Otsikko herätti huomiosi. Se oli tarkoitus. Nykyisessä tietotulvassa täytyy herättää huomiota, jos haluaa saada viestinsä edes jollakin tavalla perille.

Tätä periaatetta on noudatettu kaupungin viestinnässä, erityisesti sosiaalisessa mediassa. Olemme käyttäneet viestinnässä kuhaa, kissoja, Dimitriä, Risitas-miestä ja muita verkkomaailmasta tuttuja huumorimeemejä. Hyvillä tuloksilla. Maakunnan toimittajat palkitsivat hiljattain kaupungin rohkeasta viestinnästä. Myös asukkaiden kommentit ovat olleet kannustavia.

Viranomaisten viestinnän ei tarvitse olla pelkästään jäykkää ja virallista. Saman asian voi kertoa monella eri tavalla. Eri välineisiin on lisäksi erilaiset sisällöt. Yhdellä virallisella tiedotteella ei pärjää. Sen lisäksi on tehtävä muun muassa juttu lehteen, uutinen verkkoon sekä some-päivitys, joka on entistä useammin video.

Ihan pelkän naurun vuoksi ei kuitenkaan hassutella. Taustalla on aito halu saada ihmiset innostumaan asiasta, jonka haluamme heille kertoa. Joskus 30 sekunnin humoristisella videolla saa viestin paremmin läpi kuin sivun mittaisella lehtijutulla.

Uusilla viestintäkeinoilla olemme tavoittaneet jo nyt sellaisia ihmisiä, jotka eivät muuten seuraa kaupungin viestintää. Parhaimmat some-päivityksemme on nähnyt yli 130 000 ihmistä. Se on aika iso määrä 75 000 asukkaan kaupungissa. Myös palautetta on tullut runsaasti. Muutamat muualla Suomessa asuvat ovat innostuneet jopa niin, että ovat toivoneet mahdollisuutta liittyä kannatusjoensuulaisiksi.

Viestintäuudistuksessa sosiaalinen media nousee paperilehden ja nettisivujen rinnalle yhdeksi merkittävimmistä viestintäkanavistamme. Somessa jaetaan uuden verkkolehden sisältöjä. Sisältöjä tehdään myös pelkästään somea varten.

Some-näkyvyyden kasvattamiseen on myös uusia suunnitelmia, mutta niistä kerrotaan vasta hiukan myöhemmin keväällä. Sitä odotellessa kannattaa katsoa kooste tekemästämme hiukan erilaisesta kuntaviestinnästä.

Joensuu on nuorekas kaupunki. Noin kolmannes asukkaista on opiskelijoita. Heitä tavoittelemme somessa.

Ja ennen kuin joku saa herneen nenäänsä, kerrotaan, että viestintää tehdään myös heille, jotka eivät nettimaailmassa liiku.

Tietoa on tarjolla paperilla, nettisivuilla, somessa, ilmoitustauluilla, palvelupisteillä, mainoksissa ja suoraan jokaiselta kaupungin työntekijältä ihan kasvokkain tai puhelimen välityksellä. Nykäiskää vaan hihasta ja kysäiskää.

Ja ennen kuin joku saa herneen nenäänsä, kerrotaan, että viestintää tehdään myös heille, jotka eivät nettimaailmassa liiku.