Joensuun kaupunki laatii täydennysrakentamisohjelmaa. Ohjelma valmistuu keväällä 2017. Tavoitteena on tiiviimpi, ekologisempi ja taloudellisempi kaupunki.

Täydennysrakentamisohjelman luonnos on nyt valmistunut ja siihen voi jättää mielipiteitään 31.3. saakka.

Joensuun eri alueita on tarkasteltu luonnoksessa palveluiden saavutettavuuden näkökulmasta. Näin on arvioitu alueiden soveltuvuutta täydennysrakentamiseen – paremmat palvelut, parempi saavutettavuus, parempi soveltuvuus täydentämiseen. Pyöräilyn ja joukkoliikenteen pääreittien suunnat ovat otollisia suuntia tiivistyvälle kaupungille. Tavoitellaan nykyistä kestävämpää liikkumista ja lyhyitä matkoja.

Luonnoksessa esitetään kaupunki-infran tehokkaamman käytön ohella myös toimia alueiden vetovoiman lisäämiseksi. Mm. merkittävän täydennysrakentamisen yhteydessä esitetään tehtäväksi aina alueen nykyisiä asukkaita hyödyttäviä ympäristön parantamistoimia.

Luonnokseen voi tutustua osoitteessa: www.joensuu.fi/taydennysrakentamisohjelma

Luonnoksesta keskusteltiin verkkochatissa torstaina 16.3. kahdessa erässä: kello 14-16 ja kello 18-20.

Näin se keskustelu meni

15.59.28 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Terve! Täällä ollaan.

16.03.42 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Oletetko tutustuneet luonnokseen? Herättääkö ajatuksia tai puhetta?

16.08.49 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Niin, luonnos löytyy osoitteesta www.joensuu.fi/taydennysrakentamisohjelma. Tarkoitus on tehdä Joensuusta kaupungimpi.

16.23.10 Anonyymi käyttäjä535: Olin mukana keskiviikon keskustelutilaisuudessa. päällimmäisenä jäi mieleen yksityisautoilun äärimmäinen vastustus. mennään vaan kävellen ,pyörällä tai bussilla. aivan kuin se olisi kaikille ja aina mahdollista. se ei ole kaupunkilainen eikä mikään joka ei Reijolasta pyöräile kaupunkiin 20 minuutissa. asumismuotona ihanne on joku setlementti kommuuni jossa kaikki on yhteistä mi

16.23.48 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Emme me toki vastusta yksityisautoilua. Se on jo nyt helppoa eikä vaadi erityistä tukea.

16.25.08 Anonyymi käyttäjä535: tässä loppu osa tekstiin:joku ihmetteli miten joensuussa on vaneritehdas, meijeri ja ravirata niin lähellä keskustaa. vartiainen heitti halveksivan lausunnon niiden tuotteista ja oli sitä mieltä että joensuulle riittää elinkeinoksi aivan hyvin koulutus ja siihen liittyvät palvelut. näille siis mennään jos kaavoitus saa päättää. kaupunkirakenne lautakunnan jäsen marjo hämäläine

16.26.03 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Setlementtikortteli mainittiin yhtenä uudenlaisena asumisratkaisuna tässä kaupungissa. Ei se ole kaikki. Luovutamme edelleen noin 100 pientalotonttia vuodessa tavalliseen omakotiasumiseen.

16.27.23 Anonyymi käyttäjä535: ja vielä loput:emme halua joensuusta ahdistavaa ja harmaata kaupunkia kuten helsinki ja sen lähiöt josta ihmisten on päästävä pois heti kun on pari päivää töistä vapaata

16.27.32 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): En ole halveksinut Valion enkä UPM:n tuotteita. Eikä koulutus korvaa perinteistä tuotannollista toimintaa. Halusin nostaa esille koulutuksen myös työllistäjänä.

16.29.20 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Täydennysrakentamisella ei myöskään haluta ahdistavaa ja harmaata kaupunkia, vaan virkeää ja viihtyisää, missä palvelut ym. ovat lähellä ja helposti saavutettavissa.

16.31.37 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Voitko 535 kertoa millaisen Joensuun sinä haluat?

16.32.31 Anonyymi käyttäjä535: niinpä, ei kai se hesassakaan ole tarkoitus ollut mutta kun viimesetkin puiston tapaisetkin otetaan asimiskäyttöön niin tulos on näkyvissä. autokolonnat virtaavat kaupungista ulos heti kun pyhiä on useampi ja luolet karkaa lautalla tallinnaan. olen itse ollut sinä monta vuotta näkemässä ja kokemassa.

16.35.44 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Niin, millaisen Joensuun? Vai onko juuri nyt kaikki aivan parhain päin?

16.40.05 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Penttilänrannan, Aittarannan, Ylisoutajan sillan ja itäpuolen rantaraitin rakentaminen on lisännyt ulkoilua jokirannassa keskustassa. Sillan korvassa menestyy kesällä jäätelokioski. Kahvila Rento on jotain uutta jokivarressa. Tämä ei olisi syntynyt jos ei olisi tehty määrätietoisesti kaupunkimaisemapaa kaupunkia.

16.42.10 Anonyymi käyttäjä535: joensuun lähiöt ovat mielestäni jo nyt riittävän tiukkaan rakennettuja .on tilaa liikkua ja hengittää. on aivan ok että vanhat teollisuustontit otetaan uudiskäyttöön kuten skilan alue ja penttilä. on kuitenkin väärin että virkistys alueita jatkuvasti pienennetään. täydennysrakentamista muuten tehdään jatkuvasti ilma varsinaista projektia esin ukonniitty ja petäikkölän radanv

16.43.57 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Täydennysrakentamisen käynnistys oli vuonna 1996 hyväksytty Joensuun yleiskaava 2010. Siinä asia kirjoitettiin näkyvii nselvällä suomen kielellä ja päätettiin. Sillä tiellä ollaan.

16.47.27 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Ukonniitty eli entiseltä nimeltään Lihakunnan pelto.

16.50.05 Anonyymi käyttäjä535: ja asiaanko ei siis voi enää vaikuttaa? tiukka yhdyskuntarakenne ei missään ole alentanut asumiskustannuksia. kallis asuminen nostaa ihmisten palkkavaaimuksia. ek:n mukaa korkeat palkat ovat suomessa suuri työllistämisen este. kaavoituksen pitäisi nähdä tätmä suurempi kokonaisuus ja ohjata asumista halvemmille alueille esim liitos kuntiin. samalla teollisuudelle avautuisi mahdollisuus t

16.51.22 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Luontaista kysyntää liitosaluielle on vähän. Emmehän me keksi ihmisten asumishaluja ja -toiveita. He tekevät sen itse ja me myötäämme sitä.

16.55.16 Kaupunkilainen: Mietitäänkö täydennysrakentamista jo nyt kokonaisuuden kannalta, vai rakennetaanko kohteisiin sellaista mitä sinne halutaan? Nyt tarve näyttäisi olevan kiireellä paljon, jolloin kokonaisuus minun mielestäni kärsii?

16.56.26 Kaupunkilainen: Kysymyksessä takana siis oletus, että tämän ohjelman myötä kokonaisuuskin olisi hallussa

16.57.57 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Kyllä mietitään nimenomaan kokonaisuutta. Kiire juuri nyt liittyy yliopiston muutoksiin ja hyvään asuntojen kysyntään. Kannattaa pitää mielessä, että vain osa rakennuskohtaista on kaupungin ohjelmoitavissa. Pystymme aikatauluttamaan sellaisia kohteita, jotka rakenetaan kaupungin luovuttamille tonteille.

16.59.03 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Kaupunkilainen, tarkoitatko kokonaisuuden hallussa olemisella rakentamisen määrää, sen sijoittumista, rakentamisen tapaa ja laatua vai mitä nimenomaisesti?

17.00.22 Anonyymi käyttäjä535: niin tuo muuttoliike kaupunkeihin on itseään ruokkiva kierre ja seon vienyt suomesta kilpailukykyä maailmalla. mutta alkuperäiseen aiheeseen:en ole vielä tavannut yhtään ihmistä joka olis ollut tyytyväinen lähipuistonsa rakentamiseen. meillä kun on tonttimaata ja vielä edullista riittämiin. en ymmärrä miksi kaava-alueita pitää rajoittaa viihtyvyyden kustannuksella .

17.01.10 Kaupunkilainen: Ylipäätänsä sitä, että kokonaisuus muodostuisi järkeväksi. Esimerkiksi korkeat talot olisivat lähekkäin sijaitsevilla tonteilla, eikä siellä täällä. Se näyttäisi suunnitelmallisemmalta, tai ainakin minun mielestäni.

17.06.12 Anonyymi käyttäjä535: kaupunkilainen puhuu nyt eri asiasta. kerrostalot rakennettakoon vieriviereen kuten penttilän rannasssa. jokainen tietää sinne muuttaessaan mitä saa. tarkoitan lähinnä väljempää asumista kaipaavia, pientalo ja rivitaloalueita.

17.11.35 Kaupunkilainen: Tuotahan minäkin tarkoita, rakennetaan tehokkaasti alueita, ei tontteja. Ja kyllä kerrostaloalueillakin tulee olla virkistysalueita. Niitäkin voi olla järkevästi kokonaisuutena, eikä pieniä läntteinä, mistä ei ole kellekään iloa. Paitsi sille asukkaalle, kenen ikkunasta se on näkynyt 20 vuotta, eikä siihen haluta muutosta.

17.15.31 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Millä tavalla muuttoliiike kaupunkeihin vaikuttaa Suomen kilpailukykyyn?

17.16.05 Anonyymi käyttäjä535: yes, olen ymmärtänyt asian oikein. luonnon katselemiseen ei vaan kyllästy ja sitä lajia riittää meille kaikille täällä pohjoiskarjalassa kun vaan oikein toimitaan. ja luulen että se uusi lähinaapuri on yhtä tyytymätön katselemaan

17.16.39 Anonyymi käyttäjä535: jatkoa…minun tiiliseinää kuin minä hänen.

17.23.49 Anonyymi käyttäjä535: hei vartiainen arvasin että et ymmärrä asiaa. siis kun kaupungeissa kuten helsinki tampera jne asuminen on kallista. siellä on työntekijöillä vastaavasta kovemmat palkkavaatimukset ja sitä myöten palkat nousevat, siis että ylipäänsä voi asua siellä. korkeammat palkat tarkoittavat kalliimpia hintoja vientituotteille ja siten pinentää mahdollisuutta saada vientikauppoja.

17.24.35 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Oletko 535 huomannut, että kaupungistuminen on globaali ilmiö, ei paikallinen.

17.26.18 Anonyymi käyttäjä535: jatkoa vartiaiselle: jos seuraat uutisia niin varmaan huomasia alkuviikosta kuinka ek: johtaja esitti jopa 20%: n alennuksia palkkoihin. sellinen an esim helsingissä kestämätön normaalipalkansaajalle

17.31.29 Anonyymi käyttäjä535: olen täysin tietoinen kaupungistumisen yleisyydestä. sitä tapahtuu joka puolella ja esim kiinassa se on jo nostanut palkkoja , samoin lähialueilla balttiassa. mutta miksi emme hakisi mahdollisuuksia asumiskustannusten alentamiseen niillä pelimerkeillä mitä suomella ja pohjoiskarjalalla on käytössä

17.34.33 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Mitä haet tällä 535? Asumisen ja työpaikkojen suuntaamista haja-asutusalueille? Mikä on se houkutin jolla vedät sinne asukkaat ja yritykset?

17.41.41 Kaupunkilainen: Tuota samaa kysymystä varmaan kysytään Helsingissä, kun puhutaan Joensuusta.

17.43.05 Anonyymi käyttäjä535: haen halvempia asumiskustannuksia ja mahdollisuuksia kohtuulliseen toimeentuloon. jos se vaatii alempia palkkoja niin halvempi asuminen voi auttaa. vielä 80 luvulla monet yritykset tulivat maakuntiin ja syntyi taajamia. nyt globalisaatio on vienyt nuo samat firmat esim kiinaan. kaikki kortit olisi käännettävä .

17.47.52 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Joensuu kasvaa ja kasvu suuntautuu keskeisille alueille. Pärjäämme toistaiseksi muiden verrokkikaupunkien joukossa hyvin. En näe erityistä tarvetta verrata Joensuuta Helsinkiin, mutta molemmat kasvavat. Kasvukerroin on toki eri.

17.51.40 Kaupunkilainen: Tarkoitus olikin osoittaa, että kysymykset pysyy samoina ja aina perusteluja löytyy, puoleen ja toiseen. Kunnissa keskitetään kuntakeskuksiin, maakunnassa Joensuuhun ja valtion tasolla Helsinkiin. Kaikkia kuitenkin tarvitaan.

17.54.52 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Olen samaa mieltä kanssasi, Kaupunkilainen. Muutoksen ja kehittymisen lähtökohdat ovat eri alueilla erilaiset. Täydennysrakentamiseohjelma nfokus on Joensuun kantakaupunki. Minä näen Joensuun kaupunkimaisella alueella vahvuuksia, joilla pärjätään jatkossakin.

18.02.13 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Kello on 16. Minä panen pillit pussiin kahdeksi tunniksi. Chatti jää avoimeksi ja tänne voi kirjoittaa, mutta vastauksia ei tule välillä 16-18 lähetettyihin viesteihin.

18.03.29 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Jatketaan siis klo 18.

TAUKO

19.59.13 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Täällä taas. Ketä on linjoilla?

20.08.07 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Laskurin mukaan kuulolla on 8 henkilöä. Hieman tylsää tässä on yrittää yksin koepalloja heitellä. Odotatteko te siellä että se kuuluisa ”joku muu” avaa suunsa ja sanoo ensimmäisen sanan? Tai heittää ensimmäisen kiven?

20.08.52 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Kuuntelen odotellessani NMA:ta.

20.09.46 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Niin ja tuo kello käy puutaheinää eli on kaksi tuntia edellä. Melko tarkkaan sen verran kuin meillä on aikaa.

20.10.47 pertrac36: … tai sitten joku hieno ikkunointisysteemi hukkaa tuosta ajasta ykkösen alusta smile

20.12.23 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Onhan siellä joku!

20.13.54 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Iltapäivällä keskusteltiin siitä, onko kaupungistuminen ylipäätään tavoiteltavaa? Mitä tähän sanoo iltavuoro? Lisää kaupunkia vai vähemmän kaupunkia?

20.14.38 pertrac36: Tarkastelen koko aihetta etäjoensuulaisena, mutta ainakin nuo erillisessä dokumentissa esitetyt täydennysrakentamisen tavoitteet vaikuttavat varsin järkeenkäyviltä ja hyvin pelkistetyiltä…(?)

20.16.23 satunnainen matkailija: ilman muuta Pohjois-Karjalassa pitää olla yksi oikea kaupunki! Tärkeää kuitenkin että viheryhteydet turvataan esim. jokivarressa eikä rakenneta liian täyteen. Reiteillä on iso merkitys myös matkailijoille

20.16.25 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Ehkä niissä on vielä vähän liikaa sanoja ja taustaa. Aikomus on edelleen yksinkertaistaa sanontaa. Kertosäe edellä, selitykset loppuun.

20.16.52 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Äskeinen kommenttini oli pertracille.

20.18.28 pertrac36: Mutta ne 1…4 otsikot on hyvin osuvia.

20.19.07 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Satunnaiselle: Jokivarresta olen aivan samaa mieltä. Viime vuodet ovat näyttäneet miten tärkeä se on joensuulaisille. Läpi vuoden Ylisoutajan sillan ylittää noin 1000 jalankulkijaa päivässä, viikonpäivästä riippumatta. Hyvin todennäköisesti nämä ihmiset viihtyvät siellä muuten vaan. Pyöräilijämäärät vaihtelevat – arkena enemmän, viikonloppuna hiljaisempaa.

20.19.39 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Otsikoilla ja ylipäätään teemajaoilla on haluttu löytää eri näkökulmia täydennysrakentamiseen. Kaupungiksi kasvamiseen?

20.21.14 pertrac36: Länsipuolen jokiranta Tuulaakista Jokiasemalle pidetään ennallaan ja itärantaa rakennetaan alavirtaan jatkaen penttilänrannan nykyistä mallia… hyvä.

20.22.40 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Pertrac: Näin on tarkoitus. Muutokset länsipuolella ovat aika pieniä ja tapahtuvat kortteleiden sisällä. Jokiaseman alueelle haetaan vähän uutta nostetta. Lisävapauksia.

20.23.32 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Mistä kaukaa katsot Joensuuta, Pertrac?

20.24.33 seepa: Olen seurannut vuoden 2016 paluumuuttaja Joensuun kehitystä ja kehittämistä. Itse 65 v. ikäisenä kehoittaisin asukkaitamme miettimään Joensuuta tulevaisuudessa. Pitää olla 45 vuotta poissa, että ymmärtää mitä ympärillä tapahtuu. Joensuun hallittu rakentaminen on ehdoton edellytys kehitykselle. Muutama kaadettu puu tai rantaraitin kaventuminen ei saa olla kynnyskysymys.

20.24.41 pertrac36: Jyväskylän nurkilta… miten niin?

20.25.21 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Pertracille: Ihan vain kiinnostaa. Osaatko verrata J-kylää ja Joensuuta? Hyvää/huonoa kummassakin?

20.25.34 pertrac36: seepa, olen pitkälti samaa mieltä

20.26.18 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Seepa: Voitko vähän avata mitä tarkoitat hallitulla rakentamisella? Minä olen käyttänyt termiä ”maltillinen kasvu”. Ollaan ehkä samoilla hehtaareilla?

20.26.57 pertrac36: No ensimmäisenä tulee mieleen ”rantaraitti” -ajatuksen hyödyntäminen, pyörä/kävelyreittien integrointi rantaan ja sataman kahvila smile

20.29.32 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Pertrac: Oliko tuo rantaraittiajatus vastaus J-kylä/J-suu kysymykseen? Meillä on vesi ja ranta todella lähellä keskustaa. Jyväskylässä välissä on rata, valtatie ja Lutakko.

20.30.33 pertrac36: Mutta Jkl:ssä hyödynnetty hyvin Jyväsjärven kiertävällä reitillä.

20.31.12 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): En ole kiertänyt J-järveä. Pitää panna korvan taakse ja käydä vakoilemassa.

20.31.30 pertrac36: Joensuussa on rautatie ja kehätie osunut parempiin paikkoihin.

20.33.56 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Kehätie on varsin tuore tapaus. Avattiin 80-luvun alussa. Suunnitelmissa se oli 1960-luvun lopulta. Rautatiestä voi kyllä käyttää nimenomaan sanontaa ”osui”. 1800-luvun suunnittelua, tästä päivästä ei käsitystäkään.

20.36.38 seepa: Kylläpä vain maltti ja harkinta……

20.37.31 pertrac36: Vielä tuohon ”seepan” aiempaan lausumaan: Veikkaan, että paikkakuntalaiset helposti miettivät ja arvioivat kaupunkisuunnittelua aivan liian lyhyellä tarkastelujaksolla..?

20.39.26 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Aikajänteet ovat pitkiä. Keskustan kadut ovat saman levyisiä ja samoilla paikoilla, mihin ne suunniteltiin vuonna 1848.

20.40.20 seepa: Kuten ilmaisin olen 65v. ja monet ikätoverini ajattelevat lähes KAIKKIA asioita nyt tässä.

20.42.24 pertrac36: Koetaanko Joensuussa henkilöautoliikenne ongelmaksi? Toimiiko Suvantokatu, Koulukatu, Yläsatamakatu jne pääväylät?

20.42.57 seepa: Pohjois-Karjalan historia 1,2, ja 3 kannattaa lukaista. Sitten voisi kirjoittaa jotain viisasta hahmotelmaa Karjalasessaa.

20.43.50 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Joensuussa pääsee nopeasti henkilöautolla paikasta toiseen. Ruuhkat ovat lyhyitä, hankalimmat käytännössä 15 min luokkaa aamukasin aikaan.

20.44.50 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): On kuormittuneita paikkoja: Ruuhka-aikaan valtatien muutamat rampit (Siilainen, Kettuvaarantie). Nyt onneksi saatiin lopulta käyntiin Raatekankaan eritasoliittymän rakentaminen (Kajaanintie – Raatekankaantie).

20.46.01 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Mistä ajattelit Seepa kirjoittaa+

20.46.29 seepa: Totta, yleensä nopea ja selkeää liikkua, eritasoliittymä säästää hermoja ja peltiä.

20.50.07 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Teillä iltavuorolaisilla on rakentavammat ja maltillisemmat kommentit kuin päivävuorolaisilla. Mutta onko tämä ylipäätään epäkiinnostava aihe?

20.52.08 pertrac36: Minkälainen ennuste on Joensuun asukasmäärällä vaikka vuoteen 2040..50 mennessä?

20.53.17 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Itse emme ole ennustaneet kuin 2035 vaiheille. Kaivan esiin, tulee kohta. Tilastokeskuksella on pitkiä ennusteita, mutta niillä on meidän kohdalla todella pitkä perinne ennustaa koko ajan alakanttiin, En luota.

20.53.58 seepa: Ei suinkaan, paluumuuttajana asioiden sisäistäminen vie aikansa. Kävin toriremontin infossa ja vaikutuin kyllä suunnitelmasta. Kevyenliikenteen ja pyöräilyn hyvä huomiointi on ok! Asun aivan torin laidalla ja arvostan palvelujen läheisyyttä ja liikuntareittejä joka suuntaan +++

20.54.36 pertrac36: Eikös tuo ole suunnittelulle ns. positiivinen haaste, jos kasvu ylittää ennusteen..?

20.57.43 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Jep, on ollut ilahduttavaa selättää Tilastokeskus vuosi vuoden jälkeen, jo kohta 20 vuoden ajan. Nyt väkeä on reilu 75 000, vuodelle 2036 ennakoimme 81 000 asukasta. Jos siis ei tule kuntaliitoksia, jotka tekevät pykäliä väkilukukäyrään.

20.57.56 seepa: Kyllä, esitin entisenä kuopiolaisena kysymysen, että tuleeko torin kannesta tiivis? Vastaus: ei ole samanlainen kuin Kuopiossa. Siis hyväkin projekti voi tuoda negatiivista palautetta, toivottavasti niiltä nyt vätytään.

20.58.57 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Joensuulla on väestönkasvun suhteen täsmälleen sama ongelma ja samaan aikaan kuin koko Suomella: Kuolleisuus ylittää syntyvyyden. Joensuussa ensimmäisen kerran vuonna 2015, koko Suomessa 2016. Väestönkasvu perustuu siis muuttoon.

20.59.10 pertrac36: Jos J-P V perää kriittisempiä mielipiteitä, niin ei kylpylää, eikä muutakaan massiivista rekentamista Sirkkalanpuistoon.

20.59.53 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Täytyy myöntää että olo tuntuu oudolta jos ei tule koko ajan rapaa niskaanl…

21.03.21 seepa: Minua vähän vaivaa rakentamisessa erään suuren kauppayhtymän arvostelu, investointi on kuitenkin se, joka tuo infraa, uskottavuutta alueen vetovoimaan, työpaikkoja ja verotuloja joita julkishallinto ei paljolti pysty luomaan. Kateutta vai pelkkää puhetta, jätetään enempi arviointi muille.

21.04.06 vierailija: Kerrassaan hienoa, että kyselette! Ja että on näitä vaikuttamisen kanavia monenlaisia… En ehtinyt tutustumaan luonnokseen, joten en voi nyt ottaa kantaa. Onko tulossa vielä chat/keskustelu mahdollisuutta?

21.05.28 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Tästä teemasta chattaillaan vain tänään. Voit kuitenikin lähettää perinteisemmin palautetta sähköpostilla 31.3. saakka osoitteeseen kaavoitus@joensuu.fi

21.12.45 pertrac36: Totta, mitä seepa sanoo, mutta ei ”kauppakeskusten rakentaminen” saisi liikaa viedä kaupunkisuunnittelua narussaan…

21.14.51 seepa: Näin on, se onkin kaupungin luottamuselimien tehtävä koordinoida ja kontrolloida kehitystä. Helppo juttu ?

21.15.00 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Kauppakeskusten rakentamisen ja muiden suurten hankkeiden kanssa toimiminen on jatkuvaa tasapainoilua. Ne hankkeet ovat lähtökohtaisesti tervetulleita mutta hankkeiden toteuttajia eivät kaikki niiden vaikutukset kiinnosta. Raamit pitää luoda.

21.19.42 seepa: Näin ajattelen minäkin. Nyt on aika lähteä iltalenkille Pielisjoen rantaan. Iltavalaistus on miellyttävä vielä muutaman aikaa näin keväällä.

21.21.24 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Mukavaa lenkkiä! Minä päivystän vielä 40 minuuttia ja odottelen että keskustelu ryöpsähtäisi valloilleen. Kiitokset osallistumistesta Seepa!

21.22.47 pertrac36: Mikä on suunnittelun kannalta täydennysrakentamisen ykköskohde juuri nyt… Asemanseutu?

21.24.44 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Suunnittelun kannalta nimenomaan asemanseutu on ykkönen. Rakentamisen kannalta Penttilänranta. Sielläkin kyllä suunnitellaan seuraavaa askelta eli Penttilänranta III -kaava on tekeillä. Taustamaastoa, Pajamäen rinnettä, ei ihan vesirajaa, vähän edullisempia tontteja.

21.25.26 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Uutena merkittävänä täydennyshankkeena on tulossa päätettäväksi Tulliportinkadun ammattikoulun kampus – PKKY luopuu siitä ja keskittää Joenuun toiminnat Peltolaan.

21.26.59 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Rantakylän keskeisimpiä alueita suunnitellaan myös täydentämiseen. Itse asiassa koko Rantakylä-Utra -aluetta, mutta painotus tulee olemaan palveluiden ääressä ja bussi- ja pyöräreittien tuntumassa. Temalla Rantakylästä Rantakaupungiksi. Jo nyt Pohjois-Karjalan toiseksi suurin kaupunki, heti Joensuu njälkeen.

21.27.08 pertrac36: Selkeästi rajattuja alueita niin asemanseutu, kuin tuo kampuskin.

21.30.02 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Rajataan alueet kyllä varsin selkeästi. Pyritään pitämään alueiden perusluonne ennallaan. Ei niin totaalisia muutoksia kuin edellisen sukupolven aikana (esim. Joensuun keskustan muutos pientaloalueesta kerrostalolähiöksi). Toki jos alueen aikaisempi käyttö päättyy, muutos on totaalinen (esim. Penttilänranta).

21.31.10 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Mikähä ntuon n-kirjaime ntahtoo heittää aina seuraava nsana nalkuun???

21.32.47 vierailija: Millaisia suunnitelmia Joensuu-Pyhäselkä välille? Reijolan kehittäminen kiinnostaa!

21.35.58 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Palaan Pyhäselkään kohta, ensin tämä: Asemanseudun luonne kyllä vaihtuu täysin. Mutta sen syynä on että alue ei vastaa edes eilispäivän tarpeita liikenneympäristönä. Liikennepalvelut lähellä toisiaan mutta niin kaukana toisistaan. Ympäristö jalankulkijan painajainen. Ja on todella tuhlailevaa maan käyttöä noin hyvällä paikalla.

21.38.33 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Pyhäselkä liittyi Joensuuhun 2009 alusta. Käynnistimme heti suunnittelun ajatuksella, että kaupunki ja Reijola kasvatetaan yhteen. Nyt meillä yhtenäinen asemakaava-alue yltää Hukanhaudalta Reijolan eteläosaan. Karhunmäki- Haapajoki -alue Reijolan ja vanhan kaupungin välissä on pientalorakentamisen tärkein suunta. Reijolaa täydennetään – yllätys yllätys! – siellä on kysyntää my

21.40.22 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Taisi äsken loppua tila kesken, jatko tässä: Reijolassa on siis kysyntää myös kerrostaloasunnoille. Taitaa mennä sielläkin niin, että se sukupolvi, joka rakensi elämänsä omakotitaloon Reijolassa, ihastui alueeseen ja haluaa pysyä siellä vaikkei enää jaksa pihaa kolata.

21.40.41 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Aika ihmisellistä.

21.42.11 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Vielä 20 minuuttia – tuutit tyhjksi, ihmiset!

21.46.03 Anonyymi käyttäjä574: Asun itse Rantakylässä 70-luvulla rakennetulla alueella, talon toisella puolella viheralue joka oli viherkaavassa merkitty täydennysrakentamisehdokkaaksi. Anteeksi vaan, jos en halua vastaedes nähdä samoista ikkunoista toisen rakennuksen seinää.

21.48.13 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): 574:lle: No se on ihan ymmärrettävää. Kyllä täydentämään pystytään niinkin, ettei tulla ikkunan alle tai eteen. Vaatii tarkempaa suunnittelemista, ei ole yhtä helppoa.

21.49.09 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Pari muuta puolta asiaan: Jos ei rakenneta uutta, väki vähenee, vaikka asuntojen määrä pysyy ennallaan. Väen väheneminen vaikuttaa siihen, kiinnostaako liikkeitä pysyä alueella..

21.50.34 vierailija: Mukava kuulla, ettette ole unohtaneet Pyhäselkää suunnitelmissa. Reijola on mielestäni hyvin kehittämiskelpoista aluetta. Varsinkin näiden uusien liikennejärjestelyjen jälkeen kulku kaupunkiin on ollut sujuvaa. Olemme lähellä luontoa, mutta palvelujen äärellä – parasta mahdollista asuinaluetta. Toki kehitettävää riittää, palveluja (julkinen liikenne ym) kaivataan lisää, mutta k

21.52.04 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Talot vanhenevat. Korjaaminen maksaa. Jos ei siihen sijoita, edessä on hidas, mutta nopeutuva rapautuminen. Lisärakentaminen antaa mahdollisuuden hankkia ulkopuolista rahaa vanhoje ntaloyhtiöiden remontteihin.

21.53.32 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Pyhäselän suunnasta: Olemme mielestäni saaneet joukkoliikenteen kulkemaan kohtuullisen hyvin etelän suuntaan Reijolan kautta Niittylahteen. Näissä puitteissa. Kannattaa aina muistaa, että tässäkin on perusedellytys se, että busseilla on käyttäjiä. Siinä ykkösasia on se, paljonko ihmisiä asuu reitin varressa.

21.55.34 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Joukkoliikenteestä lisätietoa: www.joensuu.fi/jojo . Tasarahakampanja (2-3-4 euroa) ja vyöhykemuutokset viime vuonna ovat nostaneet matkamääriä. Ollaan noin 5-6 % kasvussa.

21.57.58 satunnainen matkailija: Onpa ollut mukava seurata asiallista ja vilkasta keskustelua. Tästä on hyvä jatkaa smile

21.58.29 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Reijolan suunnan valtatieyhteys kaupunkiin on nyt nopea ja hyvä. Rakennettiin kyllä tähän tasoon etuajassa todelliseen tarpeeseen nähden, mutta valtion påääosin rahoittamiin hankkeisiin pitää tarttua juuri silloin kun ne ovat tarjolla.

21.59.14 Anonyymi käyttäjä574: Ihan vielä Rantakylän katujen kääntöpaikkojen puistikoista. Monet, niin kuin meidän, sijaitsevat omakotitaloalueella. Ne puistikot ovat pieniä, ei niistä saa lohkaistua kuin pari omakotitalotonttia. Vai ryhdyttekö tunkemaan niihin rivitaloja, ja jos niin, sallitaanko niihin toinen kerros?

21.59.30 Utrasta: Katsoin aikasemmat viestit ja jatkaisin vielä, että toki PKO:n investoinnit on hyvä asia, koska joku kuitenkin investoi. Mutta uskoisin, että ihmisiä ärsyttää se, että käyttävät muiden ideoita, kuten esimerkiksi jokilaiva oli pakko saada.

21.59.59 Utrasta: Mutta heidän kylpyläsuunnitelmiaan pidän hyvänä. Joensuusta puuttuu matkailukohde ja se sellainen olisi, vaikkakin taas sitä samaa mitä joka puolella jo on.

22.00.25 Utrasta: Sirkkalanpuisto olisi ihan hyvä paikka. Keskellä kaikkea, ja puisto mielestäni nyt vähällä käytöllä. Vai onko tätä tutkittu?

22.01.03 Utrasta: Taisin juuri ja juuri keretä mukaan…

22.01.11 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Tämän kaupungin kasvua ei ratkaista Rantakylän pientaloalueiden pienillä puistikilla. Rantakylässä on olennaisempaa saada nykyiset omakotiasunnot kiertoon nuorelle väelle, joka tuo elinvoimaa kylään. Skilan alueen kerrostalorakentaminen osoitti, että alueella on paljon kiinnostusta muuttaa pientaloista helpompiin asumismuotoihin.

22.01.43 vierailija: Kappas, tuo vyöhykemuutoskin on mennyt ohi… Kiitos tiedoista smile

22.01.59 Anonyymi käyttäjä574: olen juuri sitä nuorta väkeä, mutta kiitos vastauksesta

22.02.57 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Kas kun ilmaannuitte siihen joukolla juuri kun olen puhaltelemassa kyntteleitä sammuksiin. Välillä kävi aika pitkäksi odotellessa.

22.04.16 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): KIITOKSET KAIKILLE KESKUSTELIJOIILLE. Tämä oli tässä. Voitte lähettää asiasta halutessanne sähköposti osoitteeseen kaavoitus@joensuu.fi Otetaan vastaan 31.3.2017 saakka. Öitä!