulludiksi. nyt tosi kallista
20.16.54 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Kyllä ja monet elävätkin. Kasvu muutokseen lähtee kuitenkin jokaisesta itsestään. Esimerkin voima vie asioita eteenpäin.
20.18.13 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Nyt on otettu käyttöön niitä tasarahatunteja joilla hintoja on saatu alas. Kaupunki tukee jo nyt bussilla matkustamista eli ilman talousarviorahoitusta eivät käyttäjämäärät vielä riitä.
20.20.13 H: Toisin päin kysyttynä: miksi kaupungin on ”pakko” tarjota ympäristölle erittäin haitallisesti tuotettua ruokaa, vaikka samalla rahalla (tai jopa halvemmalla) saisi ympäristöystävällisempää ja vähintään yhtä maukasta? Onko kyse vain luutuneista asenteista vai keittäjien ammattitaidon puutteesta?
20.20.26 honka: ok
20.21.57 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Kyse ei varmaankaan ole siitä että etteivätkö ruokapuolen henkilöt asiaansa osalisi. Maailmassa reseptejä riittää. Ongelma on minun mielestäin enemmän tavoissa tottumuksissa ja asenteissa.
20.22.19 Anonyymi käyttäjä672: Tukeeko Joensuu miten lähiruoan tuotantoa?
20.24.11 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Kaupungin hankinnoissa voidaan huomioida lähiruoka mutta se ei hankintalain mukaan voi olla valintaperuste. Hankinnoissa pyritään huomioimaan ympäristöystävällisyys mutta kuten tiedämme kun on kyse isoista määristä on kyse myös rahasta.
20.27.16 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Kaikkiaan hankinnoissa pitää lain mukaan olla tasapuolinen eli ketään ei saa suosia. Asioita voidaan kyllä painottaa ja niin tehdäänkin.
20.30.06 honka: nyt kun se ohjelma uusitasn, mitä uutta on tulissa toimenpiteisiin?
20.30.08 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Lähimmäksi ruokaa pääsee aloittamalla itse viljelyn. Ikkunalautakin riittää saatikka jos on parveke tai piha. Yrtit vievät vähän tilaa ja satoa kertyy.
20.30.48 honka: siis ae ilmasto ohjelma
20.31.47 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Ilmasto-ohjelman kautta olisi mahdollista edistää kaupunkiviljelyä.
20.32.16 Anonyymi käyttäjä672: Onko Joensuun Kaupungin kiinteistöt tarkoitus kattaa aurinkopaneeleilla millä aikataululla?
20.33.59 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Olemme hakeneet rahoitusta selvitystyön maakuntaliitolta. Jos rahoitusta saadaan niin sopivia paikkoja tulleen selvittämään ja niihin laaditaan suunnitelmat. Sitten pitää löytää suunnitelmille toteuttaja.
20.37.21 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Ja luonnollisesti myös järjestää rahoitus. Liikkeellä siis ollaan ja Joensuun Elli tulee niitä rakentamaan uusiisn opiskelija-asuntoihin. Myös yrityskiinteistöt on paneeleita rakentanut Penttilän uuteen teollisuusrakennukseen. Mahdollisesti myös muualle niitä olisi tulossa.
20.40.55 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Kaikkiaan uusissa rakennushankkeissa uusiutuvat energialähteet ja energiatehokkuus ovat aina mukana eli asia on tiedostettu.
20.41.42 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Uimahalleihin on tulossa vedensäästöä edistävää teknologiaa.
20.44.02 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Katuvalaistusta muutetaan LED valistukseen koko ajan ja sitä kautta sähköä ja euroja sästyy. Kaupunki vaihtaa LED valaisutsta myös rakennuksiin sitä mukaan kun uusimisen tarvetta on.
20.45.19 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Paljon tehdään myös muualla. Yritykset ovat olleet hyvin kiinnostuneita ratkaisuista joilla saadaan aikaan sekä enenrgiansäästöä että säästetään kustannuksissa.
20.47.16 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Kuten jo moneen kertaan on sanottu jos haluamme päästä hiilineutraali Joensuu tavoitteisiin kaikkia tarvitaan. Tavoite ei ole mahdoton ja hyvällä tiellä ollaan. Uusi ilmasto-ohjelma joka tulee valtuuston hyväksyttäväksi syksyllä tulee sitten sisältämään niitä toimenpiteitä.
20.50.33 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Kannattaa siis seurata Joensuun kaupungin nettisivuja. Kerromme aina kun jotain uutta on tekeillä. Ja ilmastotorilla tapahtuu koko ajan.
20.55.38 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Ja käykääpä laittamassa siihen ilmasto-ohjelma kyselyyn vastauksia. Hyviä ideoita varmaan on nyt niitä voi tuoda esille.
20.55.47 Anonyymi käyttäjä672: Maakunnallisiin tavotteisiin varmasti pääsette, koska liikenteenkään osalta tavotteita ei juurikaan oltu saneltu, mutta kansallinen liikennetavoite vaikuttaa epätodennäköiselle ja mihin esim. pohjoiskarjalakaan ei liiemmin ota talkoisiin osaa
20.57.16 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Joensuun tavoite on vuodessa 2025 maakunnan 2030 ja Suomen 2050. Askel kerrallaan.
20.58.43 Anonyymi käyttäjä672: Jään odottelemaan niitä instrumentteja että miten liikenteen osalta näihin tavotteisiin tullaan pääsemään ja toimenpiteitä, tällä hetkellä haastateltuani LVM:ää mitään keinoja ei tuntunut tulevan esiin ja ihmeteltiin miksi kansalaiset eivät osta vaihtoehtosen polttoaineen autoja.
20.59.26 Anonyymi käyttäjä672: Myöskään toiveitten paineistaminen Tesla Model 3:selle ei ole mielestäni asiallista tai konkreettista.
20.59.42 T: 35 vuoden päästä ollaan jo kuolleita kaikki.
20.59.47 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Katsotaan mitä toimenpiteitä on mahdollista ilmasto-ohjelmaan ottaa.
21.00.09 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Kaikilla on aikansa.
21.00.21 Anonyymi käyttäjä672: Bussien ja kaikkien joensuun kaupungin ja laitosten ajoneuvojen uusiminen vaihtoehtoisiin polttoaineisiin on järkevää
21.00.52 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Koetamme seurata Lappeenannan esimerkkiä.
21.01.06 Anonyymi käyttäjä672: samalla syntyy tarve tankkausinfralle ja se rakennetaan, ja samalla kuluttajat pääsevät osallisiksi näihin jo testattuun infraan
21.01.22 Jari Leinonen (Joensuun kaupunki): Kiitos kaikille keskustelijoille.