Joensuun kaupunki laatii täydennysrakentamisohjelmaa. Nyt haluamme kuulla alueen asukkaiden mielipiteitä Joensuun täydennysrakentamisesta.

Tämä oli asukasyhdistysten edustajille suunnattu chat-keskustelu. Kaupungin puolelta keskustelemassa olivat kaavoituspäällikkö Juha-Pekka Vartiainen, maankäytön suunnittelija Jukka Haltilahti ja kaupiungininsinööri Ari Varonen. Lisäksi mukana ovat täydennysrakentamisohjelmaa konsulttityönä valmistelevasta Sweco Oy:sta kehitysjohtaja Kimmo Vähäjylkkä, johtava asiantuntija Patrick Hublin ja arkkitehti Kristiina Strömmer.

Keskustelu käytiin maanantaina 7.11. klo 13.00-13.45

Näin se keskustelu meni

12.59.48 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Hei, aloitetaanpa. Onko ketään linjoilla?

13.02.47 Sami: Miksi keskustan kävelykatuja kehitetään yksityisautoilun kustanuksella?

13.03.50 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Keskustaa kehitetään kaikkien liikennmuotojen hyväksi.

13.04.30 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Kävelykadut ovat liikekeskustan ytimessä. Se on osoittautunut meillä ja monessa muussakin kaupunginssa toimivaksi ratkaisuksi myös kaupan kannalta.

13.05.41 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Henkilöautojen pysäköinti on ollut Joensuun keskustassa jonkinlainen ongelma, myönnetään. Toriparkki tulee parantamaan tätä tilannetta. Samoin Torikadun tilanne Sokoksen kohdalla on parantunut pysäköintitalon puomittoman järjestelmän myötä.

13.07.20 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Entä täydennysrakentaminen Joensuussa? Onko näkemyksiä siitä?

13.10.30 Sami: Mihin kortteleihin voi kaavan mukaan rakentaa lisäkerroksia keskustassa?

13.10.33 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Saadaanko asukasyhdistysten mielestä esimerkiksi täydennysrakentamisella lisää ja monipuolisempia kaupallisia palveluita keskeisille alueille?

13.11.43 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Keskustassa on mahdollista nostaa kerroslukua nykyisestä neljästä kuuteen asemakaavaa muuttamalla. Tämä ei koske kuitenkaan Papinkadun eteläpi

13.12.27 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Jatkan, äskeinen karkasi: Papinkadun eteläpuolella kerrosluku 2-3 ja Rauhankadulla 1-2.

13.13.23 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Tieto mm. kerrosluvuista löytyy: http://www.joensuu.fi/keskustan-osayleiskaava

13.13.53 Sirkku Ranta: Kysyisin Pilkon ostoskeskusalueelle kaavailluista liittymäjärjestelyistä. Minkälaisia vastauksia tähän täydennysrakentamisen tuottamaan ongelmaan on etsitty tai esitetty? Kuinka liikkuminen järjestetään nyt kun liikenteen odotetaan vain lisääntyvän?

13.15.01 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): On varauduttu toteuttamaan kiertoliittymä Lidl:n ja Citymarketin liittymään, jos liikenne sitä vaatii.

13.16.14 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Lisäksi liikennevaloristeysten kaistoja on varauduttu jatkamaan esim. Onttolantien ja Linjatien risteyksessä Linjatielle kääntyvää kaistaa.

13.16.31 Sirkku Ranta: Great. Entä missä näistä on suunnitelmat?

13.16.42 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Myös Noljakantien ja Marjalantien risteykseen on suunniteltu kiertoliittymä, jonka toteutus on tämän vuosikymmenen lopulla.

13.17.16 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Suunnitelmat ovat vasta yleissuunnitelmatasoisia. Katusuunnitelmat laaditaan lähempänä toteutusaikaa.

13.19.32 Sirkku Ranta: Tuonne Kristiina Strömmerille: Ainakin Noljakassa on järjestetty lisää päivä- ja vanhustenhoitoa, mutta asukkaille on tärkeää saada tietoa ja olla mukana koko prosessissa, kun asuinympäristö muuttuu.

13.22.39 Sirkku Ranta: Miten täydennysrakentamiseen voitaisiin yhdistää Noljakan ”hiihtomaan” nurkille jonkilainen parkkialue ja parhaassa tapauksessa myös sähköpistokkeita (tapahtumajärjestämiseen), häiritsemättä siellä jo asuvia?

13.23.15 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Sirkulle Pilkon liikenteestä: Lidliä koskeneen asemakaavan selostuksen liitteenä on aluetta koskeva liikenneselvitys. Katso http://webdynasty.jns.fi/djulkaisu/kokous/2015806-6.HTM

13.23.30 Sirkku Ranta: kiitos, katson

13.23.36 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Sirkku: Tuo ei ehkä ole täydennysrakentamisasia, mutta ehdottomasti erikseen selvitettävä

13.23.49 Ari Varonen (Joensuun kaupunki): Hiihtomaa-alue kaipaisi muutoinkin päivittämistä.

13.23.49 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Asuinympäristön ja eri ikäisten asukkaiden määrän muuttuessa tulee tarkastella tarvittavia palveluita. Entä kaupalliset palvelut, onkoniiden sijoittumisesta kaupungin eri alueille toiveitä? Esimerkiksi hyvä saavutettavuus?

13.24.56 Asukas Utrasta: En ole asukasyhdistyksen edustaja, mutta kysyin silti seuraavaa: Rantakylään on tullut ja tulee lisää täydennysrakentamista (jota vastaan minulla ei sinällään ole mitään), mutta miksi kaupallisille palveluille ei ole tilaa keskeisellä paikalla eli ostarilla? Lehtitietojen mukaan esimerkiksi R-kioski joutui siksi lähtemään.

13.26.58 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Rantakylää: Ostoskeskuksessa tärkeimpänä on ollut päivittäistavarakaupan uusiminen. Pitkän prosessin yhteydessä on vuokralaisilta monessa yhteydessä kyselty kiinnostusta uusiin tiloihin ja jatkamiseen. Kaikki ei ole mennyt hyvin, myönnettäköön.

13.28.42 Sirkku Ranta: Saavutettavuus on kai ihan perusedellytys sille, että kauppa käy. Mutta jos tarkoitit liikkumisen vaivattomuutta, julkista liikennöintiä, jne. niin ilman muuta se on tärkeää. Etenkin liikenteen järjestämistä niin, että kauppaan pääsee monenlaisilla välineillä, myös jalan tai pyörällä!

13.28.51 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): R-Kioskille on Joensuun Yrityskiinteistöiltä (ostoskeskuksen rakennuksen omistaja) saamani tiedon mukaan tarjottu tilaa Utrantien varren rakennuksesta. Tämä ei ole sopinut yrittäjälle. Muutokset näyttävät olevan vaikeita kaikille.

13.29.27 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): R-kioskin tapaisille täydentäville ja pyörällä täi jalan saavutettaville palveluille on varmasti tilausta, kun asukasmäärä nousee.

13.30.28 Asukas Utrasta: Kiitos, tämä on hyvä tietää, että kuitenkin kysytty on ja koitettu saada ratkaisu. Näkisin kuitenkin paikan sellaisena, jossa kysyntää on jatkossakin monipuolisemmille palveluille ja kilpailulle.

13.31.32 Sirkku Ranta: Kun ostoskeskus Noljakassa on tietääkseni myyty, onko siihen asuintalojen oheen tulossa myös liiketilat/tiloja?

13.32.16 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Olettehan huomanneet, että Joensuun Yrityskiinteistöt on myynyt Noljakan ostoskeskuksen Master Kodit Oy:lle. Uusi omistaja haluaa jatkaa liikekeskuksen vuokraisäntänä. Haluaa lisäksi asemakaavaa muutettavaksi niin, että alueelle tulisi myös kerrostaloasuntoja.

13.33.13 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Siis Noljakassa on tarkoitus säilyttää nykyiset liiketilat ja kehittää niitä. Niiden oheen uutta asumista. Vaatii kaavan muuttamisen.

13.33.20 Sirkku Ranta: Siis ostari jatkaa entisellään, asuintalot tulevat lisäksi?

13.33.54 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Miten teidän asukkaiden mielestä täydennysrakentaminen on sujunut niillä alueilla, joilla sitä on jo tehty? Missä on ollut ongelmia ja missä onnistuttu?

13.37.50 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Kun näyttää olevan hiljaista, niin tässä täsmennetty kysymys: Skilan alue Rantakylässä on täydennysrakentamista. Onnistuttiinko vaiko ei? Ja miksi niin?

13.37.53 Sirkku Ranta: Onnistunein asia on tietenkin tämä kaupungin ennaltatiedottamispolitiikka. Ja jonkinasteinen keskustelu, vaikka täytyy sanoa, ettei chatti taida olla joensuulaisten laji. Ongelma/t on lähinnä muutos kun se tulee valmiiksi ajateltuna. Ihmiset on siitä ongelmallisia, että tarvitsevat aikaa ja tietoa siitä mitä on tulossa. Itse näkisin tarpeelliseksi myös antaa tilaa asukassuunnittelulle.

13.38.32 Asukas Utrasta: Kristiinan kysymykseen: Rantakylässä Skilan alue on mielestäni aika onnistunut. Ei liian tiivistä, kuten jossain paikoin on käynyt. Toisaalta uuden kaupan olisi suonut mielummin ostarin yhteyteen, jolloin kaikki olisi ollut kompaktisti siellä missä pitää eli ostarilla, yhden parkkipaikan ja liittymän takana.

13.39.40 Asukas Utrasta: Skilan alueella kevyen liikenteen väylän varressa osa taloista on hyvin lähellä väylää, sen takana on kaukalot ja kesällä tenniskentät. Häiriintyykö asukkaat?

13.39.44 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Hyviä ajatuksia Sirkulta. Se vaatii kuitenkin paljon työpanosta. Pitäisi löytää toimintamalleja, jossa tavoitetaan toisemme hyvin mutta kohtuullisen pienellä vaivalla.

13.40.31 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Jjonkinlaisia välietappeja pitäisi varmaan olla suunnittelusa enemmän. Muuten on hankala ottaa kantaa ja ymmärtää minkälaiseen ratkaisuun eri osapuolet pyrkivät.

13.41.09 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Skila ja kevyen liikenteen väylä: Meille ei ole kantautunut viestiä siitä, että väylä ja pelikentät olisivat aiheuttaneet häiriötä. Elämän ääniä kaupungissa?

13.41.43 Sirkku Ranta: no sekin vie aikaa, että tajutaan osallistumismahdollisuus, Mutta Moilasen tiedottamispolitiikka voi kyllä muuttaa tätäkin

13.42.05 Asukas Utrasta: Hyvä jos ei ole ollut häiriöitä. Itse ko. paikan palveluita käyttäneenä tuli vain mieleeni, että häiriintyyköhän asukkaat.

13.43.13 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Moilanen, tuo Joensuun unilukkari, kiittää ja kumartaa – vaikka posket punoittaakin pahasti.

13.43.59 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Enää pari minuuttia – heitäkääpä pahimmat kysymykset ja kommentit.

13.45.09 Ruutukaavan asukas: Esimerkiksi Skilan rakentaminen ja entisen poliisitalon paikalle keskustaan tulleet rakennukset ovat mielestäni ainakin lopputulokseltaan onnistunutta täydennysrakentamista – itse prosesseja en niinkään ole seurannut.

13.45.27 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Jos uudet asunnot tulevat lähelle kenttiä tai pyörätietä, niin asunnon ostajana olisi tarkeää tietää suunnitelmista etukäteen. Sitten voi valita oman asuntonsa eri kohdasta, jos ei halua kuunnella elämänmenoa kaupungissa.

13.45.51 Juha-Pekka Vartiainen (Joensuun kaupunki): Kiitoksia keskustelijoille! Pidetään vartin tauko ja sitten jatketaan keskustelua rakennusliikkeiden näkökulmasta.

13.46.18 Sirkku Ranta: kiitos, chat ei pöllömpi idea, kun ryhtyy käyttäjäksi, mutta jos useampi niin voisi jakaa eri keskusteluihin

13.46.50 Ruutukaavan asukas: Eri alueiden erityispiirteiden ja asukkaiden arvostamien ominaisuuksien säilyttäminen on tärkeää täydennysrakentamisessa, tehtiinpä sitä millä puolella kaupunkia tahansa. Ja Sirkun mainitsemaa asukassuunnittelua kannatan minäkin!

13.47.55 Kristiina Strömmer (Sweco Oy): Kiitokset kaikille keskustelusta – olisi voinut olla pidempikin tuokio