Ilmastotorilta eväitä vähähiilisyyteen -hanke auttaa Joensuuta kohti Hiilineutraali Joensuu 2025 -tavoitetta. Kampanjoita on ollut kovaan tahtiin.

Nyt Ilmastotorilta eväitä vähähiilisyyteen -hanke pisti yhteistyössä Joensuun seudun joukkoliikenteen kanssa pystyyn uuden kampanjan. 30 onnekasta kampanjaan hakenutta sai ilmaisen bussikortin kuukaudeksi syys-lokakuun ajalle ja käskytyksen käyttää mahdollisimman paljon linja-autoliikennettä kuukauden aikana. Heidän tehtävänään on myös päivittää sosiaaliseen mediaan kokemuksia kuukauden ajalta. Kampanjaa voi seurata somessa hashtageilla #bussillapääsee ja #ilmastotori.

Katso video erään kampanjaan osallistuneen kokemuksista kaupungin Facebook-sivuilta!

­– Kun autoilijat siirtyvät linja-auton kyytiin kuukaudeksi, niin saadaan kyllä mielenkiintoisia tuloksia, kertoo hankekoordinaattori Tiina Vikman.

Palaute kampanjaan osallistuvilta on ollut vaihtelevaa. Jotkut kokevat siirtymän arkiautoilusta bussiin helpoksi, toisille se taas tuottaa hankaluuksia.

– Autoilija on tietenkin aina tottunut omaan aikatauluunsa. Linja-autoaikatauluihin tottuminen on oma haasteensa.

Autoilijoita kannustetaan bussin kyytiin

170 hakijan joukosta poimittiin ensin ne, jotka käyttävät autoa pääasiallisena liikkumismuotonaan. Näiden joukosta taas etsittiin ne, jotka olivat aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja valmiita videoihin. Lopulta jäljelle jäi 30 hengen porukka, joille lähetettiin postilla jatko-ohjeet.

Kampanjan tarkoituksena on antaa lempeä tuuppaus julkisten suuntaan niille, jotka eivät ole ehtineet tai uskaltaneet aiemmin perehtyä niiden käyttöön. Joensuun asukkaista suurin osa asuu alle kuuden kilometrin säteellä keskustasta. Tällä alueella linja-autoja liikkuu lähes jatkuvalla syötöllä. Silti moni turvautuu omaan henkilöautoon.

– Tällä kampanjalla pyritään kannustamaan niitä, joille sopiva bussireitti menee ihan läheltä, mutta ovat kuitenkin turvautuneet omaan autoon.

Idea kampanjaan Turusta

­– Meillä on Ilmastotorilla jatkuvasti paljon ideoita pöydällä. Joko poimimme myös muilta paikkakunnilta hyviä ideoita, ja jalostamme ne omalle paikkakunnalle sopivaksi, tai sitten ideat ovat omakeksimiämme, kertoo Vikman.

Idea tähän kampanjaan saatiin Turun suunnalta.

– Heidän paikallisjoukkoliikenteensä, Föli, on tehnyt samantyyppisen kampanjan vähän isommassa mittakaavassa. Haettiin sieltä mallia.

Ilmaisia bussilippuja ei tällä erää ole suunnitelmissa jakaa lisää, mutta muita kampanjoita on kyllä tulossa.

– Asuminen, liikenne ja ruoka ovat ne kolme teemaa, mitä meillä pyöritellään.

Ilmastotorilta eväitä vähähiilisyyteen -hanke loppuu tänä vuonna. Kampanjoita on ehtinyt kertyä lukuisia.

­– Tähän mennessä meillä on ehtinyt olla kampanjoita liittyen muun muassa aurinkoenergiaan, ruokaan ja kestävään tuotekehittämiseen. Lisäksi olemme suunnanneet kampanjoita esimerkiksi yrittäjille.