Joensuun kaupunki laatii täydennysrakentamisohjelmaa. Nyt haluamme kuulla alueen asukkaiden mielipiteitä Joensuun täydennysrakentamisesta.

Tämä on nuorille suunnattu chat-keskustelu. Kaupungin puolelta keskustelemassa olivat kaavoituspäällikkö Juha-Pekka Vartiainen, maankäytön suunnittelija Jukka Haltilahti ja kaupungininsinööri Ari Varonen. Lisäksi mukana olivat täydennysrakentamisohjelmaa konsulttityönä valmistelevasta Sweco Oy:sta kehitysjohtaja Kimmo Vähäjylkkä, johtava asiantuntija Patrick Hublin ja arkkitehti Kristiina Strömmer.

Keskustelu käytiin maanantaina 7.11. klo 15.00-15.45

Näin se keskustelu meni:

14.59.08 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Tervetuloa! Aloitetaan… onko nuorilla näkemyksiä täydennysrakentamiseen? Pitääkö Joensuun muuttua enemmän kaupungiksi?

15.00.37 laulaja: Ehdottomasti! Ja tyylikkyyteen pitäisi panostaa. Katuvaloilla, julkisivuilla ja tyylikkäällä katusuunnittelulla saisi näyttävyyttä!

15.01.43 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Oletko katsonut Kauppatorin suunnitelman (valtuusto 31.10.2016)? Mitä mieltä siitä?

15.02.08 Miska: Tuleeko Joensuuhun parkour harjoitusalueita

15.02.43 anonyymi: Joensuun kauppatori on esimerkki tyylikkyydestä ja varsinkin torilava on erittäin komea

15.02.44 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Alustavaa keskustelua on ollut, mutta ei ole vielä löytynyt hyvää paikkaa….pohdinnassa

15.02.51 anonyymi: tulevaisuudessa siis

15.03.01 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Vastaukseni koski siis parkouria

15.03.17 Anonyymi käyttäjä73: Sinisenvirran varrelle olisi varmaan mahtunut muutama puukin…

15.03.30 Teemu: Joensuun täydennysrakentamisessa tulee huomioida opiskelija-asuntojen kasvava tarve. Itä-Suomen yliopiston keskittäessä opettajankoulutuksen Savonlinnasta syksyllä 2018 asuntojen tarve kasvaa räjähdysmaisesti. Nykyiselläänkin opiskelijoita on vajaa 100 hätämajoituksessa syksyisin. Kaavaillut rakennuskohteet riittävät ainoastaan nykyisen asuntotarpeen tyydyttämiseen.

15.03.46 Ville: Mielestäni Joensuun tulisi olla monimuotoinen kaupunkialue ja kaupungin suunnittelussa tulisi ensisijaisesti ottaa huomioon asukkaiden viihtyvyys

15.04.41 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Puut keskustassa: Muistatteko, ettei Kauppakadulla ollut puita ennen kävelykatua? Torilla puut olisivat haitaksi, samoin Keskusaukiolla. Tilaa myynnille ja tapahtumille.

15.05.28 laulaja: Suunnitelma on yleisesti hyvä, mutta suihkulähteeseen pitäisi satsata, näyttävä lähde valaistuksilla olisi hieno! Ja toriparkkiin rakennettavat maanpäälliset osuudet saisivat olla kaupunkimaisia, eli paljon lasia ja rullaportaat parkkihalliin. Torilava on tyylikäs mutta korkeutta se kyllä kaipaisi enemmän. Ja vapaudenpuistosta näkymä kaupungintalolle!

15.05.46 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Minkälaisessa ympäristössä te nuoret haluaisitte asua Joensuussa? Mitä pitäisi olla asunnon lähellä: kaupunkivilinää, luontoa, kaupallisia palveluita, koirapuisto tai muu harrastuksiin liittyvä alue – vai kaikkea näistä?

15.06.20 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Opiskelija-asumisesta: Vuoteen 2018 mennessä lisätään opiskelija-asuntoja yli 700:lle. Joensuun Ellin tarjonta on vain osa – yksityiset vuokraavat paljon. Syksyn hätämajoitustarve on onneksi olluta aina lyhytaikaista.

15.07.25 Ville: Mielellään tietenkin kaikkea sopivassa suhteessa, toteutus tietenkin aina vaikeaa: kuinka saada aarnimetsä keskelle metropolia

15.07.38 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Ollille: Suihkulähteen suunnittelussa otetaan myös valaistus elementtinä mukaan. Vapaudenpuistossa on tarkoitus avata näkymiä.

15.07.49 Anonyymi käyttäjä73: Silta-, Länsi- ja Koskikadun kainaloon liikunta-, skeitti- yms. aluetta ja piknikpuisto.

15.07.53 Teemu: Joensuussa n. 1/3 opiskelijoista asuu opiskelija-asunnoissa ja loput yksityisellä. Tämä on nostanut vuokrat Joensuussa korkeiksi. Yleisesti halvat vuokra-asunnot opiskelijoille tärkeitä.

15.08.39 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Ystävyydenpuisto on kyllä valitettavan anonyymi paikka – pitkällä jänteellä ruvetaan aktivoimaan sitä. Nyt eivät paukut riitä. Mutta siis palataan asiaan.

15.09.21 Teemu: Joensuun kannattaa panostaa kaupunkiasumisen vetovoimatekijöinä Pielisjokeen ja kaupunkiluontoon. Kävely ja pyöräily tulevat olemaan tulevaisuudessa ruutukaava-alueen pääliikkumismuotoja. Erityisesti ydinkeskustassa autot ovat tiellä.

15.09.50 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Teemu: Määrittele mitä ymmärrät kaupunkiluonnolla!

15.10.13 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Valaistus on edullinen tapa lisätä kaupungin esteettisyyttä. Toimii näin pimeänä vuodenaikana. Pielisjoen rannalla tätä on jo hienosti hyödynnetty.

15.10.26 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Teemulle: Kävely ja pyöräily ovat kaupunkikeskustan kehittämisen keskiössä. Joensuu maakuntakeskuksena edellyttää kyllä myös sitä, että henkilöautoiluakaan ei unohdeta.

15.10.29 Kimmo Vähäjylkkä (Sweco Oy): Villelle; pitäisikö reittejä ja yhteyksiä joen varressa edelleen parantaa? esim. Kuhasalo on hieno paikka lähellä kaupunkia

15.11.17 Anonyymi käyttäjä73: Joo, jokivarren vanhanpuolen yleisilmeestä pidettävä huolta… ”uistovyöhyke koko matkalla”, kahvila-ravintolat, tapahtumapaikat…

15.12.07 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Juuri tuohon pyrimme jokivarren ”vanhan puolen” kehittämisessä

15.12.43 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Rantareitit alkavat olla hyvällä mallilla kekustassa. Sirkkalassa on vielä harmittavaa epäjatkuvuutta.

15.13.21 Teemu: J-P: Kaupunkiluonnolla tarkoitan tässä yleisesti viheralueita ja erityisesti puistoalueita. Joen varressa tulee huolehtia siitä, että on myös riittävästi tilaa viihtyisille viheralueille.

15.14.38 Teemu: Ari: Kävelyn- ja pyöräilynedistämissuunnitelma vaikuttaa mielestäni todella lupaavalta ja mikäli toimenpiteet toteutuvat, voi hyvillä mielin liikkua keskusta-alueella jalan ja pyörällä.

15.14.55 laulaja: Ja Sweco Oy:n kommenttiin: Näen Joensuussa kaupallista potentiaalia. Esim. Nyt Metropoliin tuleva remontti toivottavasti toisi uusia ketjuja Joensuuhun. Tätini toi Tiger-ketjub Suomeen ja hän välitti ketjun johtajalle viestin, että Joensuussa olisi hyvät asiakasvolyymit kaupalle. Lisäksi keskustaan voisi miettiä uutta kauppakeskusta, uskon että potentiaalia projektille olisi.

15.15.07 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Puhut siis Teemu aika lailla rakennetuista puistoista ja ylipäätään viherympäistöistä. Yritämme olla näissä aika monipuolisia – mukana on myös aika puhtaita luontoalueita, kuten Kukkosensaari, Noljakan Natura-alue ja ehkä Martinpuisto Linnunlahdella.

15.16.25 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Tarkoitus on viedä kävelyn ja pyöräilyn kehittämissuunnitelmaa vahvasti toteutukseen. Suunnitelma valmistuu tämän vuoden loppuun mennessä ja pyritään myös saamaan päätettäväksi silloin.

15.16.52 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Kunnon kaupunkin kuuluu kyllä trimmattuja puistojakin, viimeisen päälle viritettyjä. Näitä emme ole vielä oikein osanneet tehdä – Vapaudenpuisto on aika pehmeä esitys. Vilkaiskaapa Sibeliuspuisto Kotkasta, samanlainen keskustasijainti.

15.17.18 VilleH: Kuhasalo hyvä paikka retkeillä, Joensuustahan ei kovin kauaksi kyllä muutenkaan tarvitse kävellä, jotta pääsee metsikköön, eli siinä mielessä luonto on täälläpäin jo aika lähellä. Yhteydet ovat kyllä jo toimivia, mutta ainahan niitäkin voi parantta. Ja tiedotushan on paras keino saada ihmiset tietoisiksi asioista

15.18.06 Teemu: J-P: Toki myös luontoalueet ovat osa kaupunkiluontoa myös siinä miten sen itse miellän  Toivon, ettei täydennysrakentamisella lähdettäisi liikaa nakertamaan luonto- ja viheralueita.

15.18.20 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Pitääkö luontoalueille päästä pyörällä tai jalan? Kotoa siis.

15.18.55 Anonyymi käyttäjä73: Joensuussahan noita ei tarvitse edes tehdä kauemmas…(?)

15.19.28 anonyymi: Olisko hienoa että joen varrelle penttilänpuolelle tulisi joku kahvila tai ravintola?

15.19.56 Teemu: Mielestäni monet luontoalueet ovat nykyisellään melko hyvin saavutettavissa jalan ja pyörällä. Noljakanmäki palvelee Noljakkalaisia, kasvitieteellinen puisto keskustan asukkaita ja Kukkosensaari Niinivaaran puoleista asutusta.

15.20.07 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Penttilänrannan puolelle on ehkä piankin tulossa ravintola — toivottavasti onnistuu!

15.20.45 VilleH: Mielestäni joenvartta ollaan Joensuussa hyödynnetty ehkä liiankin vähän, monia potentiaalisia paikkoja jokikahviloille/ravintoloille olisi, toki tärkeää säilyttää myös viheralueita

15.20.57 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Entä missä te nuoret haluaisitte asua Joensuussa? Asutteko jo hyvällä paikalla vai onko haaveita kodista jossakin muualla – ja mitä toivotte uudelta asuinympäristöltä?

15.20.58 anonyymi: Olisipa mukava päästä sinne, odotan. Saisi kyllä tulla mahdollisimaan lähelle rantaa, toivottavasti johonkin jo rakennuksen alakertaan

15.21.25 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Jos ihmiset käyttävät kahviloita ja kioskeja, ne kannattavat ja niitä tulee lisää.

15.22.05 Teemu: Kahvilat ja kioskit elävöittävät jokivartta viemättä tilaa viheralueilta vrt. Kesäkahvila Rento.

15.22.07 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Pitäisikö keskustassa tai sen tuntumassa olla enemmän asukkaita, niin että useammat kahvilat menestyisivät?

15.22.14 anonyymi: mielelläni asuisin penttilässä, penttilänrannassa tai joen lähellä ainakin

15.23.10 anonyymi: Joensuussa olisi hieno olla kahvila joka toimisi myös ihan 24-01 asti

15.23.39 anonyymi: keskustassa on jonkin verran väkeä, kunhan käyttäisivät vaan kahviloita

15.24.05 Teemu: Nuorille tärkeää on asuminen hyvien kulkuyhteyksien päässä opinahjoja, harrastuksia ja palveluita. Käytännössä tämä tarkoittaa kävely- ja pyöräilyetäisyydellä olevia kohteita. Esim. Itse asun eteläisellä ruutukaavalla ja viihdyn todella hyvin: ei liikaa keskustan hälinää, palvelut ja opiskelut lähellä, helppo liikkua jne.

15.25.24 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Lyhyet etäisyydet on Joensuun vahvuus. Siitä voidaan pitää kiinni täydennysrakentamalla. Eli varotaan laajentamasta kaupunkia liikaa pinta-alaltaan.

15.25.29 Anonyymi käyttäjä73: Kävelymatka torille ja ”kaikki” palvelut (sähkö?)pyörämatkan päässä on hyvä.

15.25.54 Teemu: Keskustan kahviloista monet sulkeutuvat klo 19. Pienet persoonalliset kahvilat ovat vetovoimaisempia kuin suuret kasvottomat ketjut.

15.26.07 Noora: Miksei keskustan matalista kerrostaloista (n. 3 kerrosta) ole rakennettu korkeampia? Jos niissä olisi muutama kerros enemmän olisi loogisesti ajateltuna myös enemmän asuntoja.

15.27.22 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Matalat kerrostalot tehtiin 60-70 -luvulla – ei ollut välttämätöntä tehdä hissiä, säästettiin perustusten kustannuksissa. Haluttiin matala, tasalinjainen kaupunki. Nyt on muutettu periaatteita (www.joensuu.fi/keskustan-osayleiskaava).

15.27.26 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Ruutukaavan eteläosassa on varmasti kortteleita, joiden talot ja pihat ovat tulleet kunnostusikään. Jospa niihin saadaan lisäkerroksia ja katujen varteen täydennysrakentamista nykyisten autokatosten paikalle.

15.28.16 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Papinkadun eteläpuolella suurin kerrosluku on kuitenkin kolme – alueen yhtenäisyyden nimissä.

15.28.41 Teemu: Kannattaa tutustua World Student Capitalin tutkimukseen siitä, millaista kaupunkia opiskelijat haluavat. Tehty pk-seudulle, mutta sovellettavissa monin osin myös Joensuussa. (http://www.worldstudentcapital.fi/fi/tutkimus/)

15.29.04 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Kiitos vinkistä!

15.29.19 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Hyvä, tuohon kannattaa tutustua!

15.30.29 Anonyymi käyttäjä73: Pienten välimatkojen hyödyntäminen on tärkeää, ei tarvita massiivisia joukkoliikenne laajennuksia!

15.30.59 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Opiskelija tutkimuksesssa näyttävät olevan keulilla asumisen hinta, liikenneyhteydet ja etäisyydet tärkeisiin paikkoihin.

15.31.08 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Juuri siksi kehitämme kävelyä ja pyöräilyä, että saamme pienet välimatkat hyödynnettyä.

15.31.15 Noora: Keskustan alueella ei ole montaakaan paikkaa urheilla ulkona, tai onhan niitä, mutta ne rajoittuvat lenkkeilyyn jne, voisiko keskustaan, vaikka Mehtimäen tuntumaan ajatella ulkokuntosalia tai muuta vastaavaa?

15.31.42 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Tärkeää olisi saada nykyinen joukkoliikenne kannattamaan -> lisää asukkaita bussireittien varteen?

15.32.20 Anonyymi käyttäjä73: Eli oleville reiteille myös riittävän pienet vuorovälit ja riittävästi kalustoa, kyllä!

15.32.24 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Mehtimäelle on ulkokuntosali ollut mietinnässä ja uskon sen toteutuvan lähivuosina. Nyt Marjalassa jo on ulkokuntosali ja ulkoilureittien varrella joitain laitteita. Myös Nepenmäellä on hyviä laitteita, tosin ehkä senioreille suunnattuja.

15.32.28 Teemu: Kannatan Nooran ehdotusta Mehtimäen lähiliikuntapaikasta. Pesäpallostadionin ja yliopiston välissä on tilaa. Palvelisi lenkkeilijöitä ja opiskelijoita.

15.33.28 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Ulkokuntosali olisi tulossa skeittiparkin lähimaastoon, joka on kaupungin omistamaa maata ja muutoinkin keskeisellä paikalla.

15.34.01 Anonyymi käyttäjä73: Kaikkien käyttöön sellaisia ”ulkopelikenttiä” , joita ei heti urheiluseurat varaa klo 16-22.

15.34.44 Teemu: Kristiina: Yksi kynnyskysymys Joensuun joukkoliikenteessä on hinta. Nuoriso- ja opiskelija-alennus tulisi olla 50 %. Nykyään vain marginaali korkeakouluopiskelijoista käyttää joukkoliikennettä korkean hinnan vuoksi.

15.35.01 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Ulkokuntosali kuulostaa hyvältä. Olen iltaisin kierrellyt Joensuussa työreissujen yhteydessä. Lenkkeilijöitä tulee aika paljon vastaan ja todella paljon niin nuoria kuin vanhojakin koirien ulkoiluttajia. Onko tämä joensuulainen ilmiö?

15.35.34 Noora: Joensuussa liikkuu paljon lenkkeilijöitä. Onko muuten ihan keskustassa koirapuistoa tmv?

15.36.18 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Busilippujen hinta on vaikea paketti – ideaalitilanteessa bussilipputuloilla maksettaisiin liikenteen järjestämisen kustannukset. Nyt mukana on merkittävästi veronmaksajien rahaa.

15.36.43 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Koivuniemenpuistossa on koirapuisto.

15.37.19 Teemu: Itse suosin lenkkeilyreitteinä jokivartta, Mehtimäkeä+kasvitieteellistä puistoa. Viihtyisät maisemat ja rauhoittavaa luontoa.

15.37.30 Noora: Mutta jos bussilippujen hinnat olisi järkevät, kaikkilla vuoroilla olisi paljon käyttäjiä, joka meinaisi bussilipputulojen mahdollista nousua

15.37.45 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): JOJO-liikenteessä on nyt edullinen Cityvyöhyke – kertalippu 2 € – alue likimain Siilaisen terveysaseman ja keskussairaalan välissä, kehätien sisäpuolella.

15.39.39 Teemu: J-P: Cityvyöhykkeen ulkopuolelle jäävät Noljakassa, Rantakylässä ja Vehkalahdessa asuvat eli juuri se potentiaalinen käyttäjäryhmä

15.39.54 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): JOJO-hinnoissa nuoret saavat alennuksen 24 ikävuoteen asti, ilman että tarvitsee esittää mitään opiskelijatodistusta tms. Helpotettu näin. Vasta 25 ikävuodesta alkaen edellytetään opiskelijatodistus että saisi alennuksen.

15.40.09 anonyymi: voisiko city vyöhykkeen laajentaa niin että ne olisi myös missä opiskelijat asuvat

15.40.34 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): City-vyöhykkeestä: Sillähän on tavoiteltu juuri niitä, jotka kokevat kertalipun hinnan liian kovaksi lyhyellä matkalla. Uusia käyttäjiä mukaan.

15.40.50 Noora: Marjalasta tuleva bussi (nro 2) on silti jokatapauksessa lähes aina ihan täynnä, vaikka noljakassa asuvat jäävätkin ulkopuolelle.

15.41.10 anonyymi: mutta on jännää että cityvyöhyke on kertalippu vaihtoehdoista ainoa jossa saa alennusta

15.41.33 anonyymi: opiskelijana

15.41.56 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Hyviä joukkoliikennevyöhykkeen käytäntöjä on siis jo kehitetty. Lisäkehittelyllä voisi tukea täydennysrakentamista niissä palvelukeskuksissa, jotka ovat bussireitin varressa.

15.42.16 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Tasarahatunnit ilta- ja viikonloppuaikaan ja keskipäivällä.

15.42.30 Kimmo Vähäjylkkä (Sweco Oy): Muutama minuutti aikaa vielä keskustella, olisiko vielä jokin terävä kommentti tai kysymys?

15.42.32 laulaja: Hei! Eikös uudesta konserttisalista ollut suunnitelmia? Joensuu kaipaisi musiikki-ja konserttitaloa ja Joensuusta pitäisi tehdä enemmän kulttuurikaupunki. ns. Musiikkitalon myötä joitain tunnettuja näytöksiä ja produktioita voitaisiin kaupunkiin saada!

15.42.43 Teemu: Tänään keskustellaan Tampereen valtuustossa taas ratikasta. Joensuuhun ei aivan realistinen vaihtoehto, mutta millä aikavälillä ollaan sähköistämässä joukkoliikennettä?

15.43.00 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): JOJO-liikenteessä pyritään saamaan lisää asiakkaita ja tuloja ja samalla palvelemaan monia käyttäjäryhmiä tarpeeksi hyvin.

15.43.38 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Joukkoliikenteen sähköistäminen ei ole ollut aivan juuri nyt totetettava, mutta ennen 2030 pitäisi asia ratkaista.

15.43.40 Noora: Silti JOJO-liikenteessä on paljon kehittämistä.

15.43.51 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Musiikkisalista: Konservatoriolle etsitään uutta sijaintia ja tiloja. Siinä yhteydessä voi syntyä uusi musiikkisali. Ei ehkä muuten.

15.45.03 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Olisiko teillä heittää keskusteluun ”kaupungin rumin paikka”, joka vain paranisi täydennysrakentamalla?

15.45.04 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Myönnän, että JOJOa pitää kehittää, ehdottomasti. Mutta ymmärtäkää, että talouden reunaehdot oavt tiukat. Edellytetään, että pitäisi saada enemmän aikaan vähemmällä rahalla. Ei ihan helppoa.

15.45.09 Kimmo Vähäjylkkä (Sweco Oy): Kiitokset vilkkaasta keskustelusta, otetaan näitä hyviä näkemyksiä huomioon suunnittelussa!

15.45.37 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Kiitokset!

15.46.16 Teemu: Kiitos keskustelumahdollisuudesta!

15.47.02 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Kiitokset hyvistä linkeistä myös!

15.47.42 VilleH: Kiitoksia!